همه‌ چيز درباره دنياي تاريك و پشت پرده اينترنت

۱۴۰۳/۰۳/۱۲ - ۰۴:۲۴:۰۵
کد خبر: ۳۱۳۷۷۴

در دنياي عميق اينترنت، جهاني رازآلود و مخفي به نام دارك وب وجود دارد كه فضاي ممنوعه‌اي است و از طريق مرورگرهاي معمولي به سادگي قابل دسترسي نيست و فعاليت‌هاي غيرقانوني و معاملات مخفيانه‌اي در اين محيط انجام مي‌شود.

در دنياي عميق اينترنت، جهاني رازآلود و مخفي به نام دارك وب وجود دارد كه فضاي ممنوعه‌اي است و از طريق مرورگرهاي معمولي به سادگي قابل دسترسي نيست و فعاليت‌هاي غيرقانوني و معاملات مخفيانه‌اي در اين محيط انجام مي‌شود. به گزارش ايسنا، وب تاريك به شبكه‌اي گفته مي‌شود كه عموم مردم نمي‌توانند به آن دسترسي داشته باشند چراكه بيشتر براي هدف‌هاي غيرقانوني مورد استفاده قرار مي‌گيرد بنابراين شناسايي افرادي كه در آن فعاليت مي‌كنند دشوار و رديابي آنها تا حدي غير ممكن است. دسترسي به اين شبكه‌ها اصلا راحت نيست اما نكته جالب اين است كه همه‌چيز در آن از ارز تقلبي تا مواد مخدر پيدا مي‌شود. بنابراين بايد اينگونه گفت كه هر چيزي كه در دنياي عادي نمي‌توان يافت به راحتي مي‌توان در اين فضا تهيه كرد. به‌طور مثال جاعلان به دنبال فروش محصولات حاصل دست خود هستند. نسخه‌ جعلي تمامي مدارك مهم از جمله پاسپورت، گواهينامه‌ رانندگي، مدارك شهروندي، كارت شناسايي، مدارك دانشگاهي، مدارك مهاجرتي و حتي كارت شناسايي ديپلماتيك از طريق دارك نت تهيه مي‌شود. از ديگر مواردي كه در اين فضا به فروش مي‌رسد همان‌گونه كه گفته شد مواد مخدر است. با وجود اينكه فروش مواد مخدر تقريبا در تمام دنيا مگر در مواردي خاص در برخي كشورها ممنوع بوده اما دسترسي به آن در دارك وب امكان پذير است. زماني مافياهاي تجارت مواد مخدر آنقدر قدرتمند بودند كه هر چيز كه سر راهشان مي‌شد را به راحتي كنار مي‌زدند. حالا بسياري از تاجران مواد مخدر و حتي فروشندگان عادي در اين شبكه‌ ديجيتالي به تبادل انواع مختلف مواد مخدر مي‌پردازند. همچنين افرادي مانند هكرها دوست دارند تا فايل‌هاي مخربشان در برابر سيستم‌هاي امنيتي بلاك نشوند. هكرها معمولا از سيستم‌هاي ابري به اين منظور استفاده مي‌كنند؛ از اين‌رو سيستم‌هاي ابري نقش اساسي را در حملات سايبري دارد.

نگاهي به برخي اقدامات انجام شده در دارك وب

ابتداي سال جاري اطلاعات ۷۳ ميليون مشترك تلفن همراه امريكايي از دارك وب سر درآورد. ماجرا از اين قرار است كه شركت مخابراتي AT&T امريكا اعلام كرد اطلاعات شخصي حدود ۷.۶ ميليون مشترك فعلي و ۶۵.۴ ميليون مشترك سابق اين شركت، در دارك وب منتشر شده است. اين شركت در بيانيه‌اي اعلام كرد اين اطلاعات كه حدود دو هفته قبل، افشا شده است، شامل اطلاعات شخصي مانند شماره بيمه است و به نظر مي‌رسد مربوط به سال ۲۰۱۹ و قبل از آن باشد. منبع اين داده‌ها همچنان در دست بررسي و تحقيق است و معلوم نيست از داخل شركت يا فروشنده ديگري بوده است. علاوه بر اين اواخر سال گذشته يك رسانه عبري خبر داد هكرها با نفوذ به نرم‌افزارهاي فناوري اطلاعات دانشگاهي اطلاعات هزاران دانشجوي كالج‌هاي سرزمين‌هاي اشغالي را شامل كارت شناسايي، كارت‌هاي اعتباري و ديگر اسناد آنها را به سرقت برده‌اند. اين رسانه مدعي شد كه «يك گروه از هكرهاي وابسته به ايران» داده‌هاي شخصي هزاران «دانشجوي اسراييلي» شامل كارت‌هاي شناسايي، اطلاعات حساب‌هاي بانكي، شماره تلفن‌ها، اسناد خدمت سربازي، آدرس ايميل و نتايج امتحانات را به سرقت برده و در فضاي دارك‌وب بارگذاري كرده‌اند.

ارسال نظر