ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ادامه یافت

از ورود رسمی پزشکیان و زاکانی تا شگفتی ثبت‌نام وحید حقانیان

۱۴۰۳/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۳:۳۹
کد خبر: ۳۱۳۸۴۳
از ورود رسمی پزشکیان و زاکانی تا شگفتی ثبت‌نام وحید حقانیان

روز گذشته (شنبه) فرآیند ثبت‌نام از نامزدهای ورود به عرصه انتخاباتی ریاست جمهوری ادامه پیدا کرد و چند چهره سیاسی جدید رسما برای ورود به این عرصه اعلام آمادگی کردند. 

روز گذشته (شنبه) فرآیند ثبت‌نام از نامزدهای ورود به عرصه انتخاباتی ریاست جمهوری ادامه پیدا کرد و چند چهره سیاسی جدید رسما برای ورود به این عرصه اعلام آمادگی کردند. 
شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ در سومین روز ثبت‌نام کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری احمد رسولی‌نژاد نماینده ادوار مجلس، وحید حقانیان، مسعود پزشکیان با حضور در ستاد انتخابات کشور برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند. بعداز ظهر امروز هم علیرضا زاکانی شهردار تهران حبیب‌الله ده‌مرده نماینده زابل در ادوار مجلس شورای اسلامی، زهره الهیان، محمدرضا میرتاج الدینی، فداحسین مالکی با حضور در ستاد انتخابات کشور برای انتخابات هشتم تیر ۱۴۰۳ اعلام کاندیداتوری کرد.
از دیگر چهره های سرشناسی که در دو روز گذشته برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند، محمدرضا صباغیان و قدرتعلی حشمتیان از جریان مستقل، مصطفی کواکبیان و عبدالناصر همتی از جناح اصلاح‌طلب، عباس مقتدایی، سعید جلیلی، محمد خوش‌چهره، محمود احمدی‌بیغش از جبهه اصولگرا و علی اردشیر لاریجانی با سابقه اصولگرایی در گذشته و تمایل به اعتدالگرایی در سال‌های اخیر هستند.
علی لاریجانی همچنین در واکنش به برخی انتقادات و ایجاد شائبه‌هایی درباره محتوای سخنان امروزش پس از ثبت‌نام در انتخابات، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: برای رشد و توسعه کشور باید از مباحث تخریبی و سلبی ارتفاع بگیریم و برای یکبار هم که شده فضای انتخاباتی را معطوف به ترسیم مشکلات مردم و ارائه راه حل های واقعی آنان کنیم.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ با انتشار توییتی دیگر در پاسخ به سوال سعید جلیلی نوشت: سوال جنابعالی رو از ChatGPT پرسیدم، پاسخ های نسبتا کاملی داد و البته مواردی هم در این پاسخ نیامده است. امیدوارم برای شما مفید باشد.
یکی از نزدیکان محمود احمدی نژاد گفته است که با توجه به استقبال مردمی، احمدی نژاد بر اساس تکلیف خدمت رسانی به جمع بندی ثبت نام و حضور در انتخابات رسیده است.
احمدی‌نژاد در ویدئوی جدیدی که از او منتشر شده می‌گوید که با اطلاعی که از شرایط کشور دارم، با آشنایی که با تاریخ دارم و با توجه به شرایط امروز جهان؛ به لطف خدا و همت ملت، ان‌شاءالله در آینده نزدیک آرزوهای تاریخی ملت برآورده خواهد شد. این در حالی است که علی اکبر جوانفکر از چهره نزدیک به احمدی‌نژاد گفته است: آقای احمدی‌نژاد برای آمدن یا نیامدن هنوز تصمیم خود را اعلام نکرده است. وحید حقانیان گفت: با تصمیم شخصی داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری شده‌ام.
وحید حقانیان پس از ثبت‌نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور، اظهار کرد: با تصمیم شخصی داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌ام.
وی افزود: امروز بنا دارم در معرض و منظر شما ملت فهمیم و صبور قرار گیرم و از بطن هفتم و آخرین لایه مغز نظام به پوسته مهم اول و ظاهری گذر کنم. شرایط ایران و جهان را در این مقطع خاص تاریخی مهم می‌دانم و به همین دلیل با تصمیم شخصی، خود را برای نامزدی چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران معرفی می‌کنم.
حقانیان تاکید کرد: گذر از این مرحله تاریخی و بحران‌های ناشی از نظم نوین جهانی، با تعاریف گوناگون و با توجه به منافع ملی کشورها، نیازمند بهره‌گیری از خرد جمعی، حضور گسترده مردم و استفاده از تمام توانایی‌های مادی و معنوی کشور است که در این میان جایگاه مردم و خردمندان را برجسته و لازم می‌نمایاند، زیرا عصر، عصر دانایی است.
داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: راهبری کشور بزرگ و متمدن ایران در طول تاریخ این سرزمین کهن با فرازوفرودهایی همراه بود که در زمان‌های اوج، شکوه و عظمت ایران و ایرانی را به رخ جهانیان کشانده و آنان را شگفت‌زده کرده است.
وی یادآور شد: در ۴۵ سال پساانقلاب مردمی ایران با وجود مشکلات فراوان ایجاد شده برای کشور، این رهبری نظام بوده که توانسته کشور را از خطرات جنگ تحمیلی و چه بسا احتمال درگیر شدن در جنگهای بزرگ‌تر که توسط دشمنان این مرز و بوم کهن، طراحی‌شده نجات دهد.
حقانیان ادامه داد: ایران امروز نیازمند بهره‌گیری از هنر مدیریت، با بکارگیری همه مدیران، مردم و صاحب‌نظران کشور است. امروز که در خدمت مردم عزیز ایران حاضر شده‌ام فردی هستم که از سن هجده سالگی با شروع فعالیت در حزب جمهوری اسلامی و درک بزرگانی همچون شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی، مقام معظم رهبری، مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و بزرگان دیگر، کار اجرایی، فرهنگی و سیاست‌ورزی را آغاز کرده‌ام و در دوران ۴۵ ساله خدمت خود در نهاد ریاست جمهوری و دفتر مقام معظم رهبری با ارتباط نزدیک با کلیه بزرگان نظام، همه روسای قوای مجریه، مقننه، قضائیه، وزرا، استانداران، سفرا، شهرداران و سایر مسئولان میانی کشور، تبادل نظر داشته و با مسائل کشور آشنایی کامل دارم.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: در طول این ۴۵ سال به دلیل نوع وظیفه، با سفر به کلیه استان‌ها، خصوصاً استان‌های کمتر توسعه‌یافته و نقاط محروم کشور، شهرها و روستاها و آشنایی با طوایف، صنوف، اقوام، بانوان با فرهنگ‌های متفاوت، ادیان، مذاهب و افکار گوناگون و نشست و برخاست با آنان و تهیه گزارشات مستمر از وضعیت مردم و کشور و ارائه آن برای تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اجرا و حضور مستقیم در جنگ تحمیلی و بحرانهایی همانند سیل و زلزله و دیگر عرصه‌ها، توانسته‌ام ارتباطات کافی با همه تفکرات جامعه برقرار کنم، مسائل را به صورت غیر تشریفاتی و همراه مردم ببینم، بشناسم و پیگیری کنم و از نزدیک با نقاط ضعف، قوت، کاستی‌ها، نابسامانی‌ها، پتانسیل‌ها و مهم‌تر از همه از توانایی‌های شگرف مردم گوشه و کنار کشور و افکار متکثر آنان آگاهی کامل یابم.
وی یادآور شد: در طول دوران خدمت مستمر ۴۵ ساله، در مراتب بالای سیستم اداری، اجرایی و تصمیم‌سازی کشور هیچگاه عضو و پایبند به اصول جناحها نبوده و نخواهم بود اما با همه آنان، همکاری و مراوده داشته و خواهم داشت.
حقانیان تاکید کرد: ناگفته نماند در زمان‌های مختلف نقدها و مخالفت‌های خود را با برخی روش‌ها و منش‌های آنان ابراز داشته و این نبوده، جز در جهت رعایت حال و حمایت از حقوق مردم.
داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: دیگران در تاریکی فیل مدیریت را لمس کرده‌اند، اما من از بالاترین سطح ممکن، در ادوار گوناگون به روشنی دیده‌ام این فیل را، گاه دست‌آموز و گاه بی‌مهار، گاه باربر و گاه آبروبر و گاه مثمر و گاه بی‌ثمر، یکی تحریم را به دست گرفته است و دیگری ستون دموکراسی و آن یکی فقط سقف شرع را اما من به روشنی دیده‌ام فیلی را که آنها در تاریکی لمس کرده‌اند.
وی اظهار کرد: از نزدیک با آمال و آرزوها و جاه‌طلبی‌های برخی از مدیران آشنایی دارم و از سوی دیگر شاهد تلاشها و از خود گذشتگی‌های جمع کثیری از مدیران متخصص و متعهد در جهت ارتقاء سطح کشور بوده‌ام.
حقانیان با بیان اینکه نگاه‌های متفاوت امنیتی و نظامی به همه‌ موضوعات را می‌شناسم، ادامه داد: از آن‌ها هراسی ندارم و می‌توانم آن‌ها را به نفع عدالت و اتحاد و آرامش ملی هدایت کنم.
وی افزود: دشمنان ایران و نفوذی‌ها را در لباس‌های مختلف می‌شناسم و می‌دانم که آنان نه فقط به نابودی جمهوری اسلامی ایران که به نابودی ملت و سرزمین ایران طمع دارند. در شرایط فعلی کشور، نیازمند به کارگیری قدرتمندان، مدیریت، اقتصاد، سیاست، علم، فرهنگ و اهمیت ویژه به دو بازوی اصلی نظام، یعنی مردم و کاربلدان جامعه، با هر نوع تفکر، سلیقه و نگرش هستیم. ایران عزیز، متفکران و اندیشمندان بزرگی را در خود جای داده، که در علوم مختلف مجتهد مسلم هستند.
داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: مجتهدینی در علوم روز دنیا، همچون صنعت، تجارت، اقتصاد، مدیریت، روابط بین‌الملل، هوا و فضا، سیاست، فرهنگ، هنر، جامعه‌شناسی، روانشناسی، پزشکی، ارتباطات، فقه به‌روز شده، علوم نوین و دیگر علومی از این دست؛ هنر مدیریت کار را به کاردان سپردن و سپس هماهنگی و نظارت است.
حقانیان با تاکید بر اینکه افراد کاربلد، باید در راس امور تخصصی، در دستگاه‌های گوناگون کشور قرار گیرند و با تخصص و کاردانی آنان امور کشور پیش برود، اظهار کرد: رئیس‌جمهور باید مدیر هنرمندی باشد که از هنر مدیریت، در راه بکارگیری متخصصان و متفکران هر رشته‌ای، به خوبی بهره ببرد.
وی گفت: اگر همه مردم در اداره کشور نقش واقعی خود را پیدا کنند، می‌توان مطمئن بود که کشورداری به معنای واقعی خود شکل خواهد گرفت. جوانان امروز ایران، همچون جوانان سایر نقاط جهان با چالش‌ها و دغدغه های خاص خود روبرو هستند، مرتفع نمودن این دغدغه‌ها موجب ایجاد روحیه نشاط و خودباوری و امید به آینده، در آنان می‌شود.
داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری، افزود: اگر نسل جوان نتوانند نتایج تلاش‌های مدیران کشور را در زندگی و امور روزمره‌شان حس کنند، نمی‌توانند با کشور، انقلاب و آرمان‌های ملی و مذهبی پیوند خود را مستحکم کنند و آنگاه شاهد مهاجرت ژن‌های برتر از کشور عزیزمان خواهیم بود. حقانیان با بیان اینکه نقش اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بانوان جامعه ایران، ارتقا یافته و بیش از این ارتقا خواهد یافت، اظهار کرد: بانوان نیمی از بدنه اجتماعی جامعه را تشکیل می‌دهند و تاثیرگذاری آنان خارج از تصور عده‌ای است. حفظ حرمت و جایگاه بانوان و شناخت حقوق، نیازها و خواسته‌های آنان، یکی دیگر از مهم‌ترین مسائل است. همچنین مسعود پزشکیان پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور، گفت: برای اینکه بتوانم به شکل‌گیری مشارکت پرشور در انتخابات کمک کنم، وارد عرصه انتخابات شدم. 
داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: مشکل ما این است که آنچه سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و قانون برنامه است را کنار می‌گذاریم. باید در داخل کشور وحدت و انسجام بین تمام گروه ها و جناح ها ایجاد شود. باید بپذیریم کسانی که در این مملکت زندگی‌ می‌کنند بر اساس توان، مهارت، تجربه و علمی که دارند باید جایگاه‌ها را به دست بگیرند نه بر اساس حزب و گروه و جناح. 
پزشکیان با بیان اینکه باید به دنبال کسانی برویم‌ که علم و مهارت و تجربه دارند، اظهار کرد: موظف هستیم سیاست های کلی را عملیاتی کنیم، کسی که قدرت را به دست می‌گیرد و پاسخگو نیست برخلاف سیاست ها عمل می‌کند. باید در داخل کشور وحدت و انسجام بین تمام گروه ها و جناح ها بر اساس تقوا ایجاد شود. تقوا یعنی حرکت بدون خطا در اقتصاد، در صنعت کشاورزی، فرهنگ. برای حل مشکلات کشور باید به عالمان و دانشمندان و انسان های توانمند متکی شویم. باید وحدت و انسجام داشته باشیم و با هم در مسیر اهداف و سیاست ها قدم برداریم. داوطلب انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری افزود: با عرض تسلیت در پی سانحه سقوط بالگرد که به شهادت رئیس جمهور و همراهان‌شان ایجاد شد، برای اینکه بتوانیم به مشارکت پرشور در انتخابات کنیم، وارد صحنه رقابت شدم. کاری که باید ما و مجریان کشور انجام دهیم، ارائه حرف های جدید یا راه حل های جدید نیست بلکه مشکل ما این است که آنچه سیاست های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب و قانون برنامه است، را کنار می گذاریم و بعد از خودمان حرف های تازه درمی آوریم.
پزشکیان با بیان اینکه قرار بوده ایران کشوری توسعه یافته شده و جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری با هویت اسلامی انقلابی باشد، اظهار کرد: عناوینی که از سیاست های کلی نظام باید پیگیری می شد؛ برخورداری از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصت های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده و به دور از فقر و تبعیض و ایجاد محیط زیست مطلوب. می توانستیم در منطقه جایگاه برتر را داشته باشیم؛ باید کاری می کردیم تا مردم از سلامت کامل برخوردار بودند، باید روندی را طی 
می‌کردیم که آموزش بر اساس عدالت بود؛ اما نکردیم.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر ایجاد امکانات عادلانه و فرصت‌های برابر و رفع تبعیض ناروا در مناطق مختلف کشور، گفت: آیا الان مناطق مختلف کشور از نظر عدالت، دسترسی و امکانات برابرند؟ آیا مدیران ما بر اساس این برابری اقدام کرده اند؟ قانون برنامه باید اجرا می شد؛ روندی که هست باید عمل می شد؛ ارتباط منطقی با دنیا باید برقرار می کردیم؛ چرا نشده؟
در کنار او، علیرضا زاکانی عصر شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ پس از ثبت نام به عنوان داوطلب کاندیداتوری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: یاد و خاطره امام امت شهیدان انقلاب و دفاع مقدس و شهیدان مدافع امنیت و سلامت و شهدای محور مقاومت به ویژه زنان و کودکان مظلوم فلسطین شهدای مدافع حرم به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی و سید شهیدان خدمت آیت‌الله رئیسی و همراهانش را گرامی می‌دارم.
وی با بیان اینکه رییسی عزیز ما مومن، متدین، انقلابی و اهل منطق بود، از نسبت درست با ولی و امام جامعه، همچنین مردم ایران در کنار خدمت و صداقت به عنوان ویژگی ‌های شهید آیت‌الله رییسی در بعد داخلی نام برد و افزود: در عرصه بین‌الملل نیز نسبت شهید جمهور ما با دوستان انقلاب اسلامی ایران عزیز حمایت و با دشمنان آن مخالفت صریح و مقاومت شجاعانه بود.
وی اضافه کرد: او منت می‌کشید که خدمت کند و هیچ وقت برای بازی ریاست بلندی نجست، بلکه به امید اوج گرفتن به سوی خدا با خاکساری در برابر مردم بود؛ او به انقلابی بودن خود افتخار کرد و قرآن و تصویر حاج قاسم را در دست گرفت و به راه خویش مطمئن بود و با آرامش رفت؛ او بسیجی بود و بسیجی ماند و مگر نه اینکه پایان ماموریت بسیجی شهادت است.
این داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه «اندوخته ۳ سال دولت رییسی عزیز ما، همان راه جمهور یعنی ترسیم جهت‌گیری درست در مسیر انقلاب و ایجاد شرایط ثبات برای ایران عزیز است؛ وضعی که با زمان شروع دولت سیزدهم قطعاً قابل مقایسه نیست»، عنوان کرد: اکنون بر اساس وظیفه و دعوت نخبگان دانشگاهی و حوزوی و فعالان سیاسی و مردمی آمده‌ام تا با مشارکت مردم خط اصلی انقلاب و گفتمان خدمت صادقانه را در دولت خدمت محور قرار دهیم.
زاکانی افزود: قرار نیست که از درد مردم ‌خبر باشیم و مردم در فشارهای اقتصادی بی‌پناه بمانند و همچنین قرار نیست که از آمدن میان مردم واهمه داشته باشیم و سختی‌ها فقط برای قشر خاصی از مردم باشد؛ قرار نیست در برابر دشمنان انقلاب و ملت رشید ایران منفعل باشیم، بلکه قرار است با مدد الهی و یاری شهیدان و در تبعیت از رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و به پشتوانه ملت با حرکتی جهادی و با برنامه‌ای جامع و دقیق جهش بزرگی را در تکمیل سریع‌تر این مسیر رقم بزنیم. همچنین قرار است با برنامه و کارنامه برای پیشرفت ایران عزیز و حل مشکلات مردم با محوریت عدالت و رفع فساد و تبعیض تا آخر پای کار مردم بمانم.
وی تاکید کرد: قرار است با برنامه و کارنامه بر مدار مردم زمینه رفع چالش‌ها فراهم شده و گره از اقتصاد کشور و سفره مردم باز شود و نگذاریم جریان تحریف را دوباره حاکم کنند و کتاب تاریخ را برنامه تحول جا بزنند و خاطرات سیاسی‌شان را به آرزوی مردم تبدیل کنند. قرار است به امید الهی و با مشارکت مردم «دولت خدمت» را در ۸ محور اصلی در راه جمهور و برای تعالی ایران عزیز تشکیل دهم که استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور و سلائق جبهه انقلاب با نکته تمدنی، تمرکز زدایی و تقویت حکمرانی مشارکتی و محلی با تکیه بر فرهنگ ایرانی و اقوام سرافراز از جمله آن‌ها است.

ارسال نظر