«تعادل» از ادامه ريزش‌هاي سنگين شاخص بازار سرمايه گزارش مي‌دهد

طعم تلخ بورس

۱۴۰۳/۰۳/۲۰ - ۰۱:۵۳:۰۵
کد خبر: ۳۱۴۲۱۸
طعم   تلخ  بورس

بازار سرمايه هر روز روند ريزشي شديدي را تجربه مي‌كند و هر مسوول و كارشناسي دليلي براي ريزش بورس مي‌آورد؛ دليل اصلي ريزش بورس چيست؟ اگر بخواهيم بسيار دقيق و منطقي باشيم بازار سرمايه از سال 99 تا به امروز روند نزولي دارد و در هر دوره با توجه به سياست و شرايطي كه مسوولان مربوطه تعيين مي‌كنند اين ريزش سنگين‌تر يا سبك‌تر مي‌شود.

بازار سرمايه هر روز روند ريزشي شديدي را تجربه مي‌كند و هر مسوول و كارشناسي دليلي براي ريزش بورس مي‌آورد؛ دليل اصلي ريزش بورس چيست؟ اگر بخواهيم بسيار دقيق و منطقي باشيم بازار سرمايه از سال 99 تا به امروز روند نزولي دارد و در هر دوره با توجه به سياست و شرايطي كه مسوولان مربوطه تعيين مي‌كنند اين ريزش سنگين‌تر يا سبك‌تر مي‌شود.

براي نمونه و به عقيده كارشناسان يكي از دلايل ريزش اين روزهاي بازار نرخ بازدهي اوراق اخزا است. طي چند هفته گذشته به علت اعتراض فعالان بازارهاي مالي نرخ اوراق اخزا از 40 درصد به حدود 36.4 درصد رسيد كه به گفته برخي از كارشناسان اين نرخ همچنان كاهش خواهد يافت.

به عقيده كارشناسان نرخ سود اوراق اسناد خزانه اسلامي از اهميت بالايي برخوردار است. سال گذشته با افزايش نرخ سود اين اوراق در تابستان و همزمان با ركود معاملات سهامي، صداي فعالان بازار سهام را درآورد و رييس سازمان بورس نيز انتقاداتي را در جهت تأثير خروج سرمايه‌اي افزايش نرخ سود اين اوراق بر بازار سهام مطرح كرد.

حال با وجود شرايط سختي كه براي فعالان بازار سهام در جريان ريزش اخير قيمت‌هاي سهام ايجاد شده؛ افزايش نرخ سود موثر اين اوراق تا بالاي 36 درصد مي‌تواند در كنار تأثير‌هاي مثبتي كه بر روند تورم و ديگر حوزه‌هاي اقتصادي داشته باشد؛ خروج سرمايه حقيقي از موقعيت‌هاي سهامي را تشديد كند و شرايط ركودي معاملات سهام را تشديد كند. در اين شرايط احتمال تغيير سبد دارايي شركت‌هاي سرمايه‌گذاري و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مختلط و افزايش وزن اوراق اخزا در آنها نيز وجود دارد كه احتمال دارد عرضه سهام را نيز بیشتر كند.

 

بورس در انتظار اخبار خوش

روز گذشته خبرهاي نسبتا خوبي در بازار سرمايه وجود داشت؛ اما اين خبرها باعث نشد كه دوباره شاخص مثبت شود. خريداران بورسي از شركت‌هاي پالايش نفت داراي مجوز صادرات از وزارت نفت، مجوز صادرات دريافت مي‌كنند.

به استناد نامه معاون برنامه‌ريزي وزارت نفت تسري مجوز صادرات فراورده‌هاي اصلي براي پالايشگاه‌هاي نفت (داراي مجوز صادرات از وزير نفت) به خريداران آنها در بورس بلامانع است. در اين نامه آمده است: بازگشت به نامه شماره ۱۴۰۲/۱۸۷۳۳۲۸ تاريخ 26/۱۲/1402 معاون محترم امور گمركي با عنايت به موافقت وزير محترم نفت در هامش نامه شماره م ب / ۷۲۵۶۰ تاريخ 18/۰۲/1403 مبني بر بلامانع بودن تسري مجوز صادرات فراورده‌هاي اصلي براي پالايشگاه‌هاي نفتي داراي مجوز صادرات از وزير نفت به خريداران آنها در بورس در چارچوب قوانين و مقررات خواهشمند است دستور فرماييد اقدامات لازم در اين زمينه انجام گردد. برخي از كارشناسان عقيده دارند كه به واسطه اين خبر روز جاري بازار تا حدود زيادي مثبت مي‌شود و سهامداران شرايط خوبي را تجربه خواهند كرد. بايد منتظر ماند و ديد شرايط بازار سرمايه به چه شكل پيش مي‌رود و آيا شاهد روند مثبت در بازار خواهيم بود يا خير؟

 

دامنه نوسان محدود ماند!

قادر معصومي خانقاه، مدير نظارت بر بورس‌ها گفت: دامنه نوسان بورس همچنان محدود است و تغييري نداشته است. شرايط رصد مي‌شود و با توجه به شاخص‌هايي كه تعريف كرديم در صورتي كه آنها احصا شوند تصميمات اتخاذ مي‌شود. گفتني است، فعلا دامنه نوسان معاملات سهام و حق‌ها مثبت و منفي ۲ درصد و صندوق‌هاي سهامي مثبت و منفي ۴ درصد تعيين شده است. همچنين ۱۹ خرداد فرابورس هم در خصوص دامنه نوسان قيمت در بازارهاي خود اطلاعيه‌اي به شرح زير صادر كرد؛ دامنه نوسان قيمت كليه نماد‌هاي سهام و حق تقدم سهام در تمامي بازار‌هاي فرابورس (به استثناي بازار توافقي و تابلو قرمز بازار پايه) به مثبت و منفي ۲ درصد و دامنه نوسان صندوق‌هاي سهامي و مختلط به مثبت و منفي ۴ درصد محدود مي‌شود. گفتني است، رفع گره معاملاتي در نماد‌هاي معاملاتي تمامي بازار‌هاي فرابورس اعمال نخواهد شد.

 

نرخ سود افزايش يافت

بانك مركزي در جديدترين گزارش خود در هفته منتهي به ۱۶ خرداد ماه، نرخ بهره بين بانكي را ۲۳.۶۴ درصد اعلام كرد كه در قياس با نرخ بهره بين بانكي در هفته گذشته، افزايش سه صدم درصدي (۰.۰۳) را تجربه كرده است. به عقيده بسياري از كارشناسان اين كاهش نرخ سود بين بانكي مي‌تواند در بلندمدت به كمك بورس بياييد و نقدينگي را به سمت و سوي اين بازار هدايت كند. از سوي ديگر برخي از كارشناسان عقيده دارند كه نرخ بهره تاثير واقعي روي بازار سرمايه ندارند و تنها به صورت رواني مي‌توانند شرايط را تغيير دهند.

 

بازار از نگاه معاملات

طي معاملات اولين روز كاري هفته يعني شنبه شاخص كل بورس تهران 18 هزار و 545 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 63 هزار و 572 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با ريزش 3 هزار و 596 واحدي در رقم 675 هزار و 574 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 223 واحدي به رقم 22 هزار و 228 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با كاهش هزار و 603 واحد به سطح 117 هزار و 958 واحد رسيد. روز شنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و 509 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد كه نسبت به روز قبل 130 درصد افزايش داشته است.

در اين روز نماد خودرو بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 29 ميليارد تومان بود. پس از خودرو، نمادهاي فملي، فولاد، خساپا و شپنا بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي وخاور، همراه، فزر، شفام و حپترو تعلق داشت. روز گذشته نمادهاي فملي، فولاد و شپنا نمادهاي قرمز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي وتجارت، وتوكا و وتوس از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي آريا، شگويا و هرمز بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي تجلي، نيان و بساما نمادهايي هستند كه اثر افزايشي بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نيز نماد ذوب بيشترين تراكنش را داشت و وتجارت و وبملت در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز شفام، خاور و فزر بيشترين تراكنش را داشتند.

روز گذشته ارزش معاملات كل بازار سهام به 8 هزار و 46 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 944 ميليارد تومان بود كه 12 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 11 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 2 هزار و 10 ميليارد تومان رسيد. در معاملات روز شنبه نماد فولاد بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 105 ميليارد تومان بود. پس از فولاد، وتجارت بيشترين ارزش معاملات را داشت و شپنا رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خودرو و وبملت در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند. در معاملات شنبه، 26 نماد صف خريد داشتند و 489 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 21 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 140 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 85 درصدي به هزار و 67 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر