نتایج قرعه کشی خودروهای برقی مشخص شد

معضل وارداتی‌ها پس از تحویل

۱۴۰۳/۰۳/۲۰ - ۰۲:۲۶:۵۵
کد خبر: ۳۱۴۲۴۱
معضل وارداتی‌ها پس از تحویل

برخی از فعالان بازا رخودرو می گویند، علاوه‌بر قیمت بالای اعلامی برای اتومبیل‌های وارداتی، واردات بسیار اندک خودرو در مقایسه با دوره‌های قبلی، نیز باعث کم رونق شدن بازار این خودروها شده است.

تعادل |

برخی از فعالان بازا رخودرو می گویند، علاوه‌بر قیمت بالای اعلامی برای اتومبیل‌های وارداتی، واردات بسیار اندک خودرو در مقایسه با دوره‌های قبلی، نیز باعث کم رونق شدن بازار این خودروها شده است. در همین حال، مسیح فرزانه قطعه ساز معتقد است: به نظر نمی‌رسد دولت بخواهد همانند سال ۱۴۰۲ واردات خودرو داشته باشد پس انتظارات درآمدی از واردات خودرو نیز در بودجه ۱۴۰۳، ۳.۸ درصد کمتر از ۱۴۰۲ خواهد بود که متاسفانه این مساله یک سیگنال منفی برای این حوزه است.او همچنین متذکر می شود که در این سری از واردات هم مانند واردات سال‌های بین ۹۱ تا ۹۷ عمل خواهد شد به‌طوریکه؛ در سال ۹۳ که نزدیک به ۱۰۵ هزار خودرو وارد شد که بیشترین حجم واردات خودرو بعد از انقلاب بود، رقابت در فروش و عرضه خدمات پس از فروش وارد کننده‌های خودرو و تولید کنندگان خودرو‌های داخلی به وجود آمده بود که به تکریم و جلب رضایت بیشتر مشتری انجامید. اما در این دوره؛ عملاً خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی توجیه اقتصادی ندارد.

 

نتایج قرعه‌کشی برقی‌ها بارگذاری شده

طبق گفته مدیر سامانه یکپارچه خودرو‌ها از روز پنجشنبه بخشی از نتایج قرعه کشی خودرو‌های برقی روی سامانه یکپارچه بارگذاری شده و قرار شد تا پایان روز شنبه ۱۹ خرداد ماه نتایج کامل اعلام شود. به گزارش تسنیم، مهدی تقدسی مدیر سامانه یکپارچه خودرو‌ها اظهار کرد: از عصر روز پنجشنبه، نتایج قرعه‌کشی خودرو‌های برقی برای برخی از متقاضیان در سامانه یکپارچه به نشانی https: //evauto.ir/ قابل رویت شده است، اما نتایج کامل برای همه شرکت‌کنندگان مشخص نشده و سایت به حالت به روزرسانی بازگشت. وی افزود: این فرآیند اعلام نتایج تکمیل و نتایج نهایی اولویت‌دهی، تا پایان روز ۱۹ خرداد ماه مشخص می‌شود. تقدسی خاطرنشان کرد: متقاضیان در سه دسته تقسیم، خواهند شد. دسته اول متقاضیانی هستند که خودرو به آن‌ها تخصیص داده شده است. دسته دوم متقاضیانی‌اند که در صف انتظار موقتیِ خرید خودروی مورد نظر قرار می‌گیرند تا در صورت عدم تکمیل وجهِ دسته اول یا افزایش ظرفیت فروش، خودرو به آن‌ها تخصیص داده شود. در نهایت دسته سوم، متقاضیانی هستند که در وضعیت عدم تخصیص قرار خواهند گرفت و مشمول تخصیص در این دوره، نخواهند بود.

 

وارداتی‌ها خدمات پس از فروش ندارند!

در همین راستا، مسیح فرزانه قطع ساز درباره واردات خودرو عنوان کرد: طبق آماری که به تازگی منتشر شده در دو ماه ابتدای سال ۱۴۰۳ حدود ۳ هزار و 200 دستگاه خودرو وارد کشور شده است، البته حدود ۴۸۰ دستگاه از این تعداد مربوط به ارگان‌ها و سازمان‌های خدماتی، بهداشتی و هلال احمر و خودرو‌های امداد و نجات می‌شوند. فرزانه درخصوص اینکه چقدر زمان می‌برد تا خودرو‌های وارداتی به دست مشتری برسد، گفته: پاسخ قطعی در این مورد وجود ندارد و حتی وزیر صمت یا مسوولین مربوطه هم اطلاع دقیقی ندارند و بنده هم در این زمینه نه تصمیم‌گیرنده هستم و نه اطلاعی دارم، اما قاعدتا باید بر اساس تعداد روز‌های کاری که نوشته شده عرضه‌ها اتفاق بیفتد. این قطعه‌ساز با بیان اینکه بخش اعظم این خودرو‌ها از برند تویوتا هستند به ایلنا گفته است:
مصرف کننده متوجه است که اگر قصد سرمایه گذاری در این بخش را دارد، عملاً برای حفظ ارزش سرمایه اش باید به سمت کالا‌های سرمایه‌ای مانند ارز، طلا و خودرو برود. فرزانه تصریح کرد: خودرويی مانند تویوتا کرولا در همه جای دنیا جزو اقتصادی‌ترین خودرو‌ها محسوب می‌شود، اما عملا قیمتی که در بازار آزاد ایران برای این خودرو‌ها تعیین می‌شود در طبقه بندی کالا‌های لوکس قرار
می گیرد. او افزود: به نظر نمی‌رسد دولت بخواهد همانند سال ۱۴۰۲ واردات خودرو داشته باشد پس انتظارات درآمدی از واردات خودرو نیز در بودجه ۱۴۰۳، ۳.۸ درصد کمتر از ۱۴۰۲ خواهد بود که متاسفانه این مسئله یک سیگنال منفی برای این حوزه است. فرزانه همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا خودرو‌های وارداتی نمایندگی برای خدمات پس از فروش خواهند داشت گفت: به نظر می‌رسد در این سری از واردات هم مانند واردات سال‌های بین ۹۱ تا ۹۷ عمل خواهد شد به‌طور مثال؛ در سال ۹۳ که نزدیک به ۱۰۵ هزار خودرو وارد شد که بیشترین حجم واردات خودرو بعد از انقلاب بود، رقابت در فروش و عرضه خدمات پس از فروش واردکننده‌های خودرو و تولیدکنندگان خودرو‌های داخلی به وجود آمده بود که به تکریم و جلب رضایت بیشتر مشتری انجامید. این فعال در حوزه قطعه سازی ادامه داد: البته در این دوره شاهد آن بودیم که اولا از زمان مطرح شدن تا زمان واردات حدودا یک سال فاصله افتاد و همچنین آیین‌نامه واردات هم با تاخیر قابل توجهی منتشر شد و با وجودی که نزدیک به هشت ماه است که در مورد آیین‌نامه خودرو‌های دست دوم صحبت می‌شود، اما به نظر می‌رسد این موضوع کاملا منتفی شده است. فرزانه تصریح کرد: از سوی دیگر یک سری از خودرو‌های آسیایی هم هستند که تعداد وارداتشان ۲۰ الی ۴۰ دستگاه شده است، اما به علت اینکه عملاً خدمات پس از فروش شان توجیه اقتصادی ندارد، وارد کننده‌ها به دنبال این هستند که این قضیه را برون سپاری کنند. او افزود: بنده هم به عنوان وارد کننده قطعات که کار تعمیرگاهی هم انجام می‌دهم هنوز از این خودرو‌ها حتی قطعات ساده مانند شمع و فیلتر و روغن موجود ندارم، علی رغم اینکه آیین نامه آن هم منتشر شده است، اما هنوز اقدام جدی‌ای برای این مساله صورت نگرفته است که این موضوع در حوزه خودرو‌های برقی نیز بسیار پر چالش‌تر شده است.

 

وارداتی ها خریدار ندارند!

طی روزهای گذشته «عمادالدین جعفری»، کارشناس بازار خودرو، در مورد وضعیت بازار خودروهای وارداتی گفته بود: «بازار خودرو طی ماه‌های اخیر بسیار تکراری و قابل پیش‌بینی است. قیمت خودرو از چند ماه گذشته در رکود کامل به سر می‌برد. هیچ خبر یا نوسان ارزی نمی‌تواند آن را از این رکود خارج کند. نکته جالب اینجاست که برخی از خودروهای وارداتی همچون سوزوکی سیاز در ابتدا قیمت‌های بالای سه میلیارد تومان برایشان اعلام می‌شد. اما اکنون حتی با قیمت دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به‌صورت اقساطی نیز خریداری ندارد. تقریبا دیگر خودروهای وارداتی هم وضعیت مشابهی دارند. یعنی بیشتر از اینکه شاهد تردد این خودروها در سطح شهر باشیم باید آنها را در ویترین نمایشگاه‌های خودرو مشاهده کنیم.»

اما علاوه‌ بر قیمت بالای اعلامی برای اتومبیل‌های وارداتی، موضوع دیگری نیز باعث کم‌رونق شدن بازار این خودروها شده است. این موضوع واردات بسیار اندک خودرو در مقایسه با دوره‌های قبلی است. طی سال‌های میانی دهه 1390، سالانه 50 هزار دستگاه خودرو با محدودیت‌های کمتر به بازار ایران می‌رسید اما طی سال 1402 حدود ده هزار خودرو به کشورمان رسید. به‌طور معمول از هر مدل خودرو باید چند هزار دستگاه وارد شود تا این خودرو در آینده به مشکل کمبود قطعات برخورد نکند. همچنین اتومبیل‌های وارداتی باید از برندهای معروف باشند، در حالی که اکثر محصولات وارداتی بازار ایران در دور جدید را خودروهای چینی تشکیل می‌دهند.

ارسال نظر