ظريف: رأي ندادن رأي دادن به اقليت است

اصفهان ميزبان پزشكيان

۱۴۰۳/۰۳/۳۱ - ۰۰:۱۸:۴۷
کد خبر: ۳۱۴۹۷۳
اصفهان ميزبان  پزشكيان

روز گذشته نامزد اصلاح‌طلبان به همراه جواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه ایران در ادامه تبلیغات برای انتخابات ریاست جمهوری به اصفهان سفر كرد و در جمع مردم این شهر به سخنرانی پرداخت. ظریف نیز در سخنانی گفت که رای ندادن در انتخابات به معنی پیروز شدن جریان اقلیت است.

روز گذشته نامزد اصلاح‌طلبان به همراه جواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه ایران در ادامه تبلیغات برای انتخابات ریاست جمهوری به اصفهان سفر كرد و در جمع مردم این شهر به سخنرانی پرداخت. ظریف نیز در سخنانی گفت که رای ندادن در انتخابات به معنی پیروز شدن جریان اقلیت است. این سفر درحالی انجام شده که هنوز پس لرزه‌های سخنرانی محکم ظریف در صدا و سیما ادامه دارد و تعدادی از نامزدهای رقیب تلاش کردند از فضای انتخابات برای حمله به دیدگاه‌های او استفاده کنند.
سفر روز گذشته پزشکیان به اصفهان با حضور در میان مردم و حضور بر مزار شهدا و سپس سخنرانی در دانشگاه اصفهان گذشت. مسعود پزشکیان کاندیدای ریاست جمهوری در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان گفت: نباید منتظر کسی بمانید، معطل کاری نباشید، برای آینده‌مان، برای بچه‌های‌مان، برای ایران عزیزمان باید بجنگیم و نباید خسته شویم. اگر به این باور داریم که می‌توانیم و اگر مردم بخواهند تغییر می‌تواند اتفاق بیفتد باید تلاش کنید. وی افزود: ما برای ساختن ایران‌مان، برای حل مشکلات‌مان، برای زاینده‌رودمان، برای نشست زمین‌مان، برای هوای آلوده‌مان، برای حل مشکل کشاورزان‌مان، دامداران‌مان، صنعتگران‌مان، معلمان‌‌مان، جوانان‌مان، زنان‌مان و دختران‌مان به یک نگاه دیگر، یک خیزش دیگر و یک روش دیگر نیاز داریم. کاندیدای ریاست‌جمهوری ادامه داد: این ما بودیم که نتوانستیم پاسخگوی این مشکلات شما باشیم. خداوند در قران می‌فرمایند هیچ مصیبتی دچار نمی‌شوید مگر از مشکلاتی که خودتان ایجاد کردید. ما این مشکلات را ایجاد کردیم.
وی تصریح کرد: برادران، خواهران، دختران، مادران و پدران؛ اقوام مختلف از قشقایی‌ها تا بختیاری‌ها و ادیان مختلف؛ ما اگر بخواهیم مشکلی که در آن گرفتار شدیم، برای اینکه یک عده افراد از نظر علمی و کارشناسی و تجربه، بی‌تجربه بودند، کارشناس نبودند و علمی نبودند، برای ما و شما تصمیم گرفتند باید جلو بیاییم. بارها پشت تربیون و در قاب تلویزیون گفتم که هیچ‌کدام از این کارشناسان ما که مریض می‌شوند دنبال پزشک دوست و حزب‌اللهی و ریش‌دار نمی‌گردند، بلکه همه دنبال پزشک کارشناس و کاردان می‌گردند. پزشکیان اضافه کرد: شما اگر امروز مریض شوید سراغ کسی می‌روید که تجربه و تخصص دارد و آن فرد ممکن است مذهبی نباشد و ممکن است دین و باور آن دین و باور ما نباشد، آن فرد اصلا ممکن است مرد نباشد. باید کارشناس بود تا مشکل را حل کرد. نمی‌شود بدون کارشناس مشکل را حل کرد. وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهد مشکل بیکاری و اشتغال اصفهان حل شود، یک راه ساده دارد، درها را باز کنند تا گردشگران بیایند. برای باز شدن درها دیپلماسی لازم است، باز شدن درها گفت‌وگوی علمی و کارشناسی می‌خواهد. با قهر کردن و رد کردن و قیافه گرفتن که مشکل مملکت حل نمی‌شود. کاندیدای ریاست جمهوری با اشاره به سیاست خارجه خود گفت: ما باید بتوانیم با دنیا گفت‌وگو کنیم، باید بتوانیم با همدیگر گفت‌وگو کنیم، باید بتوانیم با جوانان‌مان گفت‌وگو کنیم. این جوانان سرمایه مملکت هستند، اگر نتوانیم با این جوانان، خواهران و دخترمان صحبت کنیم و با آنها برخورد چماقی و باتومی داشته باشیم، امکان ندارد کشور اصلاح شود.
وی تاکید کرد: من به عنوان یک پدر اگر می‌خواستم با فرزندانم دخترانم، برخورد آمرانه کنم، امروز کسی نبودم که شما اینجا می‌بینید. با دستور و امر کردن و تهدید نمی‌شود آدم را اصلاح کرد. باید با زبان خوش با اینها صحبت کنیم، باید با منطق صحبت کنیم، باید بدانند دلسوزشان هستیم. من دلم می‌خواهد جوانان‌مان بهترین‌ها در دنیا باشند. ما می‌خواهیم فرزندان‌مان بهترین باشند، اما نوع گفت‌وگو و نگاه‌مان غلط است. جوانان ما تهدید ما نیستند آینده این ممکلت همین افراد هستند. جوانان ما امید و آرزوی این کشور هستند. پزشکیان افزود: قهر کردن از صندوق یعنی رای دادن به کسانی که با آن وضعیت نگاه بسته‌شان به شما حکومت کنند. اگر می‌خواهید روندی که الآن حاکم است، حاکم نباشد، پای صندوق‌های رای بیایید و با حضورتان پشتیبان نگاهی باشید که دکتر ظریف، کارشناسان و دانشمندان برای حل مشکلات راه حل پیدا کنند. وی خاطرنشان کرد: مشکل آب زاینده‌رود، مشکل فرونشست، مشکل هوا و مشکل خاک، مشکل بزرگی‌ست. اگر در آینده نتوانیم این مشکلات را حل کنیم تصور نمی‌کنم در اصفهان بتوان زندگی کرد. در این بخش دانشجویان به شعار (به اصفهان نفس بده/ زاینده‌رود رو پس بده) پرداختند. کاندیدای ریاست جمهوری در پاسخ به این شعار گفت: ما برای حل مشکل‌مان باید راه‌حل علمی و کارشناسی پیدا کنیم نه کارشناس‌هایی که الکی آمدند و پست گرفتند و کار می‌کنند و نه آدم‌هایی که برای جناح و دسته‌شان آمدند و پست گرفتند. ما برای حل مشکل نیاز داریم افراد دانشمند، نخبه و توانمند حضور داشته باشند و این افراد لزوما دوست من، حزب من و جناح من نیست. وی اضافه کرد: همان‌طور که موقع بیماری دنبال درمان می‌گردید درمان صنعت، کشاورزی، آب و راه کارشناسان خودش را دارد. شما ببینید برای فوتبال مربی از خارج می‌آورند که قرار است 11 نفر در زمین به رقابت بپردازند و روند هم تغییر می‌کند. مگر ما مربی در کشور نداریم؟ چرا افراد مذهبی را نمی‌آورند که مربی شود؟ پزشکیان خاطرنشان کرد: چه نسل z، چه آن نخبه‌ای که می‌خواهد از کشور برود، اگر بپذیرد در مقابل خدا علم و مهارت او یعنی کسی که فرشتگان ماه‌ها مقابل آن سجده کردند، آن موقع یک باور دیگر پیدا می‌کند. من برای مردم ما و ایران ما هر کاری از دستم بربیاید انجام می‌دهم اما قطعا نخواهیم گذاشت حق کسی را در چارچوبی که ما در اختیار ضایع کنند. وی ادامه داد: در دانشگاه‌ها اجازه نخواهیم داد دانشجوها را به خاطر داشتن اندیشه بیرون کنند. ما اجازه نخواهیم داد استاد را به خاطر فکر در دانشگاه بازنشسته و اخراج کنند. اجازه نخواهیم داد حقوق بازنشستگان، کشاورزان، اقوام، مذاهب و ادیان را نادیده بگیرند. ما فیلتری درست کردیم که همه ضد آن را استفاده می‌کنند و فقط یک عده دلال این وسط پول مفت می‌خورند. فیلترینگ مشکل کشور را حل نمی‌کند ما باید اندیشه‌ای دیگر و طرحی نو بیاوریم. باید نگاه و برخوردی دیگر پیدا کنیم. ما باید صدای محرومان، مظلومان، زنان و دختران را بشنویم. اگر نشنویم ما مشکل پیدا می‌کنیم نه آنها. اگر ما بخواهیم زور بگوییم آنها قطعا در آینده ما را از بین خواهند برد.
در کنار پزشکیان، ظریف نیز در سخنانی از مردم برای مشارکت در انتخابات دعوت کرد. محمدجواد ظریف در اصفهان گفت: ایران قدیمی‌ترین کشور جهان است و برای شما مردم پابرجا مانده است. شما مردم در پای صندوق‌های رای ثابت خواهید کرد هیچ کس نمی‌تواند یک ایرانی را ناامید و تهدید کند. محمدجواد ظریف، روز چهارشنبه، ۳۰ خرداد ماه و در همراهی با مسعود پزشکیان در سفر به اصفهان، در جمع مردم این شهر، اظهار کرد: امروز بسیار خوشحالم که در کنار شما و در شهر تاریخی، پرافتخار و صنعتگر اصفهان هستیم.  وی افزود: شما بزرگ‌ترین پشتوانه امنیت ایران هستید. ایرانیان همواره در مهاجمین ادغام نشده‌اند، بلکه آنان را در فرهنگ خود ادغام کرده‌اند. مردم ایران بزرگ‌ترین فرصت هستند. نباید فرصت را تهدید شمرد، نباید اجازه داد با این بزرگ‌ترین فرصت، بد رفتاری شود. وزیر سابق امور خارجه بیان کرد: ایران قدیمی‌ترین کشور جهان است و برای شما مردم پابرجا مانده است. شما مردم در پای صندوق‌های رای ثابت خواهید کرد، هیچ کس نمی‌تواند یک ایرانی را ناامید و تهدید کند. ظریف گفت: حرف کسانی که پیام ناامیدی به شما القا می‌کنند را گوش نکنید. یقین دارم شما مردم پای صندوق رای خواهید رفت. حضور شما پای صندوق رای بزرگ‌ترین برگ برنده برای احیاي زاینده‌رود و شکستن تحریم‌ها خواهد بود. وی ادامه داد: روز ۸ تیر، یک تاریخ جدید را رقم می‌زنیم و بدخواهان را نا امید می‌کنیم. صحبت‌های دو روز قبل ظریف با واکنش جدی نامزدهای اصولگرا مواجه شد و آنها تلاش کردند از زیر بار فشارهای روزهای گذشته با مطرح کردن حرف‌های جدید عبور کنند. محمدباقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در گفت‌وگوی ویژه خبری در واکنش به صحبت‌های محمدجواد ظریف گفت: چندین سال است که در این باره بحث می‌کنیم، به نظر من همین اقدام راهبری که می‌گویند مانع این کار است درست نیست. وی در گفت‌وگوی ویژه خبری بیان کرد: گفته‌اند که قانون راهبردی مانع این کار شده که حرف درستی نیست؛ گفته شد که باید اقدامات را بر اساس سیاست های کلان انجام دهیم سوالم این است که مگر رهبر انقلاب یک سال قبل نفرمود که قانون اقدام راهبردی کشور را نجات داد و تکلیف را روشن کرد و همه را از بلاتکلیفی درآورد؛ اگر معتقدیم پس چرا می گویید قانون اقدام راهبردی مانع توافق شد؟ پس تبعیت شما کجاست و کجا تابع سیاست‌ها بودید. وی گفت: بنده عضو شورای عالی امنیت ملی بودم، این شورا مجلس را مکلف کرد که مجلس درباره خروج از برجام قانون گذاری کند. این قانون تصویب و ابلاغ شد حالا باید بگویید این قانون مانع بوده است؟ همان‌طور که حضرت آقا فرمود این قانون دست مذاکره‌کننده را پر کرد.
قالیباف یادآور شد: بعد از خروج ترامپ از برجام، بحث این بود که ما هم از برجام خارج شویم یا خیر؛ نظری بود که ما هم خارج شویم به هر حال دولت تصمیمی گرفت و گفت که ما یک هفته برای برگشت آنها به برجام فرصت می‌دهیم و اگر برنگشتند تصمیم‌گیری می‌کنیم؛ یک هفته به دو هفته و یک و دو ماه تبدیل شد و این مسیر ادامه پیدا کرد، این همان بلاتکلیفی بود که حضرت آقا فرمودند. وی ادامه داد: چطور ما وقتی چیزی از دولت امریکا می‌خواهیم می‌گوید اختیار ما نیست و دست کنگره است؛ مجلس با تصویب قانون اقدام راهبردی دست مذاکره‌کننده را پر کرد. در قانون آمده، پروتکل الحاقی را که داوطلبانه اجرا می‌شد رعایت نمی‌کنیم چون از برجام خارج شده بودند و تحریم‌ها در حال اعمال بود. قالیباف گفت: همان زمان دوستان گفتند که در این صورت جنگ می‌شود یا اینکه غنی‌سازی به میزانی بالاتر رود، جنگ می‌شود، سوال این است که ما پروتکل الحاقی را برداشتیم، اما آیا جنگ شد؟ در واقع ما از انفعال بیرون آمده و دست مذاکره‌کننده را پر کردیم. ادامه بحث‌ها در وین که تا دور ششم رفت، براساس این آورده‌ها بود، چیزی هم در برجام دنبال نشده است. سعید جلیلی در جمع مردم شهریار اظهار کرد: همان کشوری که می‌گفت فشار حداکثری بر ایران، مقام رسمی‌اش اعلام کرد که این راهبرد فشار حداکثری، شکست فاحش خورد. این موفقیت ملتی است که خودش را باور دارد. وی بیان کرد: در اینجا دو نگاه داریم. یک نگاه می‌گوید که می‌توانم و او را شکست می‌‌دهم و نه تنها در دفاع مقدس و دفاع از حرم بلکه در همین عرصه‌های اقتصادی موفقیت بزرگ رقم می‌زنم.
جلیلی افزود: جالب است امروز شنیدم یک نفر بیان کرده که این موفقیت ما نبوده است؛ خود امریکا می‌گوید راهبرد ما شکست خورده بعد امروز یکی گفته است خود بایدن نخواسته این کار ممانعت از فروش نفت ایران را بکند؛ عجب! این دو نگاه است که آینده کشور را تعیین می‌کند. نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: خود بایدن نخواسته است؟ اولا اگر خود بایدن نمی خواسته، پس چرا در آن ۹ ماهی که شما در کار بودید، این کار (فروش نفت) را نکردید؟ این را جواب بدهید. ثانیا خود بایدن اذعان کرده که نه تنها یکی از تحریم‌های ترامپ را کم نکرد بلکه در همین مدت ده‌ها تحریم دیگر افزوده است. وی همچنین گفت: شماهایی که می‌گفتید تحریم را برمی‌داریم وقتی دولت را تحویل گرفتید، ۸۰۰ تحریم اضافه شد به تحریم‌های قبلی. با این حال خود دشمن می‌گوید راهبرد ما شکست فاحش خورد؛ خود وزیر خارجه‌شان در سنای امریکا گفت ایرانی‌ها توانسته‌اند اما این فرد باز می‌گوید ما نتوانسته‌ایم.
علیرضا زاکانی  با حضور در میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما به تشریح دیدگاه‌های اقتصادی خود پرداخت و گفت: شرایط کشور به گونه‌ای است که نیاز به تحول در راستای عدالت و پیشرفت دارد.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: سرفصل‌های اقتصادی من شامل آزادسازی اقتصاد از کمند ارز و دلار و توجه به تقویت و ارزش پول ملی، اقتصاد بر پایه دانش و فناوری برای ایجاد ارزش افزوده ویژه در محصولاتی که تحریم‌پذیر نیست، مشارکت مردم برای ایجاد حاکمیت در اقتصاد، توجه به خصوصی‌سازی درست، چالاکی دولت، عبرت گرفتن از مشکلات گذشته، خلق ثروت همراه با توزیع عادلانه ثروت است. زاکانی ادامه داد: هر کسی داعیه کار و تلاش دارد ابتدا باید مشکلات کشور از جمله تورم، گرانی، عدم ثبات در قیمت‌ها، کوچک شدن سفره مردم، را بشناسد. مسکن به ‌طور میانگین ۴۱درصد سبد خانوار را به خود اختصاص داده است. بیکاری جوانان، درد بی‌پولی ناشی از بیماری و سقوط خانوارها به زیر خط فقر، درآمدها ریالی است اما هزینه‌ها مبتنی بر دلار است. باید به این موارد توجه کرد.
وی ادامه داد: فساد اقتصادی مساله مهمی است. فقر، فساد و تبعیض نیازمند اصلاح است و مردم می‌گویند چرا این سه مساله فقط برای آنهاست. بدهی دولت‌ها به بانک‌ها که سال ۱۳۹۵ حدود ۲۰۵ همت بود در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۲۰۰ هزار میلیارد افزایش یافت. نقدینگی ایران ۷۵درصد است که نسبت به سایر کشورها بیشتر نیست اما سرگردان است و تبدیل به سیل شده است. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تحریم‌ها اثر واقعی و روانی دارد. البته اثر آن روز به روز رو به کاهش است. رشد ۸درصد سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را می‌خواهد. با همه این مشکلات کشور دچار بحران نیست. عمده مشکلات مربوط به تجویزهایی است که ریشه در خارج از کشور دارد که اوج آن در دهه ۱۳۹۰ رقم خورد البته از دهه ۱۳۷۰ شروع شد.
کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه شهید ريیسی با عملکردی که داشت ترمز مشکلات و فسادها را کشید، گفت: جهش تولید با مشارکت مردم نیازمند اعتماد به مردم و درگیر کردن شرکت‌های خصوصی و تعاونی است. طبق قانون باید تا ۲۵درصد اقتصاد به بخش تعاونی واگذار شود. سرمایه‌گذاری نیاز به مشارکت مردم دارد. نرخ سرمایه‌گذاری در دهه ۱۳۹۰ تقریبا منفی شد. از بانک‌ها خوردند و آنها نیز کاری کردند که سفره مردم تنگ‌تر شد. مردم در سال ۱۳۹۹ در بورس بیچاره شدند. با دعوت نادرست از مردم برای رفتن به فعالیت در بورس، کمر مردم شکسته شد چون زندگی‌شان را فروختند، گرانی در دولت روحانی ۱۰ برابر شد.
وی ادامه داد: تدبیر و تصمیم‌گیری دولت برای بافت فرسوده و اختصاص تسهیلات، کاری است که دولت باید انجام دهد. قم ۱۶۰۰ هکتار و تبریز بیش از ۲۰۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد. ساخت ۲۰۳ هزار مسکن را در تهران هفته گذشته شروع کردیم. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بودجه شهرداری امروز ۵برابر ۳۰ ماه قبل است. زاکانی گفت: واسطه‌ها تا ۴۰۰درصد در بخش کشاورزی سود می‌برند، اما کشاورز، مصرف‌کننده و توزیع‌کننده‌ها متضرر می‌شوند. کشاورزی قراردادی تامین کالاها راهکار حل این مشکل است.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تجربه موفق دولت ريیسی همین کاری بود که در یارانه نان انجام داد، اما ناقص ماند و باید ادامه یابد. وی از تبدیل ۱۲۰۰ حساب شهرداری به یک حساب سخن گفت و افزود: با این کار حساب‌های مالی شهرداری را شفاف کردیم و نظارت را سیستمی کردیم. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، شفاف‌سازی دارایی بانک‌ها و کوتاه کردن دست بانک‌ها از بازار سرمایه‌گذاری، هدایت بانک‌ها با بورس و جلوگیری از رانت‌گیری شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها را از دیگر برنامه‌های دولت احتمالی‌اش عنوان کرد.
وی ناترازی بورس و انرژی را مورد اشاره قرار داد و افزود: ناترازی‌های نابرابر باید اصلاح شود تا همه مردم بهره‌مند شوند. عمده مردم ایران با اصلاح این فرآیندهای نامطلوب در این مساله سود خواهند کرد. ۱۱.۸ میلیون خانوارهای ایران ماشین دارند و ۱۲.۱ میلیون خانوارها ماشین ندارند یعنی حدود ۴۰ میلیون نفر فاقد ماشین هستند. در طرحی که برای انرژی خانوار که شامل برق، گاز و بنزین است، این فرآیند را اصلاح خواهم کرد و مردم سود خواهند کرد. این صرفه‌جویی با اعتبار طلا جبران می‌شود. کسی که خودرو ندارد از یارانه انرژی برخوردار خواهد شد. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به میزگرد سیاسی خارجی پزشکیان گفت: آقای مشاور پزشکیان سخنانی را بیان کردند که جفا به ريیس‌جمهور شهید بود. در مناظره پنجشنبه جواب سخنان ایشان را خواهم داد. در دورانی که این آقایان بودند علاوه بر اینکه اقتصاد را اصلاح نکردند بلکه اقتصاد خانوارها به تاراج رفت. خیلی علاقه ندارم مسائل را باز کنم چون این بنده‌های خدا در کشور مشکلات زیادی پیدا خواهند کرد. زاکانی در تشریح رابطه بخش‌های سیاسی و اقتصادی در دولت احتمالی اش، گفت: سیاست‌های اقتصادی بدون توجه به سیاست ممکن نیست. تیم اقتصادی باید یکپارچه باشد و فهم اقتصادی داشته باشد، اما ريیس‌جمهور باید از مسوولیتی که دارد شناخت داشته باشد، عرضه داشته باشد و پاکدست باشد. داشتن این سه ویژگی موجب غوغا کردن مسوول مربوطه می‌شود.
در اقدامی عجیب روز گذشته وزیر اقتصاد نیز در حاشیه نشست هیات دولت به مباحث انتخاباتی ورود کرده و در پاسخ به آمارهای ارائه شده ازسوی پزشکیان، توضیحاتی را ارائه کرد. احسان خاندوزی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اینکه در جریان مباحث انتخاباتی درباره عملکردهای اقتصادی سال های اخیر مسائلی مطرح شد، باید توضیح داده شود و روشنگری انجام دهم تا واقعیات اقتصادی ایران در سال‌های اخیر مورد تحریف قرار نگیرد و صداقت خود را در عمل به مردم نشان دهیم. وی ادامه داد: در هشت سال پایانی دهه نود، تولید ناخالص داخلی پرنوسان و غیرقابل پیش‌بینی بود و در دوره رکود قرار داشتیم. روند نرخ رشد اقتصادی سالیانه دهه نود بسیار پرنوسان بود. با وجود بهبود کوتاه مدت و موقت که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ در رشد اقتصادی رخ داد، اما بلافاصله یک اقتصاد شکننده، به نرخ رشد اقتصادی بسیار پایینی رفت. وی ادامه داد: عملکرد سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ حکایت از این دارد که اقتصاد ایران از آن نوسان‌ها به رشد اقتصادی پایدار در حوالی عملکرد بلندمدت خود رسیده است. در گزارش اردیبهشت بانک جهانی، عبارت رشد اقتصادی پایدار و تاب آور آمده است و مسیر اقتصاد و خروج از رکود دهه نود را تایید کرده است.
وزیر اقتصاد افزود: عوامل بلندمدت اقتصاد از ۱۴۰۰ به بعد کاملا تغییر مسیر دادند. مجموعه سرمایه‌گذاری در دهه، هم در ساختمان هم ماشین‌آلات و نرخ کل تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دهه ۹۰ منفی بود. در سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، هم تشکیل سرمایه در ساختمان و سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات و نرخ رشد سرمایه‌گذاری در کشور ۱۱.۷ درصد رشد در سرمایه‌گذاری داشته است. مسیر دهه نود پشت سر گذاشته شده است و اقتصاد ایران وارد رشد اقتصاد با ثبات و سرمایه‌گذاری بسیار بیشتر شده است. خاندوزی گفت: فقط با عملکرد سال ۹۵ و ۹۶ نمی‌شود عکس یادگاری دوساله گرفت و تمام مسیرهای بلندمدت که موجب تخریب سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی شد را ندید. در همان دو سال هم عملکردها با ادعاها بسیار فاصله دارد. آمارهای رسمی کشور حاکی است در سال ۹۵، میزان سرمایه‌گذاری خارجی واقعا محقق شده کمتر از ۲ میلیارد دلار بود و در سال ۹۶ حدود ۲.۶ میلیارد دلار بود، اما در دولت بی ادعا و پرکار آیت‌الله ريیسی در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی انجام شده است.
خاندوزی افزود: در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ ارزش صادرات غیرنفتی به حد سال ۱۴۰۱ نرسیده است و رکود بیشترین صادارت غیرنفتی ما در دولت سیزدهم است. بانک مرکزی نرخ رشد دوره‌های مختلف را در اختیار ما قرار داده است. دولت سیزدهم رکورد‌دار بیشترین صادرات غیرنفتی است. متوسط نرخ رشد اقتصادی در دولت نهم از ۶ ماه دوم سال ۱۳۸۴ تا پایان آن دولت ۳.۷ درصد، دولت دهم یک درصد، دولت یازدهم از نیمه دوم سال ۱۳۹۲، ۲.۶ درصد، دولت دوازدهم ۳ دهم درصد و متوسط رشد دولت سیزدهم از نیمه سال ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۲، ۴.۵ درصد بوده است.
وی ادامه داد: اقتصاد ایران با وجود همه فشارها، تحریم‌ها و تهدیدهایی که از سال ۱۴۰۰ تا به امروز پابرجاست، توانسته با سیاست‌های سه سال اخیر از دام رکود و نرخ‌های سرمایه‌گذاری منفی خارج شود .
وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: تجربه تلخ دهه ۹۰ از صفحه اقتصاد ما پاک نخواهد شد .حرف‌های احساسی که با واقعیت‌ها، اعداد و ارقام مراجع رسمی کشور فاصله زیادی دارد و باید ذکر کرد که کشورداری با حرف‌های رمانتیک شدنی نیست و این تجربه عملی و محقق شده است که در سابقه عملکردی دولت‌ها باقی خواهد ماند.
خاندوزی درباره روابط اقتصادی ایران و ژاپن گفت: روابط اقتصادی ایران و ژاپن در ۱۵ سال گذشته نسبت به دهه ۱۳۸۰ بسیار کاهش یافته است و آن هم به خاطر فشارهای تحریمی است. نماینده دولت ژاپن و سفیر این کشور در تهران اذعان داشتند که همان شرکت‌هایی که با شرکت‌های غربی کار می‌کنند ترجیح داده‌اند تعاملات اقتصادی خود را با ایران حفظ کنند و به دنبال گره‌گشایی در رابطه با شرکت‌های خاص در مسائل مالیاتی و گمرکی هستند تا از عدد پایین عملکردی سال‌های گذشته به سطح بالاتری ارتقا پیدا کنند و بنا شد همکاری دستگاه‌های اقتصادی انجام شد تا این موانع رفع شود.
 وزیر اقتصاد ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اصلاحاتی که انجام شده است، گذار از مالیات ستانی ارزش افزوده مبتنی بر اسناد کاغذی و فرآیندهای بروکراتیک به سمت نظام سیستماتیک و بدون مداخله ممیزان است. سال گذشته از مجلس اجازه گرفتم که تا پایان سال ۱۴۰۲ مهلت برای همه‌گیر کردن قانون سامانه مودیان داشته باشیم و از ابتدای سال ۱۴۰۳ مالیات ارزش افزوده مبتنی بر سامانه پایانه‌های فروشگاهی و مؤدیان برقرار شود. وی اضافه کرد: آخرین گزارش این است که میزان فراگیری سامانه مودیان نسبت به عددی که برآورد می‌شد، خیلی بیشتر از انتظار بود و مجموع اظهارنامه‌ها که طبق سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی تنظیم شده در زمستان سال گذشته نسبت به فصول قبل افزایش پیدا کرده است. البته بسیاری از شرکت‌هایی که به سامانه مؤدیان پیوسته‌اند هنوز صددرصد فرآیندهای خرید را از طریق صدور فاکتور الکترونیک انجام نمی‌دهند. ۶۰ تا ۷۰ درصد انجام شده است، ولی تا زمانی که دولت سیزدهم مستقر است امیدواریم تا دولت بعدی به صددرصد برسانیم.
به این ترتیب در آستانه برگزاری دومین مناظره انتخاباتی، به نظر می‌رسد که حرارت مبارزات به اوج رسیده و با خط و نشان‌های کشیده شده پیش‌بینی می‌شود که شرایط در آستانه یک هفته تا انتخابات تغییر کند. 

ارسال نظر