كارشناسان درباره آينده قيمت خودرو چه مي‌گويند؟

عوامل نزولي شدن بازار خودرو

۱۴۰۳/۰۴/۰۲ - ۰۱:۵۵:۲۹
کد خبر: ۳۱۵۰۸۳
عوامل نزولي شدن  بازار خودرو

بررسي روند بازار خودرو، از ركود بيشتر بازار حكايت دارد؛ اين در شرايطي است كه قيمت‌ها در روندي نزولي قرار دارد. داغ شدن تنور انتخابات يكي از دلايلي است كه تثبيت قيمت در بازار خودرو را به همراه داشته است.

تعادل |

بررسي روند بازار خودرو، از ركود بيشتر بازار حكايت دارد؛ اين در شرايطي است كه قيمت‌ها در روندي نزولي قرار دارد. داغ شدن تنور انتخابات يكي از دلايلي است كه تثبيت قيمت در بازار خودرو را به همراه داشته است. از سوي ديگر عدم تغيير قيمت دلار هم در اين روند بي‌تاثير نبوده است. دلار در يك هفته اخير در يك دامنه در چرخش بوده و اين عامل موجب شده تا فعالان بازار خودرو از آن به عنوان عاملي موثر در اين بازار ياد كنند. فعالان بازار خودرو معتقدند با توجه به نبود فروشنده و مشتري و شرايط موجود در بازار روند ثبات قيمت در روزهاي آينده هم ادامه‌دار خواهد بود. تثبيت قيمت خودروهاي داخلي و مونتاژي‌ از شنبه گذشته آغاز شده است. برخي از فعالان بازار خودرو معتقدند كه بازار خودرو با توجه به ركود مصنوعي كه درآن ايجاد شده، دو مرحله دارد، مرحله اول ركود تا زمان انتخابات رياست‌جمهوري است و مرحله دوم تا پايان تابستان است. يعني شرايط ركود سنگين تا پايان شهريور ادامه‌دار است و اين هفته نيز جداي از اين داستان نيست.

 

بازار خودرو به روايت عدد

قيمت خودرو امروز، جمعه ۱ تير ۱۴۰۳، با تعطيلي بنگاه‌هاي خريد و فروش خودرو، همچنان در اغلب محصولات روند ثابت به چشم مي‌خورد. در هفته‌هاي اخير، تمامي خودروها روند نزولي داشته‌اند. گزارش‌ها نيز نشان مي‌دهد، طي يكي دو روز گذشته بازار خودرو ثبات قيمت‌ها را تجربه كرده است.

رصد بازار خودرو نشان مي‌دهد، پرايد ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو به قيمت ۳۳۵ ميليون تومان و پرايد ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ نيز به قيمت ۳۱۸ ميليون تومان به فروش مي‌رفت.

در اين ميان، قيمت پژو ۲۰۶ تيپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ در بازار ۶۴۵ ميليون تومان قيمت خورده است. پژو ۲۰۷ دنده‌اي مدل ۱۴۰۳ اما ۷۵۵ ميليون تومان به فروش رفت. اين در حالي است كه پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتيك TU۵P مدل ۱۴۰۳ بدون تغيير يك ميليارد و ۱۰ ميليون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ تيپ ۵ مدل ۱۴۰۲ نيز بدون تغيير ۶۶۰ ميليون تومان قيمت پيدا كرد. اما پژوپارس ELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲ به قيمت ۸۰۰ ميليون تومان رسيد. پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ هم ۸۴۵ ميليون تومان قيمت پيدا كرد.

بنا به اين گزارش، تارا اتوماتيك V۲ مدل ۱۴۰۳ در بازار به قيمت ۹۲۰ ميليون تومان و تارا دنده‌اي V۱ مدل ۱۴۰۳ نيز ۷۶۵ ميليون تومان قيمت خورده است.

گزارش‌ها از بازار خودرو نشان مي‌دهد، در پايان هفته گذشته دناپلاس اتوماتيك توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳ بدون تغيير يك ميليارد و ۲۰ ميليون تومان قيمت خورد. دناپلاس اتوماتيك توربو آپشنال مدل ۱۴۰۲ هم ۹۹۰ ميليون تومان قيمت خورده است.

راناپلاس مدل ۱۴۰۳ نيز ۶۱۰ ميليون تومان قيمت پيدا كرد. راناپلاس مدل ۱۴۰۲ در بازار ۵۷۵ ميليون تومان به فروش رفت. همچنين ساينا S دنده‌اي بنزيني مدل ۱۴۰۳ در بازار ۴۴۰ ميليون تومان و ساينا S دنده‌اي بنزيني مدل ۱۴۰۲ هم ۴۱۰ ميليون تومان قيمت خورده است. اما سمند سورن پلاس EF۷ دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار ۷۸۵ ميليون تومان فروخته شد.

شاهين G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ هم ۸۱۵ ميليون تومان قيمت پيدا كرد. شاهين G اتومات CVT مدل ۱۴۰۲ در بازار به ۸۰۰ ميليون تومان رسيده است. همچنين كوييك GX L دنده‌اي مدل ۱۴۰۳ با افزايش ۸ ميليون توماني به قيمت ۴۲۸ ميليون تومان به فروش رفت.

 

قيمت خودروها در فاز كاهشي

اسد كرمي، رييس اتحاديه دارندگان نمايشگاه‌ها و فروشندگان خودروي تهران درباره وضعيت بازار خودروي كشور، با اشاره به افت چشمگير قيمت‌ها، مي‌گويد: كاهش قيمت دلار به كاهش قيمت خودرو در بازار انجاميده و اين شرايط، اوضاع ناخوشايندي را براي نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو رقم زده است.

به گفته او، از ۱۵ خرداد تاكنون قيمت‌ها سير ريزشي گرفته است و اكنون با كاهش ۳۵درصدي قيمت انواع خودروهاي خارجي و كاهش ۲۵درصدي خودروهاي داخلي مواجه هستيم.

كرمي متذكر مي‌شود: بازار همچنان راكد است و اقدام دولت به واردات خودرو و فراهم آمدن امكان ثبت‌نام براي خودروهاي وارداتي به اين دليل كه در شمار محدود صورت گرفته است، نتوانست آنچنان كه بايد تغيير مطلوبي در بازار ايجاد كند زيرا بازار خودرو براي متعادل شدن نياز به عرضه گسترده‌تري دارد.

 

پيش‌بيني قيمت خودرو

براساس اظهارات مسيح فرزانه، كارشناس بازار خودرو، اتفاقاتي كه در بازار خودرو در بهار ۱۴۰۳ افتاده، مشابه شرايطي است كه سياست‌گذاران در سال ۱۴۰۲ دنبال كردند. يعني بازاري كه در آن سياست انقباضي پولي در آن شكل گرفته است و براي مهار تورم در مقطع‌هاي كوتاه‌مدت از اين سياست استفاده مي‌شود، منتهي زماني كه سياست پولي با سياست مالي هم راستا نباشد تورم بيشتري در بازار ديده مي‌شود.

او به تجارت نيوز گفته است: با توجه به انتخابات رياست‌جمهوري كه در پيش داريم همانند سال‌هاي گذشته بازارهاي سرمايه‌اي مثل خودرو، ملك، طلا و ارزهاي بين‌المللي با كمترين ميزان تورم به صورت مصنوعي كنترل مي‌شود. همچنين بازار خودرو با توجه به ركود مصنوعي كه درآن ايجاد شده است دو مرحله دارد، مرحله اول ركود تا زمان انتخابات رياست‌جمهوري است و مرحله دوم تا پايان تابستان است. يعني ما شرايط ركود سنگين را تا پايان شهريور خواهيم داشت و اين هفته‌ جداي از اين داستان نيست.

بنابراين با توجه به ثابت ماندن قيمت ارز و حجم واردات و صادرات و حجم توليد همچنان قيمت خودرو روند كاهشي داشته است و در اين زمان فعالين بازار خودرو و فروشنده‌ها براي اينكه مشتري را جذب كنند شرايط مختلف فروش مي‌گذارند يا قيمت خودرو را تعديل مي‌كنند تا كسب‌وكار خود را بچرخانند. همچنين بازار با اين شدت ركود، بهترين زمان براي مصرف‌كننده و خريد خودرو است.

ارسال نظر