معاون وزير بهداشت: تب دنگي بيشتر از كشورهاي امارات، عمان و پاكستان وارد كشور مي‌شود

تب دنگي با كرونا قابل مقايسه نيست

۱۴۰۳/۰۴/۰۶ - ۰۱:۲۲:۵۱
کد خبر: ۳۱۵۳۰۳
تب دنگي با كرونا قابل مقايسه نيست

حسين فرشيدي، معاون بهداشت وزارت بهداشت با اعلام اينكه كيت تشخيص سريع تب دنگي در كشور تأمين شده است، تصريح كرد: تب دنگي بيماري جديدي نيست و نبايد آن را با كوويد كه بيماري جديدي محسوب مي‌شد، مقايسه كرد. وي با بيان اينكه برخي از روش‌هاي درمان در كوويد موثر نبود، اما بيماري تب دنگي شناخته شده است، ادامه داد: تا سال ۱۳۹۸ پشه ناقل اين بيماري در كشور شناسايي نشده بود و در بندر لنگه هرمزگان نخستين بار اين پشه مشاهده شد.

حسين فرشيدي، معاون بهداشت وزارت بهداشت با اعلام اينكه كيت تشخيص سريع تب دنگي در كشور تأمين شده است، تصريح كرد: تب دنگي بيماري جديدي نيست و نبايد آن را با كوويد كه بيماري جديدي محسوب مي‌شد، مقايسه كرد. وي با بيان اينكه برخي از روش‌هاي درمان در كوويد موثر نبود، اما بيماري تب دنگي شناخته شده است، ادامه داد: تا سال ۱۳۹۸ پشه ناقل اين بيماري در كشور شناسايي نشده بود و در بندر لنگه هرمزگان نخستين بار اين پشه مشاهده شد. به گزارش ايلنا، فرشيدي درباره مكان زندگي پشه ناقل تب دنگي افزود: در استان‌هاي ساحلي جنوب و شمال كشور كه آب‌هاي راكد و تميز بيشتر مشاهده مي‌شود پشه ناقل تب دنگي وجود دارد.

فرشيدي افزود: در تمام كشورهاي اطراف تب دنگي وجود داشت و مسافران بيمار بيشتر از كشور پاكستان وارد كشورمان مي‌شدند. وي ادامه داد: در جنوب شرق كشور محيط مناسب رشد پشه ناقل بيماري دنگي همانند پشه ناقل بيماري مالارياست. معاون وزير بهداشت گفت: پشه مالاريا در شب‌ها گزش ايجاد مي‌كند، اما پشه عامل تب دنگي در روز به صورت تهاجمي و چندين بار مي‌گزد و ويروس اين بيماري را از فرد بيمار به افراد سالم منتقل مي‌كند. فرشيدي افزود: متأسفانه ارديبهشت امسال تعداد زيادي از بيماران مبتلا به تب دنگي ازكشورهاي سواحل جنوبي خليج فارس وارد ايران شدند كه استعداد انتقال اين بيماري را داشتند ۱۲۰ بيمار از ديگر كشورها وارد ايران شدند كه ۱۱۰ نفرشان از يك كشور هستند. معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: با توجه به وجود پشه عامل انتقال بيماري تب دنگي در كشور شاهد بروز بيماري تب دنگي در ۶ نفر كه مسافر نبودند و با اين پشه گزيده شده بودند هستيم، دوره انتقال بيماري از يك بيمار به بيمار ديگر تا دو هفته زمان مي‌برد كه گاه بدون هيچ نوع علائم است وي افزود: از ۲۶ ارديبهشت كه نخستين بيمار تب دنگي شناسايي شد تاكنون ۲۰ بيمار از مسافران ديگر كشورها شناسايي شده‌اند، ۶ بيمار داخلي نيز داشتيم كه نشانگر آلودگي پشه‌هاي ناقل اين بيماري در كشور است. فرشيدي ادامه داد: خوشبختانه هر ۶ بيمار داخلي شرايط جسمي مناسبي دارند و با استراحت و درمان مناسب بهبود خواهند يافت. وي با اشاره به اينكه نهايتاً يك درصد از افراد مبتلا به تب دونگي جان خود را از دست مي‌دهند، گفت: تاكنون سه نفر بر اثر تب دنگي در كشور جان خود را از دست دادند كه دو نفر جسدشان از خارج كشور منتقل شده و تنها يك نفر در بيمارستان‌هاي كشور بر اثر تب دنگي جان باخته است. فرشيدي اضافه كرد: در مناطقي كه امكان زيست پشه ناقل تب دنگي وجود دارد مردم احتياط‌هاي بهداشتي لازم را انجام دهند، در صورتي كه تا يك هفته پس از گزش پشه علائمي همچون تب يا بي‌حالي داشتند سريع به پزشك مراجعه كنند.

وي گفت: خوشبختانه كيت‌هاي تشخيص سريع تب دنگي در كشور وجود دارد و در صورت تشخيص به هنگام با استراحت كافي استفاده از مايعات و برخي داروهاي مسكن اين بيماري درمان مي‌شود.

فرشيدي افزود: اين بيماري قابل پيشگيري است، اما متأسفانه اطلاع‌رساني كامل صورت نگرفته بود، اكنون به مسافران عازم به كشورهايي كه تب دنگي در آنها شايع است اطلاع‌رساني كافي مي‌شود و مرزها از نظر سلامت مسافران كنترل مي‌شود. معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت بهسازي محيط و جمع آوري آب‌هاي راكد همچون آب‌هاي نشت كرده از كولرها ياآب‌هاي راكد در چاله‌هاي آسانسور و انتقال آب در هنگام ساختمان سازي رها نشوند و جمع آوري شوند.

وي افزود: متأسفانه در سال ۱۴۰۲ به سبب سيل پاكستان افزايش ابتلاء به مالاريا در كشور در مقايسه با سال ۱۴۰۱ افزايش چشمگيري داشت و ۱۱ هزار بيمار مبتلا به مالاريا داشتيم، امسال نيز تاكنون ۴۰۰۰ بيمار مبتلا به مالاريا در كشور شناسايي شده‌اند.

فرشيدي گفت: در استان‌هاي سيستان و بلوچستان، جنوب كرمان و شرق هرمزگان احتمال ابتلاء به مالاريا وجود دارد.

وي افزود: بيماري تب دنگي بيشتر از كشورهاي امارات متحده عربي، عمان و پاكستان وارد كشور مي‌شود.

 

راه جلوگيري از افزايش

تعداد پشه آئدس

در اين حال، يك حشره شناس درباره راه‌هاي جلوگيري از افزايش تعداد پشه آئدس گفت: اين پشه در آب تخم گذاري مي‌كند و به محيط‌هاي مرطوب علاقه‌مند است.براي جلوگيري از تكثير اين حشرات لازم است در محيط خانه از تجمع آب و ماندن حتي مقدار كمي آب جلوگيري كرد. نادري كارشناس حشره شناسي، درباره نوع حشره آئدس گفت: اينگونه در مناطق گرمسيري كره زمين از آسياي جنوب شرقي تا امريكاي جنوبي پراكنش دارد.تاكنون اين حشره منجر به بيماري‌هاي گوناگوني از جمله تب دنگي شده است. نادري گفت: اين حشره احتمالا از سمت جنوب شرقي و پاكستان وارد ايران شده است و مي‌تواند به سرعت جمعيت خود را افزايش دهد.

وي گفت: اين پشه‌ها از نظر ظاهري شبيه پشه‌هاي خانگي هستند ولي با اين تفاوت كه مي‌توانند با خوردن خون انسان‌هاي بيمار ويروس‌هاي خطرناكي را به افراد ديگر منتقل كنند.

به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، كارشناس حشره شناسي درباره تب دنگي كه از اين حشره به انسان منتقل مي‌شود گفت: در تب دنگي درد بسيار زيادي در مفاصل احساس مي‌شود و درصورتي كه به موقع رسيدگي نشود مي‌تواند منجر به مرگ شود.

نادري درباره راه‌هاي جلوگيري از افزايش تعداد اين حشرات گفت: پشه آئدس در آب تخم گذاري مي‌كند و به محيط‌هاي مرطوب علاقه‌مند است.براي جلوگيري از تكثير اين حشرات لازم است در محيط خانه از تجمع آب و ماندن حتي مقدار كمي آب جلوگيري كرد.

ارسال نظر