رييس‌جمهور و نگاه فراجناحي

۱۴۰۳/۰۴/۰۶ - ۲۳:۱۲:۰۳
کد خبر: ۳۱۵۳۴۱
رييس‌جمهور و نگاه فراجناحي

تمام وعده‌هايي كه درباره بهبود وضع معيشت و افزايش حقوق و دستمزد داده مي‌شود، مي‌تواند عملياتي شود به شرط آنكه چرخ اقتصاد مملكت بچرخد و در گام نخست افراد زبده و كارشناس انتخاب شوند تا موانع اقتصاد را از سر كسب و كار مردم و توليد‌كنندگان بردارند.

حميد نجف

تمام وعده‌هايي كه درباره بهبود وضع معيشت و افزايش حقوق و دستمزد داده مي‌شود، مي‌تواند عملياتي شود به شرط آنكه چرخ اقتصاد مملكت بچرخد و در گام نخست افراد زبده و كارشناس انتخاب شوند تا موانع اقتصاد را از سر كسب و كار مردم و توليد‌كنندگان بردارند. زنجيره اقتصاد تنها به چرخيدن نياز ندارد، بلكه روغن‌كاري هم مي‌خواهد و اين امر مستلزم آن است كه موانع پيش رو برداشته شود، لذا هر يك از نامزدها در صورت پيروزي بايد مقدمات تحقق برنامه‌ها و وعده‌هاي خود را فراهم كنند. بايد بر لزوم پرهيز از نگاه‌هاي تنگ‌نظرانه و قومي - قبيله‌اي تاكيد كرد. هر يك از نامزدها بايد نگاه فراجناحي نسبت به مسووليت‌ها داشته باشند و بر اساس تخصص و شايسته‌سالاري عمل كنند.

اين‌طور نباشد كه در زمان مناظره اعلام كنند از همه گروه‌ها و جناح‌ها در دولت خود استفاده مي‌كنند ولي از فرداي روز انتخابات ديگر به اين وعده جامه عمل پوشانده نشود و نگاه حزبي و جناحي بر عملكردها و مسووليت‌ها حاكم شود. هر دولتي كه سركار آمد بايد اقدامات مثبت و موثر دولت قبل را ادامه دهد در غير اين صورت خود را ناكارآمد كرده است. بحث تسهيل صدور مجوزهاي كسب و كار يك اقدام مثبت و اثرگذار بود كه فرآيند شكل‌گيري بسياري از كسب و كارها را آسان كرد و موانع توليد را از ميان برداشت، لذا اين كار بايد از جانب هر دولتي كه سر كار مي‌آيد با جديت دنبال شود. بي‌ترديد در سياستگذاري‌ها و تصميم‌گيري‌ها بايد جامعه ۸۵ ميليون نفري كشور را در نظر بگيريم و تاكيد اين است كه از تمام ظرفيت‌هاي موجود و همه صاحب‌نظران و تحليلگران و اساتيد دانشگاه‌ها از هر جناح و طيف حتي دين و مذهب استفاده شود. ما براي اينكه كارها را پيش ببريم و از اين شرايط بيرون بياييم بايد از همه ظرفيت‌ها استفاده كنيم، از نگاه‌هاي جزيره‌اي در بحث سياستگذاري‌هاي اقتصادي بپرهيزيم و نگاه جزيره‌اي را به نگاه ملي تغيير بدهيم. معتقدم بزرگ‌ترين و اولين عامل تاثيرگذار در معيشت مردم، بي‌ثباتي بازار، گراني‌ها و تورم است. به‌رغم تلاش‌هاي بسياري كه دولت براي كنترل و مهار تورم صورت مي‌دهد، اما نوسانات نرخ ارز و دلار و حتي طلا و برخي مسائل خارجي بازار را تحت تاثير قرار مي‌دهد؛ لذا بالاترين اقدامي كه تيم اقتصادي دولت در سال جديد مي‌تواند انجام بدهد، كنترل تورم است، چون افزايش نرخ دلار، سكه و طلا جزو شاخص‌هاي اقتصادي همه كشورهاست كه روي ساير محصولات تاثيرگذار است.

ارسال نظر