ورود دانشجویان ممتاز دانشگاه‌ها بدون آزمون به مقاطع تحصیلی بالاتر

۱۴۰۳/۱۱/۱۶ - ۲۳:۱۵:۰۱
کد خبر: ۳۳۳۱۴۴

معاون آموزشی وزارت علوم از مذاکره با بنیاد ملی نخبگان به منظور جذب دانشجویان ممتاز در دانشگاه‌ها بدون آزمون در مقاطع بالاتر تحصیلی خبر داد.

روح الله رازینی در مراسم تقدیر از دانشجویان المپیادی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با بیان اینکه باید مسیر‌های بازی برای نخبگان در کشور ایجاد کنیم تا نخبگان از طریق این مسیر‌ها به اهداف خود برسند، گفت: ما در وزارت علوم با همکاری بنیاد ملی نخبگان یک سری ظرفیت‌هایی را در زمینه ارائه تسهیلات به نخبگان ایجاد کرده‌ایم که یکی از این موارد تحصیل در رشته‌های اولویت‌دار کشور است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دانشجویان مستعد و ممتازی که در رشته‌های اولویت دار کشور تحصیل کنند، مورد حمایت قرار خواهند گرفت و این دانشجویان در طول تحصیل از حمایت‌هایی نظری دریافت حقوق و فرصت‌های مطالعاتی بهره‌مند خواهند شد.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: در راستای حمایت از تحصیل دانشجویان در رشته‌های راهبردی مصوبات خوبی نیز اخیرا به تصویر رساندیم که یکی از برنامه‌های ما در طول برنامه هفتم توسعه در راستای حمایت از تحصیل در رشته‌های اولویت دار جذب ۵۰۰۰ دانشجو در این رشته و اعزام ۲۰۰۰ دانشجوی دیگر به فرصت‌های مطالعات خارج از کشور است که خوشبختانه این مصوبه در شورای عالی عطف به تصویب رسیده است.

وی اضافه کرد: طی مذاکره‌ای که با بنیاد ملی نخبگان انجام دادیم دانشجویان ممتاز با شرایط حداقلی و در مقطع بالاتر بدون آزمون پذیرفته خواهند شد و نتیجه این مذاکره به زودی اعلام خواهد شد.

رازینی با تاکید بر اینکه نگاه وزارت علوم به نخبگان، استعداد‌های برتر و دانشجویان ممتاز نگاه حمایتی است، گفت: این دانشجویان از چه جهت برای ما ارزشمند هستند. اول اینکه به دلیل قرار گرفتن در تراز علمی بالا برای ما قابل تکریم هستند؛ دوم اینکه این دانشجویان موجب سربلندی کشور می‌شوند و سوم اینکه پیشرفت و توسعه کشور بدون توجه و وجود نخبگان امکان پذیر نیست، به همین دلیل توجه به حفظ و همچنین ایجاد مسیر برای رشد نخبگان جزو تکالیف وزارت علوم محسوب می‌شود.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه ما آنگونه که باید نتوانستیم سیستم و سازوکار‌های آموزش عالی را بر پایه استعداد‌های برتر برنامه ریزی کنیم، گفت: نظام آموزش عالی ما در برخی موارد بیشتر برای افراد ضعیف طراحی شده است؛ به گونه‌ای که ما در کمیسیون موارد خاصی داریم که هر دانش آموزشی مورد آموزشی داشته باشد، مسائل آموزشی آنها در این کمیسیون بررسی می‌شود؛ اما آنگونه که باید نتوانستیم سیستم و سازوکار‌های آموزش عالی را بر پایه استعداد‌های برتر برنامه‌ریزی کنیم که باید بازنگری اساسی در این زمینه داشته باشیم.

رازینی با اشاره به گنجاندن ۵ تا ۱۵ واحد درس مهارتی در بسته‌های آموزشی دانش آموزان گفت: توجه به آموزش‌های مهارتی به منظور آمادگی دانشجویان برای ورود به بازار کار در دوران فارغ التحصیلی یکی از سیاست‌های وزارت علوم است که در این راستا بسته‌های درسی مهارتی طراحی و آموزش آنها اجرایی می‌شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه نخبگان نسبت به کشور خود احساس مسئولیت داشته باشند، گفت: نخبگان نباید فراموش کنند که پا روی دوش چه کسانی گذاشتند تا در مسیر موفقیت گام بردارند و اگر به جایی رسیدند علاوه بر حمایت‌های خانواده از هزینه‌های بیت‌المال کشور استفاده کردند و باید نسبت به کشور خود پس از فارغ‌التحصیلی احساس مسئولیت داشته باشند؛ ضمن اینکه توجه داشته باشند که در دوران زندگی خود تک بعدی رشد نکنند؛ بلکه باید رشد چند بعدی داشته باشند و در کنار تحصیل و زندگی علمی مهارت‌های اولیه زندگی خود را نیز کسب کنند تا در آینده با مشکلات مواجه نشوند.