ضرر تراشه‌سازان اروپايي در چين

۱۴۰۳/۰۴/۱۰ - ۰۰:۴۴:۵۱
کد خبر: ۳۱۵۵۴۵

كميسيون اروپا با اشاره به افزايش سرمايه‌گذاري پكن در صنعت نيمه‌رسانا و تلاش براي خودكفايي در فناوري‌هاي كليدي، اين نگراني را مطرح كرد كه تراشه‌سازان اين بلوك، در خطر از دست دادن سهم قابل توجهي از بازار چين هستند.

كميسيون اروپا با اشاره به افزايش سرمايه‌گذاري پكن در صنعت نيمه‌رسانا و تلاش براي خودكفايي در فناوري‌هاي كليدي، اين نگراني را مطرح كرد كه تراشه‌سازان اين بلوك، در خطر از دست دادن سهم قابل توجهي از بازار چين هستند. به گزارش ايسنا، اظهارات منابع آگاه و گزارش كميسيون اروپا كه توسط بلومبرگ مشاهده شده است، نشان مي‌دهد شركت هلندي NXP Semiconductors NV، اينفئون تكنولوژيز و رنسانس الكترونيكس ژاپن ممكن است از تلاش‌هاي چين براي تقويت رقباي داخلي آسيب ببينند. هرچند اين شركت‌ها، پيشرفته‌ترين نيمه‌رساناهاي صنعت مانند پردازنده‌هاي مورد استفاده در آيفون اپل را نمي‌سازند اما توليدكننده ميكروكنترلرها و ساير تراشه‌هاي ضروري براي بخش‌هاي كليدي اقتصاد از جمله خودرو، دستگاه‌هاي صنعتي و لوازم الكترونيكي مصرفي هستند. مقامات اروپايي در گزارشي كه براي ديدار بين آنها و همتايانشان از امريكا، ژاپن و كره جنوبي تهيه شده بود، نوشتند: استانداردهاي تبعيض‌آميز، الزامات مواد محلي و ساير موانع غيرتعرفه‌اي مي‌توانند براي تشويق رشد شركت‌هاي داخلي سازنده ميكروكنترلر در چين مورد استفاده قرار گيرند و در حال حاضر نيز استفاده مي‌شوند و مي‌تواند بازار وسيع خودروهاي برقي پكن را به ضرر اروپايي‌ها و ژاپني‌ها تقويت كند. دولت چين اوايل امسال در راستاي كمپين كاهش اتكا به واردات غربي و تقويت صنعت نيمه‌رساناي داخلي، محرمانه از سازندگان خودروهاي برقي خواست تا خريدهاي خود را از سازندگان تراشه خودروهاي داخلي را به ميزان چشمگيري افزايش دهند. بنا بر اين تحليل، تراشه‌سازان اروپايي هم ممكن است تاثير سرمايه‌گذاري سنگين چين در ظرفيت قطعاتي مانند نيمه‌رساناهاي آنالوگ، گسسته، سيگنال مختلط و قدرت را احساس كنند. چين در مسير صرف بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار براي ساخت كارخانه‌هاي جديد تراشه براي ساخت نيمه‌رساناهاي مورد نياز براي همه‌چيز از لوازم خانگي گرفته تا گوشي‌هاي هوشمند است.

پس از اعمال محدوديت امريكا براي خريد تراشه‌هاي پيشرفته و تجهيزات ساخت آنها توسط شركت‌هاي چيني، پكن به‌شدت هزينه‌هاي خود را براي ظرفيت داخلي افزايش داده است. اين كشور روي تراشه‌هاي قديمي متمركز شده است كه كمتر پيشرفته هستند و تحت محدوديت‌هاي امريكا نيستند، اما به دليل بازارهاي رو به رشد خودروهاي برقي و انرژي‌هاي تجديدپذير، تقاضا براي آنها همچنان در حال افزايش است. گروه تجاري SEMI پيش‌بيني كرد در فاصله سال‌هاي ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷، چين ۴۱ كارخانه تراشه سازي راه‌اندازي خواهد كرد كه بيشتر از هر منطقه ديگري در جهان است. شي جين پينگ، رييس‌جمهور چين، در اوايل هفته گذشته، با اشاره به تسلط ساير كشورها بر برخي فناوري‌هاي كليدي از جمله نيمه‌رساناها، خواستار افزايش نوآوري شد و بر تشديد تقابل فناوري كشورش با امريكا تاكيد كرد. واشنگتن نگران است كه سازندگان تراشه چيني به تدريج بازار جهاني را از محصولات خود لبريز كنند كه مشابه اقدامات چين در بازارهاي خورشيدي و فولاد خواهد بود. مقامات امريكايي چنين نگراني‌هايي را با همتايان اروپايي خود مطرح كرده‌اند. بازوي اجرايي اتحاديه اروپا در حال بررسي ميزان استفاده گسترده شركت‌هاي اروپايي از تراشه‌هاي ساخت چين است، اما جديدترين تحليل اين نهاد نشان مي‌دهد كه احتمال كمتري دارد اين نگراني كه تراشه‌هاي چيني به‌طور سيستماتيك بازار جهاني را تسخير مي‌كنند، به واقعيت تبديل شود. 

ارسال نظر