دكتر پزشكيان در جمع كسبه و تجار پايتخت گفت هيچ وعده‌اي كه عمل نكنم را نخواهم داد

پزشكيان در دل بازار

۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۲۳:۳۳:۲۷
کد خبر: ۳۱۵۷۳۹
پزشكيان در دل بازار

نخستين مناظره ميان دو نامزد باقي مانده در عرصه انتخابات رياست‌جمهوري، دوشنبه شب برگزار شد. در اين مناظره هرچند بنا بود بيشتر مسائل سياسي و فرهنگي مورد بحث قرار بگيرد اما باز هم اقتصاد راه خود را به مباحث باز كرد و دو نامزد بخش‌هايي از ايده‌هاي اقتصادي خود را تشريح كردند.

نخستين مناظره ميان دو نامزد باقي مانده در عرصه انتخابات رياست‌جمهوري، دوشنبه شب برگزار شد. در اين مناظره هرچند بنا بود بيشتر مسائل سياسي و فرهنگي مورد بحث قرار بگيرد اما باز هم اقتصاد راه خود را به مباحث باز كرد و دو نامزد بخش‌هايي از ايده‌هاي اقتصادي خود را تشريح كردند. از سوي ديگر با نزديك شدن به روزهاي پاياني تبليغات، موج حمايت از يكي از دو نامزد اصلي با شدت ادامه دارد. روز گذشته، سيد محمد خاتمي رييس دولت اصلاحات ، حسن روحاني رييس دولت اعتدال   و جواد ظريف وزير سابق امور خارجه - در صحبت‌هايي جداگانه در حمايت از مسعود پزشكيان صحبت كردند و هشدار دادند كه در صورت راي آوردن جناح رقيب، روزهاي خوشي در راه نخواهد بود. مسعود پزشكيان در مناظره دوشنبه شب، درباره صحبت‌هاي مطرح شده در مورد گراني بنزين، تصريح كرد: يك خبري از ما پخش شد كه بنزين را گران مي‌كنيم كه ما گفتيم اين كار را نمي‌كنيم ولي متاسفانه اين رسانه‌ها اين خبرها را پخش مي‌كنند. قاطع عرض مي‌كنم كه بدون رضايت مردم هيچ اقدامي نخواهيم كرد. وي با بيان اينكه گفتيم خودمان مي‌خواهيم توليد كنيم. چه بلايي با توليد ماشين سر مردم آورده‌ايم. بنزين را در صد كيلومتر، ۲۰ ليتر مصرف مي‌كند بعد بگوييم بنزين را گران مي‌كنيم. مگر مي‌شود؟ اگر بازار را باز كنيم، قابليت ايجاد مي‌شود نه اينكه دور خود قفس درست كنيم و بگوييم هرچه توليد مي‌كنيم بايد استفاده كنيد. ما داريم از چرخه تكنولوژي خارج مي‌شويم. دنيا خيلي پيچيده است و خود امريكا هم از اين چرخه نمي‌تواندخارج شود. شدني نيست كه بگوييم همه كار را خودمان انجام مي‌دهيم. قيمت ماشيني كه ۲۰ هزار دلار است، مي‌فروشيم ۱۰۰ هزار دلار كه مردم كه ۲۰۰ يا يا ۳۰۰ دلار حقوق مي‌گيرند، خواب آن را هم نمي‌بيينند. مردم چه گناهي كرده‌اند؟

به گفته وي مشكل ما در كشور اين است كه ۹۹ درصد مديران اصلا نمي‌دانند قانون برنامه چيست، حتي خود وزير هم اطلاع ندارد. وزيري كه نمي‌داند قانون برنامه چيست، رييس دانشگاه و دانشكده‌اي كه نمي‌داند، چه چيزي را مي‌خواهيد از اينها سئوال كنيد؟ قدم اول اين است كه ابلاغ كه در مجلس انجام شد، دستورالعمل در دولت اين باشد كه وظايف آن مسوول و مدير مشخص شود، منابع و امكاناتش هم فراهم شود و به او بگويند اين وسط را هم بايد انجام دهي، اگر مسوول انجام نداد با او برخورد كنيم. اين كانديداي انتخابات چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري درمورد فيلترينگ، بيان كرد: در همه دنيا محدوديت وجود دارد اما الان كه هيج مساله‌اي نيست نبايد براي مردم فيلتر بگذاريم. يك عده دكان درست كرده‌اند تا مردم فيلترشكن بخرند و بيشتر از پول موبايل، پول فيلترينگ بدهند. چرا اين كار را مي‌كنيم؟ با فيلترشكن ديگر نمي‌توانيد كنترل داشته باشيد و به هر سايتي مي‌توان رفت. بحث‌هاي اداري، بانكي، دارايي و آموزش بوسيله اينترنت است و نمي‌توانيد و مي‌خواهيم در قفس زندگي كرده و مي‌خواهيم با دنيا ارتباط داشته باشيم. بايد با سكوهاي خارجي صحبت شده و با آنها قرارداد ببندند. چه كساني اين فيلترشكن‌ها را مي‌فروشند و چقدر بلا سر آنهايي آمده كه از طريق فضاي مجازي داشتند زندگي مي‌كردند و اين مردم را از زندگي ساقط كردند. پزشكان افزود: محدوديت‌ها در تمام دنيا وجود دارد و در امريكا هم وجود دارد. در زماني كه نياز است مي‌توان اين كار را انجام داد ولي در وضعيت عادي همه دارند از فيلترشكن استفاده مي‌كنند. چرا جلو افرادي كه فيلترشكن مي‌فروشند گرفته نمي‌شود؟ زماني تظاهرات و اعتصابات بود، مي‌گفتيم هر حاكميتي ممكن است قطع كند. الان كه خبري نيست چرا فيلتر مي‌كنيد؟

او ادامه داد: دانشگاه‌ها و بيمارستان‌ها را دچار مشكل مي‌كنيد. بايد كاري كنيم در اين فضا درآمد كسب كنند. دنيايي از فرصت در اين فضا وجود دارد. مثل همه دنيا بايد عمل كنيم. كجا دنيا مثل ما عمل مي‌كند؟ ما مردم را از زندگي ساقط مي‌كنيم. مردم بيشتر از پول موبايل، پول فيلترشكن‌ها مي‌دهند. چه كساني اين پول‌ها را مي‌خورند؟ ماليات هم نمي‌دهند. اگر زير نظارت دولت باشد، ماليات مي‌دهد و در مسائل امنيتي هم مي‌توانيد آن را قطع كنيد. وي در بخش ديگر از صحبت‌هاي خود گفت: ما بلديم تا جايي كه زنده بمانيم از ظرفيت خود استفاده كرده و اقتصاد مقاومتي را اجرا و مشكلات مردم را حل كنيم ولي از تمدن دور خواهيم بود. اگر تورم، ناترازي انرژي، سوخت‌هاي پرت شده و ناترازي بانك‌ها را مديريت كنيم خيلي از مشكلات كسري بودجه را مي‌توانيم حل كنيم ولي رشد نخواهيم كرد. بابت FATF و برجام چقدر ضرر مي‌كنيم؟ شايد روزانه ۱۰ هزار ميليارد ضرر مي‌كنيم. ۳۰ درصد ارزان مي‌فروشيم و گران مي‌خريم تازه جنس آشغال و بنجل به ما مي‌دهند. يك عده هم كاسب تحريم هستند و تا دلشان مي‌خواهد مي‌خورند و ما هم بي‌خبريم چون شفاف نيست و بلا سر مردم مي‌آيد.

اين كانديداي رياست‌جمهوري معتقد است: مابه دليل نداشتن تكنولوژي سرمايه نسل‌ها را به نابودي مي‌بريم. ارزان مي‌فروشيم. قيمت را نمي‌گويند چون از راهي كه دور مي‌زنند، مي‌روند. مساله خيلي روشن است؛ همين الان به دليل نداشتن تكنولوژي، نفتي كه از زمين استخراج مي‌كنيم ۱۸ درصد است؛ در صورتي در دنيا اين رقم ۴۰ الي ۴۸ درصد است؛ معناي اين موضوع آن است كه ما در حال به نابودي بردن سرمايه نسل‌ها هستيم يعني چنانچه الان ۱۰۰ ميليارد وجود دارد ما ۲۰۰ ميليارد را زير خاك دفن مي‌كنيم و ارزان نيز مي‌فروشيم. وي با انتقاد از عدم وجود شفافيت در حوزه فروش نفت، افزود: قيمت و ميزان فروش نفت را نيز اعلام نمي‌كنند؛ چراكه براي دور زدن تحريم‌ها نفت را دست كسي مي‌دهند كه مي‌بينيم يك مرتبه فردي پيدا مي‌شود و ۳ ميليارد بشكه نفت را برده و پول‌ها را خورده است؛ مگر او خودسرانه مي‌توانست يك كشتي نفت ببرد و ۳ هزار ميليارد پول را برنگرداند؟ بسياري از اين پول‌ها در آن مسير گم مي‌شوند. از طرف ديگر بازارها را از دست داده‌ايم، بازاري براي فروش محصولات نفت و گاز خود نداريم و امروز در مملكتي كه دومين گاز دنيا را دارد، زمستان‌ها گاز كارخانجات قطع مي‌شود. نامزد انتخابات رياست‌جمهوري ادامه داد: اگر مشكل دولت‌ها هستند، خب زمان آقاي رييسي مشكل را برطرف مي‌كردند اما اين مشكل همچنان وجود دارد. ما بايد بپذيريم كه اين ۱۵۰۰ تحريم زمانيست كه نفت، بانك ملي، كشتيراني و بيمه را تحريم مي‌كنند و زماني است كه حسن، حسين و قاسم را تحريم مي‌كنند؛ اين هم يك عدد تحريم است آن هم يك عدد تحريم است؛ در زمان شهيد رييسي تعداد تحريم به ۲۵۰۰ رسيد و تحريم‌هايي كه فلج كننده هستند، ايجاد شده است. در مجلس نيز وقتي موضوع برجام مطرح بود من از آقاي دكتر سوال كردم و گفتم اگر برجام را قبول نكنيم راهي كه در پيش داريم چيست؟

وي ادامه داد: بگوييد كه مي‌خواهيم در اين مملكت چه كار كنيم؟ واقعيت قضيه اين است كه بايد نقشه‌اي داشته باشيم كه بعد از ۱۵ سال بگوييم كه اگر برجام را امضا نكرديم آنقدر ضرر خواهيم كرد و آنقدر نيز منفعت خواهيم كرد. ما به دليل سوءمديريت و نبود مديريت در حال ضرر زدن به سرمايه‌هاي مملكت هستيم و كسي پاسخگو نيست. اينكه چگونه بايد گفت‌وگو كنيم و حرف بزنيم خودش يك هنر است و قرار نيست كه بلد نباشيم حرف بزنيم و هر زماني كه حرف بزنيم آنها ما را محكوم كنند. نامزد انتخابات رياست‌جمهوري همچنين در پاسخ به اين پرسش كه در شرايطي كه امريكا سردار سليماني را به شهادت مي‌رساند و مي‌خواهد فروش نفت شما را به صفر برساند، چه فضايي براي گفت‌وگو وجود دارد؟ عنوان كرد: موضوع شهيد سليماني جداست؛ امريكا او را به شهادت رساند به خاطر اينكه شهيد سليماني در بحث‌هايي كه در غزه سوريه وجود داشت موي دماغ آنها بود؛ اين چه ربطي به دعواي قبل از اين قضيه دارد؟ وي ادامه داد: حرف من اين است كه امريكايي يا اروپايي‌ها چرا ديگر راحت به تاجران بازرگانان و دانشگاهيان‌مان ويزا نمي‌دهند؟ ما چه كار كرديم كه دنيا با ما اينگونه است؟ در همسايه‌ها، چرا تركيه پول ما را نمي‌دهد و چرا چين پول ما را نمي‌دهد و هر جنسي كه دلش خواست را به ما قالب مي‌كند و همان قرارداد ۲۵ ساله را اجرا نمي‌كند؟ FATF مانند فيفا است؛ اگر ما زير بار حرف‌هايي كه فيفا مي‌زند، نرويم، ما را بازي نمي‌دهند؛ FATF نيز به همين صورت است. حال ممكن است ما ۱۰ جاي ديگر بازي كنيم اما نخواهيم توانست در بازي‌هاي جهاني بازي كنيم. پزشكيان افزود: مي‌گويند راه ديگري داريم، بگويند كه اگر اين كار را نكردند، مي‌خواهند چه بلاي ديگري سر مردم بياورند؟ بگويند كه ما به اين صورت تحريم‌ها را دور مي‌زنيم، چرا پول نفت‌هايي كه با دور زدن تحريم‌ها به فروش رساندند بازنگشته است؟

در ابتدا بايد در داخل همگرايي پيدا كنيم و پِرت‌هايي كه در نفت و گاز و تورم‌هاي موجود وجود دارد و سوءمديريت‌هايي كه وجود دارد را به صورت علمي برطرف كنيم و به دنيا ثابت كنيم كه «ايستادن» را مي‌توانيم.

وي ادامه داد: در عين حال براي عقب نماندن از قافله بايد گفت‌وگو كنيم و بر اساس سه اصل كه رهبري فرمودند يعني عزت حكمت و مصلحت معامله كنيم؛ در معامله بايد يك چيزي بگيريم و چيزي بدهيم و اينكه بگوييم ما نخواهيم داد و نخواهيم گرفت، اصلاً معامله‌اي شكل نخواهد گرفت چراكه گفت‌وگو روش و علم دارد. اينكه ما حرفي بزنيم و طرف مقابل قبول نكند، هنر نيست بلكه ما بايد معامله را جوش دهيم. وي تاكيد كرد: ما در داخل بايد به اقتصاد مقاومتي توجه كنيم و سعي كنيم كه درست مديريت كنيم، سوخت‌مان را هدر ندهيم و سعي كنيم دولت را بزرگ نكنيم، پول چاپ نكنيم و با هم دعوا نكنيم و بعداً وقتي توانستيم با دنيا بر اساس سه اصل عزت، حكمت و مصلحت مذاكره كنيم. اين كانديداي رياست‌جمهوري، با بيان اينكه قيمت گوشت، برنج، ماشين و خانه چقدر است؟ چند بود و چند شده است؟ كاري نكنيد كه آدم چيزي را كه نبايد، بگويد، اظهار كرد: ما زندگي مردم را با چالش مواجه كرديم و مردم ناراضي هستند و شما مي‌گوييد مي‌ايستيم. شما مي‌توانيد بايستيد ولي زندگي مردم نمي‌چرخد. ما مي‌گوييم كه هر كاري بايد بكنيم كه زندگي مردم بهتر شود. كسي كه مي‌گويد رشد هشت درصدي ممكن نيست يعني نمي‌خواهد مشكلات را حل كند. شما تمام افرادي كه استخدام كرده‌ايد، افراد دور بر خودتان هست و همه كساني كه در سيستم هستند استخدام مي‌شوند و بقيه معطل هستند.

پزشكيان در جمع بازاري‌ها

مسعود پزشكيان روز گذشته با حضور در منطقه بازار بزرگ تهران به جمع كسبه و تجار پايتخت رفت. پزشكيان نامزد انتخابات چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري ظهر سه‌شنبه - ۱۲ تير ۱۴۰۳ - در جمع كسبه و بازاريان ميدان شوش با بيان اينكه «اين قول را مي‌دهم كه هيچ‌وقت دروغ نخواهم گفت و هيچ وعده‌اي كه عمل نكنم را نخواهم داد»، اظهار كرد: معتقدم سفره خودمان و دولت را از سفره مردم جدا نخواهم كرد و با تمام وجود تلاش خواهم كرد كه مشكل فقر، بيكاري، تبعيض و بي‌عدالتي را برطرف كنم. وي با تأكيد بر اينكه با پشتوانه مردم عزيز خواهيم توانست بسياري از مشكلات را حل كنيم، گفت: ما بايد براي اينكه رونق اقتصادي به وجود بيايد و بتوانيم بازار و صنعت‌مان را رشد دهيم، دروازه‌هاي كشور را به روي همه باز و بستر را به گونه‌اي فراهم كنيم كه تاجران، خريداران و فروشندگان ما بتوانند با دنيا ارتباط داشته باشند؛ چرا كه نمي‌شود با دست‌هاي بسته و در درون يك قفس توسعه و اشتغال ايجاد كرد. نامزد انتخابات رياست‌جمهوري تاكيد كرد: ما كاري خواهيم كرد كه ان شاءالله از طبقه‌اي كه قدرت پرداخت ماليات ندارند و از آنهايي كه زندگي‌شان با اين روند نمي‌چرخد، ماليات گرفته نشود؛ همچنين تلاش خواهيم كرد كه با كمك كارشناسان و خود بازاريان و مردم راهي را در پيش بگيريم كه موجب سربلندي كشورمان شود.
پزشكيان گفت: نگاهي در كشور به وجود آمده و يك گروه تصور مي‌كنند كه عقل كل هستند و ديگران هيچي حالي شان نيست؛ اين درحالي است كه همه مردم در اين كشور حق دارند و مي‌توانند تصميم بگيرند و مي‌توانند براي زندگي خودشان مشاركت كنند؛ نبايد اجازه دهيم يك عده تصور كنند كه فقط آنها حق دارند حرف بزنند و بگويند كه ما مردميم و ديگران مردم نيستند؛ در حالي كه هم ما مردم هستيم و هم ۶۰ درصدي كه در انتخابات شركت نكردند، مردم هستند و حق دارند و ما موظفيم حرف آنها و صداي‌شان را بشنويم. وي با بيان اينكه «ما موظفيم صداي كساني را كه شنيده نمي‌شود، بشنويم»، اظهار كرد: من آمده‌ام تا جايي كه از دستم برمي‌آيد صداي مردم و پيگير مسائل و گرفتاري‌هاي آنها باشم. به مردم قول مي‌دهم كه دروغ به آنها نمي‌گويم و با آنها صادق خواهم بود و اميدوارم خدا من را شرمنده مردم نكند و ما خدمتگذار مردم باشيم. هواداران پزشكيان در بازار شوش با سر دادن شعارهاي، «پزشكيان پزشكيان»، «ياشاسين ياشاشين» و «صل علي محمد طبيب جمهور آمد» به استقبال وي رفتند.

 حمايت قاطع از نامزد اصلاح‌طلب ها

سيد محمد خاتمي روز گذشته با مطرح كردن صحبت‌هايي جديد در حمايت از پزشكيان او را صادق ناميد. در بخشي از پيام محمد خاتمي آمده است: انتخابات اخير درس‌ها و پيام‌هاي روشني داشت كه بايد به موقع بررسي و تحليل شود.
رأي دادن يك حق مسلم شهروندي و رأي دادن و رأي ندادن يك فعل سياسي است. كسي نمي‌تواند افراد را به خاطر رأي دادن يا ندادن ملامت كند، ولي نكته‌ها و پيام هايي كه در عمل سياسي يك ملت نهفته است، بايد از سوي حكومت و جريان‌هاي سياسي شناخته شود و مورد توجه قرار گيرد. در انتخابات اخير بيش از ۶٠٪‏ مردم در انتخابات شركت نكردند كه پس از انقلاب اين امري بي سابقه بود. اين رفتار عملا نشانه نارضايتي مردم از اوضاع و احوالي است كه بر جامعه مي‌گذرد و از قهر اكثريت از نظام حكمراني حكايت مي‌كند. اين نارضايتي مختص كساني نيست كه شركت نكرده‌اند، بلكه بسياري از كساني كه شركت كرده‌اند نيز ناراضي‌اند و به اميد تغيير رأي داده‌اند. اداي احترام مي‌كنم به همه آنان كه خير وطن و عزّت ملت را مي‌خواهند و در اين انتخابات آمدند و يا نيامدند. با همه رنجديدگان و آسيب ديدگان از وضعيت موجود به خصوص اهالي انديشه و هنر و دانش، زنان بزرگوار و جوانان عزيز و رنگين‌كمان قومي، مذهبي و فكري ملت ايران و بالاخص اكثريتي كه از تنگي معيشت و وجود موانع براي برخورداري از يك زندگي خوب و حتي معمولي رنج مي‌برند و اميدشان به آينده بهتر كمتر مي‌شود احساس همدلي و همدردي دارم.

اما حال با تاكيد بر اينكه هيچ گونه جسارتي را نسبت به شخصيت‌ها و اشخاص در معرض رأي مردم روا نمي‌دانم عرض مي‌كنم جامعه با دو گونه تفكر و رويكرد مواجه است كه در جريان انتخابات اخير آشكارتر از هميشه در صحنه حضور يافته‌اند. تفكر و رويكردي كه با جمهوريت مخالفت آشكار دارد و مخالف نظر خود را مردم بحساب نمي‌آورد، چه رسد به آنكه آنان را شهروندان صاحب حق و حرمت بداند؛ رويكردي كه عدالت را در تقسيم فقر تعريف مي‌كند، تحريم‌ها را نعمت مي‌داند و گسترش فقر و فساد فزاينده در جامعه و از ميان رفتن سرمايه‌هاي مادي و معنوي و انساني، حاصل آن است و بدون ترديد اگر روي كار بيايد بيش از پيش دايره معيشت و امنيت و آرامش مردم و اميد به آينده تنگ‌تر و ميزان خطرات و تهديد‌ها نسبت به كشور بيشتر مي‌شود. در برابر آن تفكر و رويكردي كه مخالف است با آنچه گفته شد، رويكردي كه همه مردم را با هر گرايش، جنسيت، قوميت و آيين، شهروندان صاحب حق و حاكم بر سرنوشت خود به‌حساب مي‌آورد. عدالت را تقويت بنيان مادي و معنوي زندگي همه افراد مي‌داند و دغدغه‌مند حقوق پايمال شده و نياز‌هاي برآورده نشده همه هموطنان است.

اكثريت قاطع مردم از جمله در انتخابات اخير رويكرد اول را رد كرده‌اند و اين را چه كساني كه رأي ندادند و چه آنان كه به تغيير رأي دادند به خوبي ابراز كردند. اينك به مرحله دوم انتخابات رسيديم. منطق، احساس مسووليت و خيرخواهي نسبت به وطن و هم وطنان ايجاب مي‌كند كه همه بيايند و كار ناتمام را تمام كنند، و با غيبت خود سبب نشوند كه رويكردي را كه نمي‌خواهند و آن را به زيان ملك و ملت مي‌دانند با رأي اندك به پيروزي برسد. اين گوي و اين ميدان و اين وجدان بيدار مردم رنجديده تا لااقل از بدتر شدن اوضاع جلوگيري كنند و افقي به سوي آينده بهتر بگشايند. حسن روحاني نيز در انتقاد از مواضع و اقدامات صورت گرفته از سوي تيم نزديك به سعيد جليلي از مردم خواست تا انتخابي هوشمندانه داشته باشند. در بخشي از صحبت‌هاي حسن روحاني آمده: ما امروز با يك انتخاب حياتي و تاريخي ميان دو راه مواجه هستيم كه اتفاقاً مي‌توان هر دو را در كلمه‌هاي «تحريم» و «ضد تحريم» خلاصه كرد: از يك سو در «سياست داخلي» رقابت ميان تحريم (شركت نكردن در انتخابات) و ضد تحريم (شركت در انتخابات) است: 

ميان آنان كه موافق رأي دادن براي تغيير اوضاع هستند و آنان كه به نيت تغيير دادن شرايط از رأي ندادن دفاع مي‌كنند؛ نيت هر دو جريان يكي است (تغيير) اما يكي طرفدار مشاركت در انتخابات است و ديگري مدافع تحريم آن. من رأي دادن را قبل از آنكه وظيفه بدانم حق افراد مي‌دانم. اما ما به جز حق، در برابر «كشور» خود (كه فراخ‌تر از جناح و قوم و قشر و حتي حاكميت است) مسووليت و حتي تكليف (مدني) داريم. ايران خانه مشترك همه ماست و در برابر سيلي ويرانگر نمي‌توانيم بگوييم ما مسووليت نداريم. در برابر سوراخ كردن اين كشتي همه ما مسووليم و نمي‌توانيم بگويم به ما ربطي ندارد. يا همه با هم غرق مي‌شويم يا همه با هم به ساحل مي‌رسيم.

با سر كار آمدن يك دولت تندرو كه ايران را به ورطه جنگ و تحريم و فقر و فلاكت بياندازد همه ما ضرر مي‌كنيم‌؛ چه رأي داده باشيم چه رأي نداده باشيم. تنها تفاوت اين است كه رأي‌دهندگان مي‌توانند مدعي شوند كه به قدر وسع كوشيده‌اند؛ اما تحريم‌كنندگان جزئي از وضع موجود خواهند بود. بي‌تفاوتي و بي‌مسووليتي در اين انتخاب ميان «مرگ و زندگي» و «جنگ و صلح» به معناي رستگاري نيست. هيچ كس ما را تشويق نمي‌كند كه چه خوب! شما سبب سقوط كشور يا غرق شدن نظام شديد. هيچ كس به ما تضمين نمي‌دهد كه آينده بهتر از گذشته باشد. تحريم انتخابات، تحريم سياست است و تحريم سياست، تحريم سرنوشت خودمان است. اگر قرار بود حاكميت صداي تحريم را بشنود، در انتخابات مجلس دوازدهم مي‌شنيد. اين نوع واكنش يعني تحريم انتخابات بيشتر به نوعي «خودكشي جمعي» مي‌ماند كه از ترس مرگ به خودكشي دست زنيم و با خودزني تندترين جناح حاكميت را به قدرت برسانيم و فكر كنيم فروپاشي نوعي تغيير است. هر تغييري كه خوب نيست، تغييري خوب است كه رو به تكامل باشد نه تخريب. تغييري خوب است كه ما عامل و فاعل آن باشيم، نه معلول آن. در تغييري كه به تخريب بيانجامد آنچه فرو مي‌پاشد ايران است و نه اين جناح و آن جناح يا اين دولت و آن دولت. من خشم و ناراحتي تحريمي‌ها را مي‌فهمم، من از مهاجرت اجباري هم‌ميهنانم رنج مي‌برم. من از سايه جنگ و خشونت بر ميهنم عذاب مي‌كشم. اما تحريم انتخابات راه‌حل نيست. تحريم عامل تضعيف و تجزيه قدرت ايران است. از سوي ديگر در «سياست خارجي» هم، رقابت ميان تحريم و ضد تحريم است. امروز دو نامزد داريم كه يكي تحريم در سياست خارجي و اقتصاد را نعمت مي‌داند و ديگري آن را فاجعه مي‌داند. يكي قطع رابطه با جهان را فرصتي مي‌پندارد و ديگري آن را از دست دادن فرصت‌ها مي‌خواند.
ملت عزيز ايران! امروز شما در برابر دو انتخاب قرار داريد: 
يكم. مشاركت يا تحريم (انتخابات) 
دوم. تحريم يا تعامل با جهان
انتخاب بين پيشرفت واقع‌بينانه و يا عقبگرد خيالبافانه
انتخاب بين تعامل عزتمندانه يا تحقير بين‌المللي
جواد ظريف نيز كه در روزهاي گذشته از حاميان اصلي پزشكيان بوده، صحبت‌هايي مهم را مطرح كرد. محمد جواد ظريف وزير خارجه سابق دولت روحاني در جمع هواداران پزشكيان نامزد انتخابات رياست‌جمهوري در مشهد به هواداران اين كانديداها گفت: مردم كشور ما شريفند نبايد به در خانه‌هاي مردم بسته ارزاق و كارت ۳۰۰ هزار توماني بفرستيد؟ نبايد مردم را تحقير كنيد. مگر راي اين مردم خريدني است؟ ظريف گفت: بايد مشخص شود پول اين هدايا از كجا آمده است اگر از بيت المال است كه هركس آن را خرج كرده بايد به زندان برود. ظريف در جمع هواداران پزشكيان، نامزد انتخابات رياست‌جمهوري در مشهد گفت: كشوري هستيم پر از فرصت و امكانات؛ اما گرفتار كساني شديم كه يك جهان فرصت‌سوزي و يك جهان توهم داشتند.
عباس عراقچي نيز پاسخي به ادعاهاي جليلي داد. معاون پيشين وزيرخارجه در واكنش به اظهارات سعيد جليلي نوشت: همين كه مي‌پذيريد قطعنامه‌هاي شوراي امنيت كاغذ پاره نيستند و خسارت‌هاي راهبردي به كشور زده‌اند، و اكنون دنبال شريك جرم مي‌گرديد، پيشرفت خوبي است. منافع ملي بازيچه اهداف جناحي و شخصي نيست وگرنه گفتني زياد است. به اين ترتيب انتخابات به حساس‌ترين زمان خود رسيده و به نظر مي‌رسد با برگزاري مناظره آخر، دو طرف آماده خواهند شد كه در روز جمعه در برابر راي ملت ايران قرار بگيرند.

ارسال نظر