كفيل رياست‌جمهوري:

تورم ۱۰۳ درصدي به كانال ۳۹ درصد رسيد

۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۲۳:۳۵:۴۳
کد خبر: ۳۱۵۷۴۰

محمد مخبر سرپرست رياست‌جمهوري با بيان اينكه رشد اقتصادي از ۷ دهم درصد به ۵.۷ دهم درصد رسيد، گفت: تورم توليدكننده از ۱۰۳ درصد در ارديبهشت ۱۴۰۰ به كانال ۳۹ درصد رسيد.

محمد مخبر سرپرست رياست‌جمهوري با بيان اينكه رشد اقتصادي از ۷ دهم درصد به ۵.۷ دهم درصد رسيد، گفت: تورم توليدكننده از ۱۰۳ درصد در ارديبهشت ۱۴۰۰ به كانال ۳۹ درصد رسيد. محمد مخبر در همايش ملي تكريم خيرين مدرسه‌ساز با گراميداشت ياد شهداي خدمت و شهيد سليماني با بيان اينكه بهره‌برداري از ۹۵۰ كلاس درس اكنون آغاز شد، گفت: وزير آموزش و پرورش توضيحات بسيار مفيدي دادند و از توضيح خدمات دولت و اهميت آموزش و پرورش در مجموعه دولت ما را بي نياز كردند. وي با بيان اينكه در رابطه با شهيد رييسي بايد گفت كه ايشان هم معلم بود هم خير مدرسه ساز، هم در دانشگاه و هم در حوزه تدريس كردند و در آستان بحث مدرسه سازي را دنبال كردند، افزود: شهيد اين توفيق را داشت كه معنويت و مديريت را ممزوج كند و از اين دومقوله براي ماموريت‌هاي بعدي‌اش كمك بگيرد. سرپرست رياست‌جمهوري با بيان اينكه ايشان نسبت به آموزش و پرورش و آموزش و معلم و استاد فوق‌العاده حساس بود، ادامه داد: اين هم مبناي ديني دارد هم مبناي حكمراني، مبناي ديني دارد يعني هيچ شغل و هيچ موضوعي به اندازه آموزش و معلمي و تعليم و تربيت در اسلام اهميت ندارد.

مخبر با بيان اينكه مبناي حكمراني دارد يعني امكان توسعه و پيشرفت يك كشور بدون متمركز شدن بر تعليم و تعلم امكان ندارد، گفت: يك سري از كشورها همه‌چيز به لحاظ منابع طبيعي دارند اما وضع بدي دارند و تعدادي از كشورها هيچ ندارند، اما نيروي ماهر نخبه متعهد و مقيد به مسائل نظام دارند كه رشد دو رقمي دارند. وي با بيان اينكه اگر نيروي مناسب تربيت نشود، توسعه مناسب نخواهيم داشت، افزود: به همين دليل رييس‌جمهور شهيد حساس بودند نسبت به آموزش و پرورش و آموزش عالي و ارتقاي همه‌جانبه بخش‌ها. مخبر با بيان اينكه دولت قبل مصوبه رتبه بندي را گرفت، اما در زمان ما اجرايي شد ادامه داد: در جلسات دولت وزراي كشور هر مطلبي را اعلام‌مي‌كردند با حساسيت نسبت به آن بحث و تصميم‌گيري مي‌شد. وي با بيان اينكه يكي از توفيقات ما در پيچ‌هاي سخت و گذشتن از رشد منفي به رشد ۵ و ۶ درصدي برسيم همين تمركز بر نيروي انساني و مجموعه دولت بود ادامه داد: مقام معظم رهبري جمله معروفي دارند كه مي‌فرمودند اگر اين دولت و اين شهيد ادامه پيدا مي‌كرد مشكلات اقتصادي حل مي‌شد. مخبر با بيان اينكه يكي از بزرگ‌ترين معضلات كشور نرخ نقدينگي بود كه در كشور به‌صورت ويرانگر خرابكاري مي‌كرد، گفت: از حدود ۵۷ يا ۵۸ درصد به ۲۲ يا ۲۳ درصد رسانديم. وي با بيان اينكه رشد اقتصادي از ۷ دهم درصد به ۵.۷ دهم درصد رسيد، افزود: تورم توليد كننده از ۱۰۳ درصد در ارديبهشت ۱۴۰۰ به كانال ۳۹ درصد رسيد كه توسط نخبگان صورت گرفت. مخبر با بيان اينكه يكي از نعمت‌هاي داده شده خدا به اين كشور نيروهاي جوان نخبه با انگيزه و اميدوار است ادامه داد: در طول كار اين دولت هر مساله‌اي كه پيش آمد با تكيه بر نخبگان حل شد. وي با بيان اينكه خيرين مدرسه ساز پيشتاز الگويي هستند كه حل مشكلات كشور به اين الگو احتياج دارد افزود: در كشور ظرفيت‌هاي بزرگي داريم بعضي‌ها از اين ظرفيت‌ها يك دانه‌اش كفايت مي‌كند تا كشور اداره شود. جايي كه ناموفق بوديم به اين دليل بود كه نتوانستيم مردم را در مشكلات كشور درگير كنيم و شما با ديدن اين خيرين مي‌توانيد ببينيد چه نهضتي اتفاق افتاده و واقعا اين كار اميد آفرين است. مخبر اظهاركرد: درباره شهيد رييسي حضرت آقا فرمودند استقبال از تشييع پيكر ايشان اجر دنيوي ايشان بود.

همچنين توسعه زنجيره ارزش صنعت مس از جمله موضوعات و مسائل مورد تاكيد رييس‌جمهور شهيد آيت‌الله رييسي در راستاي جهش توليد و رشد اقتصادي بود كه با احداث اين شهرك كارخانه‌هايي براي توليد حدود ۱۲ محصول تخصصي مس ايجاد و سبب ايجاد اشتغالزايي پايدار، خلق ارزش افزوده و جلوگيري از خام‌فروشي خواهد شد. به مخبر طي سخناني در اين مراسم، ضمن گراميداشت ياد رييس‌جمهور شهيد و همراهانش، با بيان اينكه يكي از مهم‌ترين مسائل مورد تاكيد شهيد رييسي از ابتداي آغاز به كار دولت، شناسايي دقيق ظرفيت‌هاي كشور و تلاش براي زمينه‌سازي و تسهيلگري در راستاي بهره‌مندي مردم از اين ظرفيت‌ها بود، تصريح كرد: يكي از اين ظرفيت‌هاي مغفول مانده بخش معادن است كه با فعال‌سازي آن، علاوه بر تامين مالي بخش قابل توجهي از نيازهاي كشور، زمينه براي رشد اقتصادي نيز فراهم خواهد شد، لذا پيگيري‌هاي شهيد رييسي براي اولويت‌دهي به توسعه اين بخش و نيز پيگيري‌هاي مكرر ايشان از مسوولان مربوطه، باعث شد طي اين مدت گام‌هاي بسيار خوبي در اين زمينه برداشته شود. سرپرست رياست‌جمهوري در ادامه با اشاره به اهتمام ويژه رييس‌جمهور شهيد نسبت به رهنمودهاي رهبري معظم انقلاب اسلامي مبني بر ضرورت جلوگيري از خام‌فروشي با تكميل زنجيره ارزش گفت: امروز مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف‌گذاري و برنامه‌ريزي، براي تحقق اين نگاه راهبردي و با اهميت در تلاش هستند و احداث اين شهرك با هدف تكميل زنجيره مس به عنوان يكي از با ارزش‌ترين منابع معدني كشور نماد و نشانه اراده اين دولت براي خلق ثروت و انتفاع مردم از منابع و ظرفيت‌هاي كشور است. مخبر در ادامه با اشاره به برخي مباحث مبني بر عدم امكان تحقق رشد اقتصادي ۸ درصدي هدف‌گذاري شده در قانون برنامه هفتم توسعه تصريح كرد: دولت مردمي با اتكا به ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي داخل، رشد اقتصادي ۶ درصدي را هدف‌گذاري كرده بود كه براساس آمارهاي بانك مركزي، رشد اقتصادي كشور به ۵.۷ درصد تا پايان سال ۱۴۰۲ رسيده است. سرپرست رياست‌جمهوري با بيان اينكه برخي كشورهاي برخوردار از منابع معدني، بعضا تا ۳۰ درصد از توليد ناخالص خود را از همين بخش كسب مي‌كنند، تصريح كرد: با اقدامات صورت گرفته از سوي دولت در راستاي تسهيل‌گري و زمينه‌سازي براي مشاركت و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي، تحولي در صنعت مس ايجاد شده و اميدواريم با استمرار و تداوم اين مسير به زودي شاهد رشد چشمگير در توسعه صنعت مس كشور باشيم.

ارسال نظر