روزانه ۲۰۰ حمله سايبري به كشتيراني كشور داريم
مقام مسوول سازمان بنادر با اشاره به بي اثر شدن تحريمهاي دريايي امريكا عليه ايران گفت: طي سالهاي اخير به ۱۰۰۰ شكايت دريانوردان ايراني و خارجي رسيدگي شده است.
مقام مسوول سازمان بنادر با اشاره به بي اثر شدن تحريمهاي دريايي امريكا عليه ايران گفت: طي سالهاي اخير به ۱۰۰۰ شكايت دريانوردان ايراني و خارجي رسيدگي شده است.
به گزارش مهر، علي اكبر مرزبان سرپرست امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي گفت: دريانوردان چرخه اقتصادي حملونقل دريايي به حركت در ميآورند و صنعت حملونقل دريايي سهم بالايي را به لحاظ ارزش در اقتصاد دنيا دارد. وي با بيان اينكه در راستاي توسعه پايدار طبق گزارشهاي آيمو همچنان بيش از ۸۰ درصد سوانح دريايي عامل انساني است، افزود: از اين روز ارتقاي دانش دريانوردان در دستور سازمانهاي جهاني قرار دارد. مرزبان ادامه داد: صنعت دريانوردي همپاي ساير صنايع در حال توسعه است و فناوريهاي نوين در اين بخش وارد شده است. سرپرست امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي گفت: ايران با داشتن سواحل طولاني و ناوگان بزرگ كشتيراني يكي از تاثيرگذارترين كشورها در منطقه است. گرچه طي سالهاي اخير تحريمهاي يكجانبه امريكا صنعت دريانوردي كشور را تحت تأثير قرار دارد، اما جامعه دريانوردي اين تحريمها را خنثي كرده است. مرزبان با اشاره به اينكه با ابلاغ سياستهاي كلي اقتصاد دريامحور فصل نويني از صنعت دريانوردي در كشور گشوده شده است، اضافه كرد: سازمان بنادر به عنوان مرجع حاكميت دريايي كشور، تلاش ميكند با ارتقاي سطح علمي دريانوردان، تربيت دريانوردان مجرب را در دستور كار قرار داده است. وي از اعطاي مجوز فعاليت دانشگاه، دانشكده و مركز آموزشي دريايي دريا گذشته اشاره كرد و گفت: سازمان بنادر در راستاي اجرا الزامات كنوانسيون كار دريايي، طي سالهاي اخير به ۱۰۰۰ شكايت دريانوردان ايراني و خارجي رسيدگي كرده است.
امير بيات معاون گروه كشتيراني نيز در اين همايش با بيان اينكه كشتيراني جمهوري اسلامي ايران ۱۴۱ فروند شناور در اختيار دارد، گفت: در افق ۱۴۰۷ نياز داريم تا ۳۷ فروند شناور ناوگان كشتيراني را نوسازي كنيم. وي با بيان اينكه ظرفيت كشتيراني ۱۶۰ هزار كانتينر است، افزود: ظرفيت حمل ناوگان كشتيراني ۴ ميليون و ۹۲۰ هزار تن است. بيات ادامه داد: سال گذشته حدود ۲۹ ميليون تن جابهجايي بار داشتيم و جايگاه ۱۷ دنيا در اختيار كشتيراني است. وي با يادآوري اينكه ۷ دفتر منطقهاي در دنيا داريم، گفت: با دور زدن تحريمها، نيازهاي كشور را تأمين ميكنيم. اين مسوول با بيان اينكه روزانه حدود ۲۰۰ حمله سايبري به كشتيراني داريم به كاهش وابستگي به دريانوردان خارجي در ناوگان كشتيراني اشاره كرد و افزود: براي توسعه ناوگان نيز ۱۰ فروند شناور به كشتيسازان داخلي سفارش داده شده است. وي با بيان اينكه مطلوب نبودن كيفيت شرايط كاري را يكي از چالشهاي صنعت كشتيراني عنوان و اضافه كرد: نگهداشت و جبران خدمات، ميانگين بالاي سن دريانوردان، هزينههاي بالا و لزوم توسعه سطح آموزش، رقابت بينالمللي براي تأمين جذب و ارتقاي دريانوردان و شرايط سخت كاري و دوري از خانواده از ديگر چالشهاي صنعت كشتيراني است. بيات بيان كرد: با توجه به درآمدهاي بالاي صنعت كشتيراني نياز است در اين بخش سرمايهگذاري شود، به عنوان مثال در پارس جنوبي بايستي حدود ۲۰ ميليارد دلار سرمايهگذاري انجام شود.