دلار و سكه ريزشي شدند، فعالان اقتصادي از اميد به آينده مي‌گويند

سلام ايران به مسعود پزشكيان

۱۴۰۳/۰۴/۱۶ - ۲۳:۴۳:۵۹
کد خبر: ۳۱۶۰۰۲
سلام ايران به مسعود پزشكيان

سخنگوي ستاد انتخابات كشور يادآور شد: بر اين اساس آقاي مسعود پزشكيان به عنوان منتخب چهاردهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري محسوب مي‌شود. در رابطه با ميزان مشاركت بايد به اطلاع رسانده شود كه مبتني بر تعداد تعرفه مصرف‌شده توسط رأي‌دهندگان كه برابر با ۳۰ ميليون و ۵۷۳ هزار و ۹۳۱ رأي است، درصد مشاركت ۴۹.۸ است.

صبح روز شنبه، محسن اسلامي در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات كشور اظهار كرد: مجموع آراي مأخوذه (مجموع برگهاي رأي صحيح و باطله مأخوذه) داخل و خارج ايران ۳۰ ميليون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ رأي است كه آراي كانديداها به شرح زير است: 

- مسعود پزشكيان حائز ۱۶ ميليون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ راي
-‌  سعيد جليلي حائز ۱۳ ميليون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ راي


سخنگوي ستاد انتخابات كشور يادآور شد: بر اين اساس آقاي مسعود پزشكيان به عنوان منتخب چهاردهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري محسوب مي‌شود. در رابطه با ميزان مشاركت بايد به اطلاع رسانده شود كه مبتني بر تعداد تعرفه مصرف‌شده توسط رأي‌دهندگان كه برابر با ۳۰ ميليون و ۵۷۳ هزار و ۹۳۱ رأي است، درصد مشاركت ۴۹.۸ است.
به اين ترتيب و افزايش حدودا 10 درصدي مشاركت در دور دوم، مسعود پزشكيان، وزير اسبق بهداشت در دولت سيد محمد خاتمي و نماينده ادوار گذشته مجلس شوراي اسلامي به عنوان تنها نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوري، به عنوان نهمين رييس‌جمهوري اسلامي ايران معرفي شد. به اين ترتيب او در روزهاي آينده در مراسم تنفيذ از سوي مقام معظم رهبري شركت خواهد كرد و سپس با اداي سوگند در صحن مجلس شوراي اسلامي، رسما به عنوان رييس دولت چهاردهم كار خود را آغاز خواهد كرد. پس از اعلام نهايي نتايج، رييس‌جمهور منتخب در پيامي كوتاه با مردم ايران سخن گفت. مسعود پزشكيان رييس‌جمهور منتخب در واكنش به نتايج انتخابات چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري در حساب كاربري خود در شبكه اجتماعي ايكس نوشت: 
«مردم عزيز ايران انتخابات تمام شد و اين تازه آغاز همراهي ماست. مسير دشوار پيش رو جز با همراهي، همدلي و اعتماد شما هموار نخواهد شد؛ دستم را به سوي شما دراز مي‌كنم و به شرافتم سوگند مي‌خورم كه در اين راه تنهاي‌تان نخواهم گذاشت؛ تنهايم نگذاريد.»
اعضاي اصلي ستاد پزشكيان نيز از اهميت انتخاب مردم سخن گفتند. محمدجواد آذري جهرمي عضو ستاد انتخاباتي مسعود پزشكيان در حساب كاربري خود در شبكه اجتماعي ايكس نوشت: 
«خدا صاحب دل‌هاست، صداقت و پافشاري دكتر مسعود پزشكيان بر «عدالت» و راه مولا علي، دل‌هاي مردم را به او اميدوار كرد. خدا برايش ساخت تا بيايد و بنا بر وعده‌اش همه ايران را خانواده خودش بداند و پاي «همه آنها» بايستد. اين مرام او بزرگ‌ترين عامل موفقيتش بود. خدا توفيقش دهد.
قدردان «همه مردم ايران» هستيم. چه آنها كه به ايشان راي دادند -به ويژه اكس‌هايي كه برگشتند- و چه آنها كه به جناب آقاي دكتر جليلي و چه عزيزاني كه اصلا راي ندادند. امروز روز شكرگزاري ملي است. اين مردم بودند كه تعارضات سياسي را تعيين تكليف كردند و راه ادامه كشور را مشخص كردند. ‏از ستادهاي انتخاباتي دكتر پزشكيان در سراسر كشور و عزيزاني كه كمپين را در طول اين انتخابات همراهي كردند، به سهم خودم تشكر مي‌كنم. خدا قوت به تلاش‌هاي بي‌وقفه و دشوارتان. به برگزاركنندگان انتخابات اعم از دولت، نيروهاي انتظامي و امنيتي و عوامل نظارتي شوراي نگهبان هم خدا قوت مي‌گويم.»
محمدجواد ظريف از مشاوران مسعود پزشكيان رييس‌جمهور منتخب در رقابت‌هاي انتخاباتي در حساب كاربري خود در شبكه اجتماعي ايكس، با بازنشر تصويري مشترك از پزشكيان و خودش، نوشت: وامدار مردميم.

روي خوش بازارها به انتخاب مردم

با پيروزي پزشكيان در انتخابات، بازارهاي مختلف اقتصادي نسبت به اين موضوع واكنش مثبت نشان دادند. علي‌رغم اينكه قيمت طلا در بازارهاي جهاني همچنان در مسير صعودي قرار دارد و هر اونس طلا نسبت به آخرين نرخ ثبت شده روز گذشته ۲۷ دلار افزايش پيدا كرده، اما بهاي سكه و طلا ريزشي در بازار ديروز ظاهر شده است.   سكه تمام طرح جديد (امامي) كه در معاملات پاياني هفته‌ گذشته، ۴۲ ميليون و ۶۵۰ هزار تومان افزايش پيدا كرد، ديروز به ۴۱ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان رسيده است و بدين‌ترتيب يك ميليون و ۱۵۰ هزار تومان، ريزش قيمت را تجربه كرده است.

سكه تمام طرح قديم ۶۰۰ هزار تومان كاهش قيمت را نسبت به روز آخر هفته گذشته داشته و در حالي كه روز پنجشنبه در آخرين معاملات، ۳۸ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان دادوستد شد، ديروز ۳۷ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان قيمت دارد. نيم سكه نيز ۳۵۰ هزار تومان ارزان‌تر شده و از ۲۳ ميليون و ۸۵۰ هزار تومان، در بازار ديروز به ۲۳ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان، كاهش قيمت ثبت كرده است. ربع سكه هم از ۱۵ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان به ۱۵ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان افت كرده و ۴۰۰ تومان ارزان شده است. سكه‌هاي يك گرمي بانك مركزي نيز با ۲۰۰ هزار تومان كاهش مجدد از كانال هفت ميليون تومان خارج شد و به شش ميليون و ۹۰۰ هزار تومان رسيد. هر گرم طلاي ۱۸ عيار نيز با حدود ۵۷ هزار تومان كاهش بها نسبت به هفته‌ گذشته، در بازار امروز سه ميليون و ۴۳۸ هزار و ۶۰۰ تومان، مبناي معاملات طلا قرار گرفته است. دلار نيز همين روند را دنبال كرد. اولين واكنش بازار ارز به انتخاب مسعود پزشكيان به عنوان رييس‌جمهور چهاردهم، كاهش قيمت‌ها بود. مشاهدات ميداني خبرنگار ايسنا از بازار فردوسي در حوالي ظهر روز گذشته حاكي از آن است كه دلالان دلار را با قيمت بين ۵۷ تا ۵۸ هزار تومان مي‌خرند و ۵۸ هزار تومان مي‌فروشند. برآورد معامله‌گران اين است كه خريد در شرايط فعلي ريسك دارد؛ زيرا وضعيت آينده بازار مبهم است. بر اين اساس خريد چنداني صورت نمي‌گيرد.

گفته مي‌شود برخي افراد در سقف ۶۲ هزار توماني دلار را فروخته‌اند و مترصد رسيدن قيمت‌ها به كف هستند تا اقدام به خريد كنند. البته هيچ برآيندي از قيمت كف وجود ندارد.
در روزهاي گذشته بسياري از فعالان اقتصادي به حمايت از پزشكيان پرداخته بودند و پس از اعلام پيروزي او نيز بسياري از فعالان اقتصادي از اميد به آينده گفتند، موضوعي كه مي‌تواند در روزهاي آينده و با مشخص شدن مسير حركت نسبي دولت خود را بيش از پيش نشان دهد. 

ارسال نظر