فرصت طلایی بورس تهران

۱۴۰۳/۰۴/۱۶ - ۲۳:۴۷:۳۲
کد خبر: ۳۱۶۰۰۵
فرصت طلایی  بورس تهران

روز شنبه پس از مدت‌ها اعتماد به بازار برگشت و با ورود 2270 میلیارد تومان پول حقیقی، بسیاری از نمادهایی که در ماه‌های اخیر و در یک سال اخیر همواره ریزشی بوده‌اند، صف خرید شدند و مقدار عرضه نیز آن‌قدر کم بود که حجم مبنا را پر نکردند. کسانی که ریسک کردند و انتخابات را با سهم گذراندند، در حال دریافت پاداش ریسک‌شان هستند .

امیرحسین جنانی

روز شنبه پس از مدت‌ها اعتماد به بازار برگشت و با ورود 2270 میلیارد تومان پول حقیقی، بسیاری از نمادهایی که در ماه‌های اخیر و در یک سال اخیر همواره ریزشی بوده‌اند، صف خرید شدند و مقدار عرضه نیز آن‌قدر کم بود که حجم مبنا را پر نکردند. کسانی که ریسک کردند و انتخابات را با سهم گذراندند، در حال دریافت پاداش ریسک‌شان هستند .

ورود پول سنگین به صندوق‌های اهرمی در هفته گذشته و همچنین امروز، باعث شده است مدیران صندوق‌های اهرمی در خرید سهام دچار مشکل شوند، چون در سمت نمادها، امروز به سختی می‌شد سهم خرید. در روزهای آتی پیش‌بینی می‌شود اهرمی‌ها متعادل‌تر معامله شوند تا بازار سهام از این قفلی خارج شود، در غیر این صورت حباب این صندوق‌ها بزرگ‌تر می‌شود درحالی که اهرم آنها کاهشی است و این برای سرمایه‌گذاران جذاب نخواهد بود، لذا پیش‌بینی می‌شود فردا یا نهایتا پس فردا همه صندوق‌های اهرمی متعادل شوند.

در دولت سیزدهم، سیاست‌هایی وضع شد که درآمدهای شرکت‌ها را هدف قرار دهد و از طرف دیگر هزینه‌های آنها را به ‌شدت متورم کرده بود. در نتیجه این سیاست‌ها حاشیه سود شرکت‌های فعال در صنایع مختلف و کسب و کارها فصل به فصل و سال به سال کاهش پیدا کرد. حتی تصور توقف آن روند، می‌توانست بورس را مثبت کند.

حال با مشخص شدن برنده انتخابات، دولت چهاردهم در ماه‌های آینده تیم خود را تشکیل می‌دهد و امور اجرایی کشور را در دست خواهد گرفت. توجه به حمایت مردم از دولت، دو سال نخست یک فرصت طلایی برای پیشبرد اصلاحات محسوب می‌شود. این اصلاحات هم در عرصه داخلی و هم در عرصه خارجی باید صورت بگیرد و دولت چهاردهم باید در راستای گسترش شفافیت در هزینه‌های دولت، توجه به اقشار آسیب‌پذیر، کنترل کسری بودجه، اصلاح شیوه مالیات‌ستانی، رفع ناترازی انرژی و آبی و همچنین گفت‌وگو با مردم و رفع دايمی تحریم‌های بین‌المللی گام بردارد.

دو سال اول هر دوره ریاست‌جمهوری را می‌توان به عنوان فرصتی طلایی برای انجام اصلاحات اقتصادی دانست. این دوره زمانی به دلیل چندین عامل مهم، بهترین فرصت برای اجرای تغییرات ساختاری و سیاست‌های اقتصادی است که می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کشور منجر شود. در دو سال اول بعد از انتخابات، دولت‌ها از مقبولیت بیشتری برخوردار هستند و به همین دلیل، این روزها بهترین زمان برای پیش رفتن به سوی اصلاحات اقتصادی است. البته نباید فراموش کرد که اصلاحات اقتصادی باید با همراهی مردم باشد و بدون آن تبدیل به یک دلخوری بزرگ می‌‌شود. یکی از اشتباهات رایج در رابطه با اصلاحات اقتصادی این است که اصلاحات به معنی آسیب به رفاه مردم تلقی می‌شود. اصلاحات اقتصادی اگر به‌ درستی طراحی و اجرا شود، می‌تواند به بهبود رفاه عمومی منجر شود. سیاست‌های اصلاحی باید با دقت و با درنظر گرفتن تاثیرات اجتماعی و اقتصادی اعمال شوند تا از هرگونه آسیب به گروه‌های آسیب‌پذیر جلوگیری شود. اصلاحات اقتصادی موفق، به معنی افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و بهبود شرایط کسب‌ و کار است که درنهایت منجر به ایجاد اشتغال و افزایش درآمد عمومی می‌شود. در مجموع بازار بعد از مدت‌ها، امروز به حالت طبیعی برگشت و امیدوارانه به معاملات پرداخت. این حال خوش بازار می‌تواند چند روزی ادامه یابد و بعد از آن بازار کمی از این صف‌نشینی‌ها فاصله خواهد گرفت، اما خوش‌بینانه به گزارش شرکت‌ها و دیگر گزارش‌هایی که تا به الان به آن توجه نداشت یا کاملا بدبینانه آنها را بررسی می‌کرد توجه می‌کند و روز‌های سبز بازار در یک ماه آینده می‌تواند بیشتر از روزهای قرمز باشد.

ارسال نظر