فتيله قيمت نفت پايين كشيده شد

۱۴۰۳/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۳۹
کد خبر: ۳۱۶۰۱۷
فتيله قيمت نفت پايين كشيده شد

قيمت نفت در معاملات روز جمعه، با قوت گرفتن احتمال توافق آتش بس در غزه كه تقاضاي قوي تابستاني براي سوخت و اختلالات عرضه در خليج مكزيكو را تحت‌الشعاع قرار داد، با يك درصد كاهش بسته شد.

قيمت نفت در معاملات روز جمعه، با قوت گرفتن احتمال توافق آتش بس در غزه كه تقاضاي قوي تابستاني براي سوخت و اختلالات عرضه در خليج مكزيكو را تحت‌الشعاع قرار داد، با يك درصد كاهش بسته شد.

بهاي معاملات نفت برنت با ۸۹ سنت معادل ۱.۰۲ درصد كاهش، در ۸۶ دلار و ۵۴ سنت در هر بشكه بسته شد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با ۷۲ سنت معادل ۰.۹ درصد كاهش، در ۸۳ دلار و ۱۶ سنت در هر بشكه بسته شد. اما براي كل هفته، نفت برنت ۰.۴ درصد و شاخص نفت امريكا، ۲.۱ درصد افزايش داشت.

دفتر بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي روز جمعه اعلام كرد رييس موساد پس از ديدار اوليه با ميانجي‌هايي كه در تلاش براي دستيابي به آتش بس در غزه و توافق آزادي گروگان بودند، از دوحه بازگشته است و مذاكرات هفته آينده از سر گرفته مي‌شود. دفتر نتانياهو در بيانيه‌اي اعلام كرد اختلافات بين دو طرف باقي است.
جان كيلداف، از شركاي شركت «اگين كپيتال» در اين باره گفت: بديهي است كه پيشرفت در مذاكرات، به آرام شدن اوضاع كمك مي‌كند. تسهيل مناقشه خاورميانه، خطر عرضه نفت از منطقه را كاهش مي‌دهد و بر قيمت نفت تاثير مي‌گذارد.

وست تگزاس اينترمديت، روز پنج شنبه به دليل تعطيلات روز استقلال در امريكا، قيمت نهايي نداشت اما قيمت‌ها هفته گذشته تحت تاثير انتظارات براي رشد قوي تقاضاي تابستاني براي نفت در امريكا، صعودي بودند.

تيم اسنايدر، اقتصاددان ماتادور اكونوميكس در يادداشتي در روز جمعه گفت: چند روز گذشته از نظر تقاضا، پيك فصل رانندگي بود و قيمت‌ها همچنان روند صعودي داشتند. اين وضعيت به دليل تقاضاي قوي‌تر مصرف كننده و تاثير توفان گرمسيري بريل بود.
اداره اطلاعات انرژي امريكا روز چهارشنبه كاهش بزرگتر از حد انتظار ۱۲.۲ ميليون بشكه ذخاير نفت امريكا در هفته گذشته را گزارش كرد كه بسيار بيشتر از كاهش ۷۰۰ هزار بشكه‌اي پيش بيني شده توسط تحليلگران بود.
توفان گرمسيري بريل كه در مسير خود در كاراييب، ۱۱ كشته برجاي گذاشت و خطوط برق و ساختمان‌ها را در جزاير متعدد كاراييب تخريب كرد، وارد مكزيك شد.
انتظار نمي‌رود فعاليت سكوهاي نفتي بزرگ در مكزيك بر اثر اين توفان، مختل شود اما پروژه‌هاي نفت در آبهاي امريكا به سمت شمال، در صورت ادامه مسير فعلي توفان، ممكن است با اختلال فعاليت روبرو شوند.
در اين بين، احتمال كاهش نرخ‌هاي بهره نزديك شده است و انتظارات براي افزايش تقاضا براي نفت را برانگيخته است.

رشد مشاغل امريكا در ژوئن آهسته شد اما نرخ بيكاري به ۴.۱ درصد رشد كرد كه بالاترين ميزان در دو سال و نيم گذشته بود و رشد ملايم دستمزد، به ضعيف شدن بازار كار اشاره داشت و ممكن است به كاهش نرخ بهره در نشست ژوئيه فدرال رزرو منتهي شود.
در اين بين، آرامكوي سعودي قيمت فروش هر بشكه نفت «عرب لايت» به آسيا در ماه اوت را كاهش داد و يك دلار و ۸۰ سنت در هر بشكه بالاتر از شاخص قيمت نفت عمان/دوبي تعيين كرد. كاهش قيمت به آسيا كه مقصد حدود ۸۰ درصد از صادرات نفت عربستان سعودي است، منعكس كننده فشار متوجه توليدكنندگان اوپك در برابر رشد بي‌وقفه عرضه غيراوپك و موانع پيش روي اقتصاد جهاني است.
بر اساس گزارش رويترز، بانك سویيسي «يو بي اس» با اشاره به كاهش توليد اوپك پلاس و پيش بيني كاهش ذخاير نفت، انتظار دارد قيمت هر بشكه نفت برنت در سه ماهه جاري، به ۹۰ دلار برسد.

ارسال نظر