این دو نوع دارو پرمصرف‌ترین داروهای کشور هستند

۱۴۰۳/۰۴/۱۸ - ۲۱:۴۰:۰۱
کد خبر: ۳۱۶۱۶۳
این دو نوع دارو پرمصرف‌ترین داروهای کشور هستند

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: سرماخوردگی با ۳۵۰ میلیون و متفورمین با ۲۷۶ میلیون پرمصرف‌ترین داروها در سه ماه اخیر هستند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: سرماخوردگی با ۳۵۰ میلیون و متفورمین با ۲۷۶ میلیون پرمصرف‌ترین داروها در سه ماه اخیر هستند.

به گزارش ایرنا، غلامحسین صادقیان در گفت و گویی با اشاره به مصرف غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور گفت: از ابتدای سال کپسول آموکسی‌سیلین با تعداد ۵۰۰ میلیون عدد و مبلغ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرمصرف‌ترین داروی کشور طی سه ماه اول سال بوده است.

وی اظهار داشت: بازار دارویی کشور از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان بوده و ۹۸ درصد بازار دارویی از لحاظ عددی مربوط به داروهای تولید داخل و ۲ درصد مربوط به داروهای وارداتی بوده است.

صادقیان تصریح کرد: همچنین ۸۱ درصد بازار دارویی از لحاظ ریالی تولید داخل و ۱۹ درصد آن مربوط به داروهای وارداتی بوده است.

به گفته وی، آمار و ارقام تخصیص ارز نشان‌دهنده این است که شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده دارو و تجهیزات پزشکی نتوانسته‌اند نقدینگی خود را تامین کنند و با این چالش مواجه هستند.

صادقیان اظهار داشت: در سال گذشته به‌منظور پایش هر چه‌بهتر فعالیت‌های جاری در حوزه صنعت مواد اولیه دارویی، اقداماتی از جمله تهیه آمارنامه سالیانه مواد دارویی، اصلاح ساختار جلسات بازخوانی، به‌روزرسانی لیست مواد دارای محدودیت واردات، برگزاری شورای برنامه‌ریزی جهت سیاست‌گذاری وزنی برای موادی که در لیست محدودیت واردات قرار دارند، صورت‌گرفته است.

وی در خصوص وضعیت تخصیص ارز نیز گفت: تاکنون ۱.۵ میلیارد ارز در حوزه دارو و تجهیزات توسط بانک مرکزی تخصیص‌داده‌ شده که یک میلیارد آن ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی و ۲۸۵۰۰ تومانی بوده که فقط ۶۰۰ میلیون دلار آن تامین شده و این ارقام نشان‌دهنده این است که شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده نتوانسته‌اند نقدینگی خود را تامین کنند و با این چالش مواجه هستند.

سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو نیز پیش تر گفته بود: سال گذشته سهمیه ۳.۵ میلیارد دلاری حوزه دارو به ۴ میلیارد دلار افزایش یافت و ارز مورد نیاز مواد بسته بندی و جانبی صنعت دارو نیز مشمول ارز دولتی شده و ۱.۴۵ میلیارد دلار به آن ارز تخصیص یافته است.

وی با اشار به اینکه تدوین دستورالعمل‌های صادراتی دارو در دست اجراست، تصریح کرد: صادرات از اهرم‌ های مهم در حوزه صنعت دارو است و از شرکت‌های دارویی می‌خواهیم در این حوزه تقویت شوند و پیگیر توسعه بازارهای منطقه باشند زیرا ایران در حوزه داروها آینده درخشانی دارد.

ارسال نظر