وعده صمتي در آستانه تشكيل دولت جديد/ خودرو ارزان شد؟

فرش قرمز بازار براي «پزشكيان»

۱۴۰۳/۰۴/۲۱ - ۰۱:۰۰:۰۱
کد خبر: ۳۱۶۳۸۴
فرش قرمز بازار  براي «پزشكيان»

بازار خودرو از ابتداي هفته جاري، فرش قرمز خود را براي مسعود پزشكيان پهن كرده و به استقبال سياست‌هاي تعديلي دولت چهاردهم رفته است.

تعادل | فرشته فريادرس|

بازار خودرو از ابتداي هفته جاري، فرش قرمز خود را براي مسعود پزشكيان پهن كرده و به استقبال سياست‌هاي تعديلي دولت چهاردهم رفته است. فعالان بازار خودرو معتقدند جو آرامي كه پس از انتخابات در بازار به وجود آمده كاهشي شدن قيمت خودرو را رقم زده است؛ از سوي ديگر طي روزهاي گذشته شاهد افت نرخ دلار و ساير بازارهاي موازي بوديم كه اين امر موجب شد تا بازار خودرو با بازارهاي موازي در يك مسير قرار گيرند. فروش فوق‌العاده كوييك از سوي سايپا يكي ديگر از دلايلي است كه فعالان بازار خودرو معتقدند بر افت قيمت در بازار اثرگذار بوده است. در همين حال، رييس اتحاديه فروشندگان خودرو تهران، نيز در اظهاراتي گفته است: در حال حاضر قيمت خودروهاي مونتاژي ۱۰ درصد، خودروهاي خارجي ۷ درصد و خودروهاي داخلي ۵ درصد كاهش داشته‌اند. البته مديران صمت با دادن وعده و وعيد در روزهاي پاياني مديريت خود، به دنبال اين هستند، به بازار خودرو بيش از گذشته فشار بياورند تا قيمت‌ها نزولي شود. گويا صمتي‌ها پيش از تحويل دادن سكان هدايت به مديران دولت چهاردهم مي‌خواهند، نشان دهند كه در مديريت بازار خودرو عملكرد خوبي داشته و ميراث خوبي در اختيار دولت آينده قرار مي‌دهند.

 

رصد قيمت خودروها در بازار

از روز شنبه 15 تير، همزمان با مشخص شدن نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري، بازار خودرو در كنار ساير بازارهاي موازي روندي باثبات به خود گرفته و شاهد نوسانات قابل توجهي نبوده در اين بازارها نبوده‌ايم. اما روز گذشته نوسان كاهشي به بازار بازگشت و شاهد افت قيمت در بازار بوديم.با توجه به روندي كه بازار پيش گرفته كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند كه بازار خودرو در روزهاي آينده نيز روندي باثبات داشته باشد و شاهد تغييرات چشمگيري در قيمت‌ها نباشيم.

از شنبه هفته جاري و با مشخص شدن نتيجه دور چهاردهم انتخابات رياست‌جمهوري بازار خودرو در كنار بازارهاي موازي شكل آرام اما بدون تغيير به خود گرفت بودند،

در ميان محصولات ايران خودرو، قيمت خودروهاي «دنا پلاس توربو اتومات»، «پژو207 پانوراما اتوماتيك»، «هايماS7»، «تارا اتوماتV2»، «پژو پارس LX» و «رانا پلاس» مورد ارزيابي قرار گرفت. بر اساس اطلاعات قيمتي كارنامه، «دنا پلاس توربو اتومات» در بازار روز گذشته940 ميليون تومان قيمت خورد. از سوي ديگر با بررسي بازار مي‌‌توان گفت «پژو 207 اتوماتيك موتورU5P » مدل 1402 هم 995 ميليون تومان قيمت‌گذاري شد و شكل كاهشي داشت. «هايما S7پلاس» هم يك ميليارد و 675 ميليون توماني ماند. ارزيابي‌ها همچنين نشان مي‌دهد «تارا V2 اتومات» مدل 1402 در بازار 915 ميليون تومان قيمت‌گذاري شده و تغيير قيمت نداشته است. «رانا پلاس» هم بدون تغيير در بازار 586 ميليون تومان قيمت خورد. اما در ميان پرطرفدارهاي ايران خودرو «پژو پارسLX» هم امروز ترمز كشيد و 874 ميليون توماني شد و كاهش قيمت داشت.

در ميان محصولات سايپا، قيمت خودروهاي «شاهينG»، «تيبا هاچ‌بكEX»، «كوييك دنده‌ايR»، «كوييك دنده‌ايS»، «اطلس» و «ساينا دنده‌ايS» مورد ارزيابي قرار گرفتند. به گزارش اقتصادنيوز، «شاهينG» در بازار 700 ميليون توماني شد. خانواده كوييك هم كمي شكل كاهشي داشتند و با اين شرايط «كوييك‌R دنده‌اي» در بازار 425 ميليون تومان قيمت خورد و «كوييك دنده‌ايS» هم 406 ميليون تومان قيمت‌گذاري شد. ارزيابي بازار همچنين نشان مي‌دهد «تيبا هاچ‌بكEX» هم امروز قيمت‌گذاري نشد به گفته فعالان بازار توقف توليد اين خودرو موجب شده تا در بازار كشف قيمت نشود . بررسي بازار همچنين نشان مي‌دهد «ساينا دنده‌اي S» هم در بازار 415 ميليون تومان قيمت‌ خورد و قيمت «اطلس» هم با كاهش در بازار 545 ميليون توماني شد.

 

خودرو در بازار ارزان شد

در همين حال، رييس اتحاديه فروشندگان خودرو تهران، گفته است: در حال حاضر قيمت خودروهاي مونتاژي ۱۰ درصد، خودروهاي خارجي ۷ درصد و خودروهاي داخلي ۵ درصد كاهش داشته‌اند. اسد كرمي در گفت‌وگويي كه با خبرگزاري تسنيم داشته است، با اشاره به اينكه در شرايط فعلي بازار خريد و فروش خودرو با روند كاهشي قيمت‌ها روبرو شده است، گفت: آغاز ثبت سفارش خودروهاي وارداتي آن هم براي متقاضيان جديد به همراه خريد و فروش حواله جانبازان باعث شده قيمت انواع خودروهاي مونتاژي و داخلي كاهش پيدا كند. وي اضافه كرد: در حال حاضر قيمت خودروهاي مونتاژي 10 درصد، خودروهاي خارجي 7 درصد و خودروهاي داخلي 5 درصد كاهش داشته‌اند. رييس اتحاديه فروشندگان خودرو تهران با اعلام اينكه در صورت رونق ثبت سفارش خودرو و عرضه محصولات به بازار، شاهد كاهش بيشتر قيمت‌ها خواهيم بود تصريح كرد: اين موضوع را نيز بايد توجه داشته باشيم كه با تغيير دولت بازار در انتظار سياست‌گذاري جديد براي صنعت خودرو است و همين انتظار باعث مي‌شود كمتر كسي نسبت به خريد خودرو اقدام كرده و منتظر تعيين تكليف اوضاع باشد.

وعده‌هاي دقيقه نودي مديران صمت

اما همراستا با ثباتي كه در بازار خودرو گزارش مي‌شود، وزير صمت كه احتمالا روزهاي پاياني مديريت خود را در اين وزارتخانه به سپري مي‌كند، از تمايل وزارت صمت براي واگذاري صندلي‌هاي مديريت دولت در خودروسازي‌ها را با رعايت صرفه و صلاح دولت و شركت‌ها سخن گفته است.

عباس علي آبادي وزير صنعت، معدن و تجارت در جلسه شوراي عالي بورس با اشاره به تلاش‌هاي صورت گرفته براي افزايش توليد ميزان برق گفت: ظرفيت جديد برق كشور به ۲۱۴۴ مگاوات افزايش پيدا كرده كه از اين ميزان ۱۱۴۴ مگاوات آن را بخش صنعت تأمين كرده است.

وي، همچنين درباره ظرفيت توليد خودرو در كشور نيز تصريح كرد: با توجه به محدوديت‌هاي ارزي موجود در بخش خودرو، ضمن تلاش براي تشديد كنترل‌ها دراين بخش، سيستم نظارتي پيش اظهاري نيز مستقر شده كه براين اساس، شركت‌هاي خودرو ساز براي دريافت ارز مورد نياز بايد برنامه‌هاي خود را مشخصا به وزارت صمت ارسال كنند. علي آبادي با تاكيد بر اينكه اين اقدام باعث كاهش توليد در دوره‌اي نسبت به دوره مشابه سال گذشته شد تا شركت‌ها بتوانند خودشان را با اين موضوع تطبيق دهند، گفت: اميد مي‌رود در ماه‌هاي تير و مرداد توان توليد افزايش يابد و تا پايان سال با رشد توليد، از يك ميليون و سيصد و سي و پنج خودرو به يك ميليون هفتصد هزار خودرو دست يابيم. وي در پايان تصريح كرد: وزارت صمت همچنين تمايل دارد صندلي‌هاي مديريت دولت در خودروسازي‌ها را با رعايت صرفه و صلاح دولت و شركت‌ها واگذار كند.

البته بررسي وعده‌هاي سياست‌گذار خودرويي و متوليان صمت در آستانه تحويل صندلي به مديران دولت جديد، از جمله «واگذاري مديريت خودروسازان، نام نويسي جديد با خودروهاي وارداتي و يا اين اظهارنظر وزير صمت مبني بر اينكه براي خريد خودرو عجله نكنيد، ارزان مي‌شود»، نشان مي‌دهد، مديران صمت بيشتر به دنبال اين هستند تا در روزهاي پاياني به بازار خودرو بيش از گذشته فشار بياورند تا قيمت‌ها نزولي شود. به تعبير ديگر مديران صمت درصدد تهديد بازار خودرو هستند تا پيش از تحويل دادن سكان هدايت به مديران دولت چهاردهم نشان دهند كه در مديريت بازار خودرو عملكرد خوبي داشته و ميراث مناسبي در اختيار مديران دولت آينده قرار مي‌دهند.

ارسال نظر