بازار سرمايه و مسير پيش‌رو

۱۴۰۳/۰۴/۲۳ - ۰۱:۵۲:۰۶
کد خبر: ۳۱۶۴۵۷

علي بهشتي‌روي، مديرعامل كارگزاري مهرآفرين درخصوص چشم‌انداز بازارسرمايه گفت: درحال حاضر بازارسرمايه چشم انتظار كابينه دولت چهاردهم است و مهم‌ترين نكات در نگاه رييس‌جمهور منتخب، بهبود روابط بين‌المللي، عبور از تحريم‌ها، كاهش دخالت دولت در امر اقتصاد، مديريت نرخ ارز و ثبات قوانين و رويه‌ها است كه بدون شك با اجراي اين موارد ريسك‌ها و ابهامات بازارسرمايه برطرف مي‌شود.

مدار اقتصادي| علي بهشتي‌روي، مديرعامل كارگزاري مهرآفرين درخصوص چشم‌انداز بازارسرمايه گفت: درحال حاضر بازارسرمايه چشم انتظار كابينه دولت چهاردهم است و مهم‌ترين نكات در نگاه رييس‌جمهور منتخب، بهبود روابط بين‌المللي، عبور از تحريم‌ها، كاهش دخالت دولت در امر اقتصاد، مديريت نرخ ارز و ثبات قوانين و رويه‌ها است كه بدون شك با اجراي اين موارد ريسك‌ها و ابهامات بازارسرمايه برطرف مي‌شود. اين تحليلگر اقتصادي، افزود: با ارتباط بهتر و موثرتر بين‌المللي، در كنار ثبات قوانين و پرهيز از تصميمات خلق‌الساعه اقتصادي، هم شرايط كلان اقتصاد و معيشت جامعه مطلوب مي‌شود، هم شاهد رشد بخش مولد اقتصاد و بهره‌وري شركت‌ها خواهيم بود و هم بازارسرمايه مسير رشد و توسعه را آغاز مي‌كند.

علي بهشتي‌روي، در پاسخ به اين سوال كه چالش‌هاي فعلي بازارسرمايه چيست و چگونه برطرف مي‌شود؟ گفت: طي مدت اخير ايجاد تراز بودجه از طريق درآمد شركت‌ها يكي از مشكلات بازارسرمايه بود. ارز چند نرخي نيز، چالش ديگر اقتصاد و البته بازارسرمايه است. ما به عنوان كشوري كه داراي ذخاير غني معدني، گاز و نفت هستيم، نبايد از طريق قيمت‌گذاري دستوري، ارز چند نرخي و تعرفه صادراتي غيرمنطقي، خودتحريمي كنيم. با بهبود روابط بين‌المللي، كاهش دخالت دولت در اقتصاد و ثبات قوانين در كنار ارز تك نرخي و تعيين نرخ منطقي تعرفه صادراتي، شركت‌ها به توليد و صادرات بيشتر ترغيب مي‌شوند و درآمدهاي ارزي افزايش قابل توجهي خواهد داشت و اتفاقا در چنين شرايطي، دولت هم مجبور نمي‌شود براي ايجاد تراز بودجه، به درآمد شركت‌ها وابسته باشد. مديرعامل كارگزاري مهرآفرين در پاسخ به اين سوال كه بازارسرمايه در مقايسه با ساير بازارها چه مسيري را طي مي‌كند؟ گفت: در صورت تحقق برنامه‌هاي اقتصادي اعلام شده از سوي رييس‌جمهور منتخب، تورم كنترل مي‌شود و شاهد نوسانات شديد قيمتي در بازارها نخواهيم بود؛ در چنين فضايي دارايي‌هاي غيرمولد نمي‌توانند رشد يا كاهش شديدي را تجربه كنند و حبابي هم در قيمت‌ها ايجاد نمي‌شود. هرچه اقتصاد ثبات بيشتري داشته باشد، نوسان در بازارهاي غيرمولد كمتر مي‌شود و تنها خريداران واقعي در بازارهاي مسكن، ارز، طلا و خودرو حضور خواهند داشت؛ به دنبال اين روند، شاهد سفته‌بازي كمتري در بازارها خواهيم بود و در نتيجه بازارسرمايه گزينه مطلوب سرمايه‌گذاري مي‌شود. بهشتي‌روي خاطرنشان كرد: با نام‌هاي مطرح شده براي حضور در دولت چهاردهم، به منظور هدايت اقتصاد و بازارسرمايه و تحقق برنامه‌هاي اقتصادي رييس‌جمهور؛ مي‌توانيم شاهد برگشت ثبات و اعتماد به بازارسهام باشيم. با اين شرايط، سرمايه‌گذاران با بازارسرمايه آشتي مي‌كنند و نقدينگي به اين بازار برمي‌گردد. بنابراين مي‌توان به رشد بازارسهام و جذب نقدينگي خوش‌بين بود. 

ارسال نظر