عضو شوراي شهر تهران: دنبال تغيير شهردار هستيم

پس لرزه مناظرات انتخاباتي در پارلمان شهري پايتخت

۱۴۰۳/۰۴/۲۷ - ۰۱:۴۷:۵۵
کد خبر: ۳۱۶۶۸۲
پس لرزه مناظرات انتخاباتي در پارلمان شهري پايتخت

طي دو هفته اخير، گروه‌هايي از درون و بيرون شوراي شهر تهران خواستار عزل عليرضا زاكاني، شهرداري پايتخت شده‌اند. زاكاني در جريان مبارزات انتخاباتي چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري به عنوان كانديدا فعاليت كرد، اما ساعاتي قبل از آغاز راي‌گيري كناره‌گيري كرد. او همچنين در جريان مناظرات مطالبي را به برخي از كانديداها و همچنين به دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم نسبت داد و با انتقادات زيادي مواجه شد.

گروه راه و شهرسازي|

طي دو هفته اخير، گروه‌هايي از درون و بيرون شوراي شهر تهران خواستار عزل عليرضا زاكاني، شهرداري پايتخت شده‌اند. زاكاني در جريان مبارزات انتخاباتي چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري به عنوان كانديدا فعاليت كرد، اما ساعاتي قبل از آغاز راي‌گيري كناره‌گيري كرد. او همچنين در جريان مناظرات مطالبي را به برخي از كانديداها و همچنين به دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم نسبت داد و با انتقادات زيادي مواجه شد. در چنين شرايطي بود كه كارزار جمع آوري امضا از سراسركشور براي عزل او از سمت شهرداري تهران آغاز شد اما همانطور كه مهدي چمران، رييس شوراي شهر و برخي از اعضاي اين شورا اعلام كردند، اختيار عزل و نصب شهردار به دست شوراي شهر است و شورا نيز چنين تمايلي ندارد. با وجود اين، دست‌كم تا كنون 9 نفر از 21 عضو پارلمان شهري پايتخت موافق عزل شهردار هستند و آنگونه كه مهدي اقراريان گفته است، تلاش براي جلب نظر ساير اعضا درباره انجام اين مساله ادامه دارد. عزل شهردار نيازمند 14 راي است. افزون بر كارزار يادشده، در آخرين نشست علني شوراي شهر تهران كه روز يكشنبه هفته جاري (24 تيرماه) برگزار شد، نرجس سليماني، عضو اين شورا انتقاداتي را عليه زاكاني اقامه كرد اما در مقابل آقا ميري با برشمردن برخي از اقدامات انجام شده تلاش كرد اين انتقادات را كمرنگ كند.

صبح روز يكشنبه هفته جاري در جريان برگزاري دويست و چهل و نهمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران سليماني با انتقاد از عملكرد شهردار تهران گفت: از وقتي وارد شورا شديم، شهر تغيير قابل توجهي نداشته و حمل و نقل عمومي، جمع آوري پسماند، اختلال در مديريت امور شهري و ارتباط مردم با شهرداري همچنان وضعيت مناسبي ندارد. به گفته وي استفاده از حلقه تنگ دوستان در شهرداري يكي ديگر از مسائل موجود است. جهت‌گيري غلط شهرداري در استفاده از كميسيون‌ها همچون كميسيون ماده پنج نيز از ديگر مسائل است و بارها گفتم كه اين كميسيون قلك شهرداري نيست. در برخي موارد بدون وجود امضا و اجماع لازم، مصوبات كميسيون ماده پنج را غير قابل اجرا مي‌كند.

اين عضو شوراي شهر تهران در ادامه انتقاداتش به شهرداري تهران به مقبوليت و مشروعيت به عنوان دو اصل اساسي در جايگاه شهردار تهران اشاره كرد و گفت: وقتي مقبوليت از بين مي‌رود مشروعيتي باقي نمي‌ماند. اصلاح امروز منتج به نتيجه نخواهد شد. شهر نيازمند عطاري دانا و خاموش است تا در سكوت تلاش كند بدون هياهو هر دم در هوس جاي ديگر نباشد.

در ادامه سيد محمد آقاميري به صحبت‌هاي نرجس سليماني در انتقاد از عملكرد شهرداري تهران واكنش نشان داد و گفت: احساس كردم صحبت‌هاي خانم سليماني در مورد تهران نيست و ايشان عضو شورا نيستند. توقعي كه از فرزند شهيد سليماني كه اسطوره ما مي‌توانيم است اين نبود. اتفاقاتي رخ داده كه حتي اصلاح‌طلب‌ها آن را تحسين مي‌كنند. برخي پروژه‌ها زير خاك بود و برخي پروژه‌ها به فنا داده شده بود كه در اين دوره مورد توجه قرار گرفت. در پي اين تذكر و اشاره دوباره به نام شهيد سليماني توسط آقاميري، اقراريان و اماني اعتراض كردند كه در ادامه با ورود پرويز سروري و نادعلي به بحث و جدل در حمايت از آقاميري، براي دقايقي صحن شورا به محل درگيري لفظي اعضاي شوراي شهر تهران تبديل شد.

 

استمرار مديريت زاكاني در شهرداري؟

مهدي اقراريان، عضو شوراي شهر تهران اما در گفت‌وگو با ايلنا در پاسخ به اين سوال كه با توجه به انتقاداتي كه نرجس سليماني به عملكرد شهرداري تهران داشتند و پاسخي كه سيد محمد آقاميري در تاييد عملكرد آن دادند، شما چه ارزيابي درخصوص عملكرد شهرداري داريد؟ گفت: مساله‌اي كه امروز ما با آن مواجه هستيم، استمرار يا عدم استمرار مديريت آقاي زاكاني بر شهرداري تهران است.

وي ادامه داد: به هر حال در اين دوره سه ساله اقدامات متنوع و گوناگوني انجام شده است و بخشي از اين اقدامات قابل دفاع است، اما مساله‌اي كه ما با آن مواجه هستيم رفتارهاي خارج از عرفي بود كه ايشان به عنوان شهردار تهران در مناظره‌ها نشان دادند.

اين عضو شوراي شهر تهران خاطرنشان كرد: همانطور ‌كه در تذكر قبلي‌ام اعلام كردم رفتارهاي شخصي و سياسي شهردار تهران از موضوعات و مسائل شوراي شهر تهران مجزا نيست و ايشان به عنوان شخصيت حقوقي شهردار تهران وقتي وارد عرصه انتخابات مي‌شود و اقدامات و كارهايي را انجام مي‌دهد، بايد اين اقدامات مناسب جايگاه فرد منتخب شوراي شهر باشد، نه اينكه با كانديداي ديگري با ادبياتي صحبت شود كه اين ادبيات به دور از شأن و جايگاه نماينده منتخب شوراي شهر و كسي است كه شورا به عنوان شهردار انتخاب كرده است.

وي ادامه داد: اين مساله باعث اين شده است كه بحث جابه‌جايي آقاي زاكاني در دستور كار قرار بگيرد و ما به هر حال دنبال اين موضوع هستيم كه بتوانيم گزينه ديگري را جايگزين كنيم. البته براي عزل شهردار تهران همانطور ‌كه گفتم نياز به ۱۴ راي داريم كه در حال رايزني با همكاران خودمان هستيم.

اقراريان با اشاره به جمعي از منتقدان شهردار تهران در شوراي شهر گفت: دلايل انتقاد به شهردار متفاوت است، اما مهم‌ترين مساله‌اي كه الان با آن مواجه هستيم رفتارهاي خارج از عرف و نگراني‌هايي است كه ما براي سال آينده داريم.

اين عضو شوراي شهر تهران مدعي شد: بيم آن مي‌رود كه شهردار تهران در سوداي جديدي باشد و ممكن است اين سوداي جديد را در قالب انتخابات شوراهاي سال آينده مشاهده كنيم و اين احتمال، نگراني ما را افزايش داده است كه نكند شوراي شهر تهران تبديل به نهادي شود كه در كنترل نمايندگان شهردار باشد و چنين احتمالي در صورت وقوع، مي‌تواند يك خطر جدي براي نهاد شورا باشد.

اقراريان تاكيد كرد: پيگيري مردم و افكار عمومي مي‌تواند كمك كند، تا ما با چنين احتمالِ نگران‌كننده‌اي براي شهر مواجه نباشيم.

 

عده‌اي به دنبال انتقام‌گيري هستند

عليرضا نادعلي، سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران اما روايتي ديگر دارد. او درباره تنش‌هاي روز يكشنبه هفته جاري گفت: ممكن است در عملكرد دوره ششم مديريت شهري نواقصي وجود داشته باشد اما تلاش‌هاي زيادي براي خدمت صورت گرفته است.

نادعلي در حاشيه دويست و چهل و نهمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران در خصوص استيضاح شهردار تهران اظهار كرد: در مورد استيضاح قانون مشخص است و نياز به راي دارد و با توجه به حمايت حداكثر شورا از آقاي زاكاني چنين امري متصور نيست.

وي ادامه داد: ۱۲ نفر از اعضا حامي عملكرد آقاي زاكاني هستند و اين را هم بايد بدانيم كه شايد منتقدين هم استيضاح ايشان را امضا نكنند؛ حتما مزايا و معايب وجود دارد و وظيفه داريم به قصد اصلاح موارد را مطرح كنيم. مجموعه كساني كه حامي حركت خدمت هستيم مي‌دانيم كه آنچه در اين سه سال صورت گرفته به نفع شهر تهران و رفع مشكلات بوده و آن اقداماتي كه شهردار اعلام كرده اتفاقاتي است كه بايد به آن باليد.

نادعلي با اعلام اينكه چندين جريان بعد از انتخابات رياست‌جمهوري به دنبال انتقام‌گيري از كسي برآمدند كه به نقد فضا پرداخت، يادآور شد: برخي چهره‌ها و روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب برخلاف مشي رييس‌جمهور منتخب كه به دنبال سازندگي كشور است و برخي اعضاي اصولگرا براي رويكرد انتقام گيرانه سياسي پس از انتخابات مجلس هم صدا شدند تا ايشان را بكوبند اما شهردار در بين مردم محروم‌ محبوب است. ممكن است نواقصي وجود داشته باشد اما تلاش‌هاي زيادي براي خدمت صورت گرفت. وي در خصوص برخي اظهارات يكي از اعضاي شورا هم گفت: ايشان با كمك رسانه‌هاي اطلاح طلب موردي را مطرح مي‌كنند كه دل اصولگرايان خون شود.

 

انتخاب مخبر به عنوان شهردار شايعه است

رييس شوراي اسلامي شهر تهران نيز پيش از برگزاري دويست و چهل و نهمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران در جمع خبرنگاران گفته بود: موضوعاتي كه در مورد انتصابات عنوان شده و مطرح كردن انتخاب آقاي مخبر به عنوان شهردار جز شايعه و حدس و گمان چيزي نيست. هيچ تغييري در جايگاه شهردار تهران نخواهيم داشت.

ارسال نظر