دور زدن كنكور و صدمات جبران‌ناپذير به نظام آموزشي كشور

۱۴۰۳/۰۴/۲۷ - ۰۲:۱۳:۰۶
کد خبر: ۳۱۶۷۰۶
دور زدن كنكور و صدمات جبران‌ناپذير به نظام آموزشي كشور

چهاردهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري به پايان رسيد و مسعود پزشكيان رييس‌جمهور منتخب شد، با اين وجود برخي از كارشناسان معتقدند يكي از چالش‌هاي دولت آينده درخصوص آموزش و پرورش است.

چهاردهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري به پايان رسيد و مسعود پزشكيان رييس‌جمهور منتخب شد، با اين وجود برخي از كارشناسان معتقدند يكي از چالش‌هاي دولت آينده درخصوص آموزش و پرورش است. به تعبير علي امرايي، عضو كميسيون آموزش ديده‌بان شفافيت و عدالت: «مطمئن باشيد اقتصاد ما ريشه در آموزش دارد و اگر آموزش و پرورش خوبي داشته باشيم حتما جايگاه كشور حفظ مي‌شود.» اين در حالي است كه متاسفانه طي سال‌هاي گذشته مشكلات در زمينه آموزش و پرورش و آموزش عالي تنها در شعارها و وعده‌هاي مسوولان حل و فصل شده و در واقعيت همچنان بسياري از نبود عدالت آموزشي از نابرابري آموزشي و ... رنج مي‌برند. دانش‌آموزان به دلايل گوناگون از جمله مشكلات اقتصادي از تحصيل باز مي‌مانند. شرايط ورود به دانشگاه تنها براي كساني فراهم است كه بتوانند هزينه‌هاي هنگفت كلاس‌هاي كنكور و مدارس غيرانتفاعي و ... را بپردازند حتي همين قانون جديد در مورد تاثير معدل سه سال پاياني تحصيل در قبولي كنكور هم خود به نوعي راه را براي آنها كه از امكانات آموزشي بهتري به واسطه شرايط مالي مهياتر بهره مند بوده‌اند فراهم مي‌كند. در اين بين دانش‌آموزاني كه در مدارس دولتي درس مي‌خوانند قطعا شرايط سخت‌تري براي گذشتن از سد كنكور خواهند داشت. اما مشكل فقط اين نيست دور زدن كنكور هم اين روزها به يكي از معضلات اين حوزه تبديل شده است.

 

تكليف آزمون دستياري را مشخص كنيد

علي امرايي در اين باره به خبرآنلاين مي‌گويد: «مساله مهم در حوزه آموزش موضوع المپيادها و سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان (سمپاد) است، سوالات اين سازمان در دوره‌هاي گذشته ايرادات علمي داشته و سبب شده تعدادي از سوالات حذف شود و يك برگه چندين بار تصحيح شود، سمپاد متولي المپيادها است و دولت آينده بايد به اين موضوع بپردازد.» عضو كميسيون آموزش ديده‌بان عدالت و شفافيت مي‌گويد: «موضوع ديگر آزمون دستياران پزشكي است، الان آزمون دوره ۵۱ برگزار شده و به گزارش داوطلبان اين آزمون، مشكلاتي وجود داشته و برخي سوالات ايرادات علمي دارد، ما در مكاتبه با ديوان عدالت اداري درخواست‌ ابطال آزمون دوره ۵۱ دستياري پزشكي را مطرح كرديم و از وزارت بهداشت درخواست داريم تا تعيين تكليف نهايي و اقناع عمومي پزشكان، نتايج آزمون را اعلام نكند. ضمن اينكه اين آزمون در سال‌هاي قبل هم درخصوص تاريخ برگزاري و منابع آزمون ايراداتي هم داشت لذا دولت آينده بايد اين آزمون‌ها را سروسامان دهد.»

 

جلوگيري از دور زدن كنكور

امرايي بيان مي‌كند: «دور زدن كنكور صدمات جبران‌ناپذيري به نظام آموزشي ما وارد مي‌كند، آزمون سراسري در كشور ما به‌طور مستقيم (داوطلبان) و غيرمستقيم (خانواده‌) حداقل يك جامعه پنج ميليوني دارد، تعداد زيادي از اين جامعه مي‌خواهند پزشك و داروساز شوند، يا مثلا در رشته برق يا نفت ادامه تحصيل دهند. بنابراين اين جامعه بايد كنكور بدهند چراكه ظرفيت اين رشته‌ها محدود است و راه تفكيك اين داوطلبان، آزمون سراسري است كه به عنوان معيار علمي براي سنجش شناخته مي‌شود. اما الان ما با ورود دانشجويان علوم پزشكي از خارج كشور به داخل مخالف هستيم چراكه مانند دور زدن كنكور است. اگرچه يك آزمون براي پذيرش اين افراد گرفته مي‌شود اما بايد پرسيد چرا در همان آزمون سراسري داخل كشور شركت نكنند؟ حتما آن گروه، آزمون خارج به داخل را آسان‌تر مي‌بينند كه ترجيح مي‌دهند به جاي كنكور از طريق ديگر وارد تحصيل در رشته پزشكي شوند، اين گروه هم اكثراً در كشورهايي مانند روسيه، چين، اوكراين، تركيه درس مي‌خوانند كه بعد از مدتي درخواست مي‌دهند در ايران ادامه تحصيل دهند. لذا دولت جديد بايد جلوي دور زدن كنكور را بگيرد. ضمن اينكه ما سهميه‌هاي زيادي براي ورود به دانشگاه داريم كه حتما بايد در اين باره تصميات درستي گرفته شود.»

 

جلوگيري از گسترش فرهنگ تقلب

او ادامه مي‌دهد: «جلوگيري از گسترش فرهنگ تقلب ميان دانش‌آموزان بايد از جمله اهداف مهم دولت آينده باشد، يكسري كانال‌هاي تلگرامي وجود دارند كه با فريب جوانان از آنها سواستفاده مالي مي‌كنند، دانش‌آموز هم چون تنبلي مي‌كند به جاي درس خواندن شب را تا صبح بيدار مي‌ماند تا شايد به يك سوال دسترسي پيدا كند، اين فرهنگ بد و غلطي است. اگر در يك سال كامل كه آزمون‌هاي مقاطع مختلف برگزار مي‌شود حتي يك سوال هم به دست اين كانال‌ها نرسد جامعه و دانش‌آموزان نسبت به فريب اين كانال‌هاي تلگرامي آگاه مي‌شوند، بنابراين امنيت آزمون‌ها بايد كاملا رعايت شود تا حتي سوالي حين برگزاري آزمون هم به بيرون درز نكند.»

امرايي بيان مي‌كند: «مساله مهم ضعيف بودن كتاب‌هاي درسي است، اين متون نياز به اصلاح با موضوع امروز جوانان دارد، از طرفي امروز آموزش و پرورش با كمبود معلم مواجه است، لذا دانش‌آموزان در مدرسه هم با كتاب‌هاي ضعيف مواجه هستند هم با كمبود معلم تا درست آموزش ببينند. متاسفانه امروز جوانان از برخي موضوعات گذشته‌اند بايد آنها را برگردانيم اما براي اين دعوت به كتاب‌هاي اصلاح شده با موضوعات مورد نياز جوانان و معلم‌هاي مجرب نياز است.»

ارسال نظر