نفت در پايين‌ترين قيمت يك ماهه ايستاد

۱۴۰۳/۰۴/۲۸ - ۰۰:۲۹:۳۳
کد خبر: ۳۱۶۷۶۱

قيمت نفت پس از اينكه در معاملات روز گذشته به پايين‌ترين قيمت در يك ماه گذشته نزول كرد، روز چهارشنبه تغيير چنداني نداشت و گارد كاهشي خود را حفظ كرد. بهاي معاملات نفت برنت با چهار سنت كاهش، به ۸۳ دلار و ۶۹ سنت در هر بشكه رسيد.

قيمت نفت پس از اينكه در معاملات روز گذشته به پايين‌ترين قيمت در يك ماه گذشته نزول كرد، روز چهارشنبه تغيير چنداني نداشت و گارد كاهشي خود را حفظ كرد. بهاي معاملات نفت برنت با چهار سنت كاهش، به ۸۳ دلار و ۶۹ سنت در هر بشكه رسيد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با چهار سنت كاهش، به ۸۰ دلار و ۷۲ سنت در هر بشكه رسيد. هر دو شاخص در معاملات روز سه شنبه كاهش پيدا كردند و نفت برنت تا ركورد اندك ۸۳ دلار و ۳۰ سنت معامله شد كه پايين‌ترين قيمت از ۱۷ ژوئن بود. پريانكا ساچدوا، تحليلگر ارشد بازار در شركت فيليپ نووا، در اين باره گفت: هر چند نگراني‌ها نسبت به تقاضاي چين، همچنان بر اعتماد سرمايه‌گذاران سنگيني مي‌كند اما كاهش ذخاير امريكا، عاملي بوده كه كاهش قيمت نفت را محدود كرده است. و آمار خرده فروشي باثبات در امريكا، نشان مي‌دهد كه اقتصاد اين كشور با وجود هزينه‌هاي بالاتر استقراض، همچنان در وضعيت مطلوبي به سر مي‌برد.

آمار رسمي نشان داد چين كه بزرگ‌ترين واردكننده نفت در جهان است، رشد اقتصادي ۴.۷ درصدي را در سه ماهه دوم امسال تجربه كرد كه كندترين رشد سه ماهه از سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ است. دنيل هاينس، تحليلگر بانك ANZ در يادداشتي نوشت: دلار قوي‌تر هم در كاهش قيمت نفت، تاثير داشت. شاخص دلار روز چهارشنبه براي سومين روز متوالي اندكي بالا رفت و نفت را براي سرمايه‌گذاران دارنده ارزهاي ديگر گران‌تر ساخت. آمار موسسه امريكن پتروليوم نشان داد در امريكا كه بزرگ‌ترين توليدكننده و مصرف كننده نفت در جهان است، ذخاير نفت در هتفه منتهي به ۱۲ ژوئيه، به ميزان ۴.۴ ميليون بشكه كاهش يافت. تحليلگران در نظرسنجي رويترز، كاهش ذخاير نفت به ميزان ۳۳ هزار بشكه را پيش بيني كرده بودند. آمار رسمي ذخاير نفت و سوخت امريكا بعدازظهر روز جاري از سوي اداره اطلاعات انرژي امريكا منتشر خواهد شد. عاملي كه از قيمت نفت پشتيباني كرد، آمار خرده فروشي امريكا بود كه در ژوئن تغييري نداشت و منعكس كننده تاب آوري مصرف كننده بود كه چشم‌انداز رشد اقتصادي براي سه ماهه دوم را ترسيم كرد. به گفته تحليلگران شركت گرومارك انرژي، افزايش ريسك ژئوپليتيكي هم مانع از كاهش قيمت نفت شده است. يك نفتكش با پرچم ليبريا در دراي سرخ دچار حادثه امنيتي شد و اكنون سرگرم ارزيابي صدمات و تحقيقات درباره نشت احتمالي نفت است. در اين بين، الكساندر نواك، معاون نخست وزير روسيه اعلام كرد بازار جهاني نفت در نيمه دوم سال ۲۰۲۴ و پس از آن به لطف كاهش توليد اوپك پلاس، متوازن خواهد شد. اوپك پلاس در نشست دوم ژوئن خود توافق كرد كاهش توليد ۲.۲ ميليون بشكه در روز را تا پايان سپتامبر ادامه دهد و از اكتبر، آن را به تدريج حذف كند. اوپك در جديدترين گزارش ماهانه خود، كمبود عرضه نفت در ماه‌هاي آينده و سال ۲۰۲۵ را پيش بيني كرد. بر اساس گزارش رويترز، نواك همچنين گفت: روسيه در صورت كمبود سوخت در بازار داخلي، ممكن است ممنوعيت صادرات بنزين را از اوت، دوباره احيا كند.

ارسال نظر