سهمیه برق صنعت سیمان به نصف رسید؟

۱۴۰۳/۰۴/۳۰ - ۱۹:۲۰:۰۱
کد خبر: ۳۱۶۹۱۹
سهمیه برق صنعت سیمان به نصف رسید؟

به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، سهمیه برق صنعت سیمان در تابستان سال جاری نسبت به تابستان سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است.

علی‌اکبر الوندیان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از کاهش چشمگیر برق صنعت در تابستان امسال خبر داد و افزود: برق صنعت سیمان در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته با محدودیت بیشتری روبه‌رو شده است؛ در سال ۱۴۰۲ وزرای نیرو و صمت مساعدت خوبی به صنعت سیمان داشتند و صنعت از سهمیه  سال ۱۴۰۱ معادل ۱۰درصد برق بیشتری دریافت کرد اما در حال حاضر برقی که صنعت دریافت می‌کند نسبت به سال گذشته حدود ۵۰درصد کاهش داشته است.

به گزارش ایلنا، الوندیان خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ مصرف سیمان کشور ۱۰درصد افزایش داشت و به ۶۶ میلیون تن رسید در حالی که در سال ۱۴۰۱ مصرف کشور ۶۰ میلیون تن بود. با این حال، تامین مناسب برق در سال گذشته کمک کرد صنعت بتواند تولید خود را متناسب با افزایش تقاضای سیمان پیش برد و به تعهدات صادراتی خود را نیز پایبند باشد اما امسال متاسفانه محدودیت شدید در تامین برق شرایط را حاد کرده و باعث شده تولید به کمترین میزان ممکن برسد و این به نگرانی در زمینه تامین سیمان موردنیاز کشور انجامیده است.

وی اضافه کرد: محدودیت‌ها در تامین برق صنعت سیمان از خرداد ماه آغاز شد، با این حال در خرداد شرایط بهتر بود اما آنچه می‌توان از آن به عنوان تشدید محدودیت‌ها و تاثیرگذاری آن بر تولید یاد کرد از تیر آغاز شده و تامین برق به حداقل کاهش یافته است، این اتفاق امکان پایداری تولید را از بین برده و این میزان از کاهش تولید و توقف کوره خسارت سهمگینی را متوجه صنعت می‌کند.

دبیر انجمن صنفی کافرمایان صنعت سیمان تصریح کرد: سیمان، صنعتی گرم است و واحدهای سیمانی پس از اورهال باید دست‌کم شش ماه بدون توقف باید کار کنند و کوره آنها گرم بماند اما وقتی تولید به دلیل تامین نشدن برق متوقف می‌شود، خسارت سنگینی به لایه‌های نسوز کوره وارد می‌شود در نتیجه خسارت وارد به صنعت سیمان تنها به کاهش تولید محدود نمی‌شود و آسیب به تجهیزات را نیز دربردارد.

وی یادآور شد: صنعت هر سال پیش‌بینی می‌کند که با تشدید گرما با کمبود برق روبه‌رو خواهد شد و در ماه‌هایی که این مشکل را ندارد مانند فروردین و اردیبهشت برای ماه‌هایی که تولید محدود می‌شود کلینکر ذخیره می‌کند تا نیاز بازار را تامین کند اما مشکل اینجاست که تعداد ماه‌هایی که صنعت چالش کمبود انرژی را ندارد به دو ماه ابتدایی بهار و دو ماه ابتدایی پاییز محدود شده و در ماه‌های دیگر یا برق ندارد یا گاز مشکل دیگر اینجاست که کلینکر ذخیره شده پراکندگی جغرافیایی دارد و  هزینه حمل  اجازه جابه‌جایی کلینکر به مناطق پرمصرف را نمی‌دهد، ضمن اینکه تبدیل کلینکر به سیمان نیاز به برق دارد و برق‌رسانی در برخی واحدها به قدری ضعیف است که امکان تبدیل کلینکر به سیمان به اندازه کافی و متناسب با تقلضا وجود ندارد.

وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم این شرایط بحرانی خاتمه یافته و از کمبود سیمان جلوگیری به عمل آید و البته صنعت نیز در تلاش مانع تلاطم بازار شود. 

ارسال نظر