طرح ولایت چقدر بودجه دارد؟ هدف از آموزش عقیدتی دانشجویان چیست؟

۱۴۰۳/۰۴/۳۱ - ۱۱:۴۰:۰۱
کد خبر: ۳۱۶۹۹۸
طرح ولایت چقدر بودجه دارد؟ هدف از آموزش عقیدتی دانشجویان چیست؟

امسال دو هزار دانشجو از سراسر ایران در این طرح پذیرفته شده و پس از مصاحبه و ثبت‌نام به مشهد راه یافته‌اند. از مهمترین اهداف این دوره ایجاد نظام فکری منسجم و عمیق برای دانشجویان است.

یست و نهمین دوره طرح ولایت در مشهد در حال برگزاری است.

به گزارش تجارت نیوز، دوره طرح ولایت با عنوان آموزش مبانی اندیشه اسلامی که به عنوان تأمین مبانی اندیشه اسلامی دانشجویان مشخص شده است و از سال ۷۵ تاکنون به‌صورت سالانه برگزار و اکنون بیست‌ونهمین دوره طرح ولایت در مشهد درحال برگزاری است.

امسال دو هزار دانشجو از سراسر ایران در این طرح پذیرفته شده و پس از مصاحبه و ثبت‌نام به مشهد راه یافته‌اند.

از مهمترین اهداف این دوره ایجاد نظام فکری منسجم و عمیق برای دانشجویان است که طی آن دانشجویان به معنای دقیق و کامل با اسلام آشنا می‌شوند و به شبهات فکری پیرامون خود پاسخ می‌دهند. همچنین پس از آشنایی با این موضوعات دانشجویان می‌توانند به‌صورت دقیق و عقلانی اسلام را بیاموزند و به سؤالات دیگران پاسخ دهند.

یکی از ویژگی‌های دوره طرح ولایت، عقلانی بودن این دوره است زیرا قبول گزاره‌های غیرعقلانی امکان‌پذیر نیست و دانشجویان به‌دنبال دلیلی صریح و روشن برای سؤالات خود هستند. اساتید این دوره با استدلال و مباحثه، موضوعات و سرفصل‌های گوناگون را برای دانشجویان توضیح و به آنان آموزش می‌دهند.

رویکرد دوره طرح ولایت، رویکردی فلسفی است که طی آن شش کتاب به‌صورت مستمر برای دانشجویان تدریس می‌شود و مبانی اندیشه اسلامی را تشکیل می‌دهد. این کتاب‌ها شامل خداشناسی، انسان‌شناسی، راه و راهنماشناسی، فلسفه اخلاق، فلسفه سیاست و فلسفه حقوق می‌شود. این شش کتاب معادل ۱۲ واحد درسی است و دانشجویان حدود ۴۰ روز این مباحث را درک می‌کنند و بعد آزمون می‌دهند.

افتتاحیه این دوره در ۱۸ تیرماه امسال برگزار شد و اختتامیه آن در ۲۵ مرداد انجام می‌شود. در این دوره علاوه بر تدریس کتاب‌های شش‌گانه اندیشه اسلامی، زیارت، سلسله جلسات سخنرانی‌های سیاسی و فرهنگی، مناظرات متعدد و برنامه‌های تفریحی برای دانشجویان برگزار می‌شود.

سابقه و بودجه طرح ولایت

موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در ردیف‌های بودجه 1403، علاوه بر بودجه مشخص شده، در 100 میلیارد تومان نیز بودجه اختصاصی دارد. بودجه اختصاصی این موسسه، بناست برای «تقویت طرح ولایت» استفاده شود. پایه‌گذار طرح‌های ولایت، محمدتقی مصباح یزدی، بنیانگذار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی است.

همچنین در جدول 12 بودجه 1403، ذیل سازمان تبلیغات بندی جهت «حمایت طرح ولایت (موسسه شمیم معرفت علوی)» 90 میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.

ارسال نظر