معطلي ١۵ روزه كاميون‌هاي ايراني در گمرك افغانستان

۱۴۰۳/۰۵/۰۱ - ۰۱:۰۲:۳۰
کد خبر: ۳۱۷۰۵۱

مديركل دفتر ترانزيت سازمان راهداري گفت: آنچه از سوي افغانستان اعلام شده دليل توقف كاميون‌هاي اين است كه فرآيند نمونه‌گيري از گازوييل حمل شده در حال انجام است كه گويا اين روند نمونه‌گيري به‌طور غيرمتعارف طولاني شده است.

مديركل دفتر ترانزيت سازمان راهداري گفت: آنچه از سوي افغانستان اعلام شده دليل توقف كاميون‌هاي اين است كه فرآيند نمونه‌گيري از گازوييل حمل شده در حال انجام است كه گويا اين روند نمونه‌گيري به‌طور غيرمتعارف طولاني شده است. جواد هدايتي در گفت‌وگو با ايلنا درباره آخرين وضعيت كاميون‌هاي ايراني معطل مانده در مرز ماهيرود با افغانستان و دليل توقف ۴٠٠ كاميون اظهار داشت: آنچه از سوي افغانستان اعلام شده دليل توقف كاميون‌هاي اين است كه فرآيند نمونه‌گيري از گازوييل حمل شده در حال انجام است كه گويا اين روند نمونه‌گيري به‌طور غيرمتعارف طولاني شده است.

وي ادامه داد: رانندگان ايراني ١۵ روز است كه در خاك افغانستان معطل اين روند نمونه‌گيري مانده‌اند.  مديركل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با بيان اينكه ظاهراً اين موضوع مسبوق به سابقه است و در حدود دو سال گذشته اين اتفاق تكرار شده، گفت: افغانستان به تازگي كنترل شديدي بر محموله‌هاي سوخت وارداتي دارد و درباره سوخت حامل ۴٠٠ كاميون ايراني هم موضوع عدم انطباق با استانداردها نيست بلكه موضوع نمونه‌گيري از سوخت است.  هدايتي در پاسخ به اين سوال كه براي كاهش اين معطلي رانندگان ايراني دولت چه اقداماتي انجام داده، تاكيد كرد: فرآيند تشريفات گمركي درحال انجام است و رانندگان ايراني در خاك افغانستان هستند و وقتي وارد خاك كشور مقابل مي‌شوند طبق كنترل موضوع از اختيارات سازمان راهداري خارج شده اما با وزارت امور خارجه مكاتباتي براي بررسي موضوع و تعيين تكليف آن داشته‌ايم و وزارت امور خارجه در حال پيگيري از افغانستان است.  براساس اين گزارش، حسين محمديان، روز شنبه عضو هيات رييسه اتاق مشترك بازرگاني ايران و افغانستان درباره جزييات توقف چندهفته‌اي كاميون‌ها در مرز ايران و افغانستان به ايلنا اعلام كرده بود كه اين ۴۱۰ كاميون كه رانندگان همه آنها ايراني‌اند، حامل سوختي هستند كه بخش خصوصي افغانستان از عراق خريده‌ اما در افغانستان كيفيت آنها تاييد نشده و اين امر سبب گرفتاري كاميون‌هاي ايراني در مرز ماهيرود شده است. 

ارسال نظر