«هدهد» و «كوثر»، ۱۵ آبان از روسيه به مدار لئو تزريق مي‌شوند

۱۴۰۳/۰۵/۰۳ - ۰۱:۲۸:۴۱
کد خبر: ۳۱۷۲۳۲

ماهواره هدهد و كوثر كه قرار بود آذرماه سال گذشته پرتاب شود، قرار است در آبان ماه سال جاري از پايگاه روسيه به مدار لئو تزريق شود. به گزارش ايسنا، «هدهد» و «كوثر» دو ماهواره ايراني هستند كه در يكي از شركت‌هاي دانش‌بنيان طراحي و ساخته شده و از همان ابتدا قرار بود از پايگاه وستوچني روسيه پرتاب شوند، ولي زمان پرتاب اين دو ماهواره از سال گذشته با ترديدهايي همراه بوده است.

ماهواره هدهد و كوثر كه قرار بود آذرماه سال گذشته پرتاب شود، قرار است در آبان ماه سال جاري از پايگاه روسيه به مدار لئو تزريق شود. به گزارش ايسنا، «هدهد» و «كوثر» دو ماهواره ايراني هستند كه در يكي از شركت‌هاي دانش‌بنيان طراحي و ساخته شده و از همان ابتدا قرار بود از پايگاه وستوچني روسيه پرتاب شوند، ولي زمان پرتاب اين دو ماهواره از سال گذشته با ترديدهايي همراه بوده است. حسين شهرابي، مديرعامل اين شركت دانش بنيان حوزه فضايي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به زمان پرتاب دو ماهواره «كوثر» و «هدهد» كه ساخت كنسرسيوم دانش‌بنيان هستند، گفت: ان‌شاءالله اين دو ماهواره ۱۵ آبان ماه سال جاري از پايگاه فضايي روسيه به فضا پرتاب خواهند شد. وي اظهار كرد: دو ماهواره «كوثر» و «هدهد» به مدار ۵۰۰ كيلومتري تزريق مي‌شوند. ماهواره «كوثر» يك ماهواره سنجشي با وضوح تصوير ۳.۵ متر است. اين ماهواره با وزن ۳۰ كيلوگرم داراي عرض تصوير رنگي ۱۵ كيلومتر است. شهرابي تصاوير دريافت شده از اين ماهواره را براي كاربردهاي كشاورزي و نقشه‌برداري مناسب دانست و ادامه داد: عمر مداري اين ماهواره، سه و نيم سال است. مديرعامل اين شركت، ماهواره «هدهد» را يك ماهواره با كاربري اينترنت اشياء (IOT) دانست و ادامه داد: كاربردهاي اين ماهواره براي حوزه‌هاي كشاورزي، حمل‌ونقل و مديريت بحران است. «هدهد» عمر مداري ۴ سال دارد و در كنار ماهواره «كوثر» در يك مدار مشابه قرار مي‌گيرد. 

وي يكي از راهبردهاي اصلي اين شركت دانش‌بنيان را توسعه همكاري‌هاي بين‌الملل دانست و يادآور شد: توسعه صنعت ماهواره و توسعه بخش خدمات ماهواره منوط به توسعه پايدار صنعت پرتاب است و ما در اين زمينه به دنبال همكاري با كشورهاي مختلف هستيم و اين همكاري‌ها منحصر به كشور روسيه نخواهد بود. شهرابي از برگزاري تور براي مشاهده پرتاب اين دو ماهواره ايراني در روسيه خبر داد و گفت: در اين تور بازديدكنندگان مي‌توانند با حضور در پايگاه پرتاب از نزديك شاهد لحظه تاريخي پرتاب دو ماهواره‌ «كوثر» و «هدهد» به عنوان ماهواره‌هاي بخش دانش‌بنيان كشور باشند. 
وي زمان برگزاري اين تور بازديد را ۱۳ تا ۱۶ آبان سال جاري ذكر كرد و يادآور شد: در اين رويداد تيم تحقيقاتي كنسرسيوم دانش‌بنيان «كوثر» حضور دارند. اين فعال صنعت فضايي ضمن تشكر از دولت سيزدهم به‌ويژه رييس‌جمهور شهيد آيت‌الله رييسي، اظهار كرد: همچنين از رييس سازمان فضايي دكتر سالاريه تشكر مي‌كنيم؛ چرا كه تلاش‌هاي ايشان باعث شد براي اولين‌بار در كشور انعقاد قرارداد پيش خريد تصاوير ماهواره‌اي محقق شود. به گفته وي با اين قرارداد به بخش خصوصي دانش‌بنيان به عنوان بازيگر زنجيره ارزش فضايي، در عمل رسميت داده شد. مديرعامل اين شركت ادامه داد: از اين رو از دولت جديد نيز انتظار مي‌رود با توجه به شعارهايي كه رييس‌جمهور منتخب ارايه داد، روند توسعه فعاليت بخش خصوصي در زنجيره ارزش فضايي كه در دولت سيزدهم شروع شد، در دولت چهاردهم شتاب بيشتري يابد. 
شهرابي با تاكيد بر اينكه انتظار داريم كه در دولت چهاردهم خدمات مخابراتي IOT به زنجيره ارزش فضايي اضافه شود، افزود: هم‌اكنون اين ظرفيت در بخش دانش‌بنيان وجود دارد و ما مي‌توانيم بخش خصوصي فعال را در اين حوزه داشته باشيم. البته بايد مراقبت كرد كه صنعت فضايي كشور دچار آفت خصولتي‌ها نشود. وي با تاكيد بر ضرورت تقويت همكاري‌هاي بين‌المللي در صنعت فضايي، اظهار كرد: پايه‌هاي خوبي در همكاري‌هاي بين‌المللي در دولت سيزدهم شكل گرفته است كه از جمله آن مي‌توانيم به عضويت در بريكس و پيمان شانگهاي و كشورهاي اوراسيا اشاره كنيم و اين توقع وجود دارد كه در دولت چهاردهم اين پيمان‌ها در حوزه فضايي عملياتي شوند و باعث شوند صنعت فضايي كشور، شركاي خوبي در تعاملات بين‌المللي پيدا كند. 

ارسال نظر