یک خبر مهم بنزینی از زبان وزیر نفت دولت سیزدهم

۱۴۰۳/۰۵/۰۳ - ۱۱:۱۷:۰۲
کد خبر: ۳۱۷۲۵۴
یک خبر مهم بنزینی از زبان وزیر نفت دولت سیزدهم

وزیر نفت گفت: در دولت سیزدهم امنیت بنزین و گاز و سوخت فرودگاه‌ها را با تامین منابع ارزی کشور رقم زدیم. گاز خانگی قطع نشد و حملات سایبری را مهار کردیم.

وزیر نفت گفت: در دولت سیزدهم امنیت بنزین و گاز و سوخت فرودگاه‌ها را با تامین منابع ارزی کشور رقم زدیم. گاز خانگی قطع نشد و حملات سایبری را مهار کردیم. هم‌چنین افزایش ظرفیت پالایشگاهی را با جلوگیری از خام‌فروشی و احداث پالایشگاه‌های جدید و کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها را رقم زدیم.

به گزارش خبرآنلاین، جواد اوجی در جلسه چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ هیات دولت با ارائه گزارش عملکرد وزارت نفت سه سال اخیر، گفت: اتفاقات خوبی در حوزه صنعت نفت در دوره ریاست جمهوری آیت‌الله رییسی رقم خورد که با همکاری رییس‌جمهور و هیات دولت به دست آمد.

وی ادامه داد: شروع کار دولت ۸۷ میلیون نفت میعانات گازی روی آب و ۲۰ میلیون تن نفت سنگین و نیمه سنگین داشتیم و این چالش بزرگی برای کشور بود در سال ۱۴۰۰. از همان ابتدا این تهدید و چالش را امروز به فرصت و صادرات میعانات گازی تبدیل کردیم. میعانات گازی روی آب و تولیدات روزانه که به آن اضافه می‌شد، اما امروز دیگر نیازی به صادرات میعانات گازی نداریم چون ظرفیت پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها را افزایش دادیم.

وی خاطرنشان کرد: جلوگیری از خام فروشی و تبدیل به ارزش افزوده را با این کار رقم زدیم. سالانه ۴۶۵ میلیون دلار هزینه کشتی‌هایی بود که میعانات را روی آب ذخیره می‌کرد. در ابتدای دولت تولید نفت از ۲.۱ میلیون به ۳.۶ میلیون بشکه در روز رسیده است. در حوزه استفاده از توان داخلی در بخش میعانات گازی و پارس جنوبی و سایر پالایشگاه‌ها و جمع‌آوری گازهای مشعل با اتکا به متخصصان و توان داخلی انجام شده است و امروز ۱۶ میلیون تن گازهای مشعل را جمع‌آوری و فرآوری می‌کنیم.

وزیر نفت گفت:  در سال ۱۴۰۲ وصول شده حاصل از درآمدهای نفت و گاز  ۲۸.۴ میلیارد دلار بود. در حالی که این عدد در سال ۱۳۹۹ بین ۷ تا ۹ میلیارد بود. ۳۶ میلیارد دلار در حوزه بهینه‌سازی تعریف کردیم.

وی ادامه داد: امنیت بنزین و گاز و سوخت فرودگاه‌ها را با تامین منابع ارزی کشور رقم زدیم. گاز خانگی قطع نشد و حملات سایبری را مهار کردیم. افزایش ظرفیت پالایشگاهی را با جلوگیری از خام‌فروشی و احداث پالایشگاه‌های جدید و کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها را رقم زدیم.  امروز ۲ میلیون و ۳۷۰ بشکه نفت به فرآورده نفتی تبدیل می‌شود. ۵۰ میلیون تن به تولید گاز کشور اضافه کردیم. ۶۳ درصد به تولید نفت و ۶ درصد به تولید گاز کشور اضافه کردیم در این دولت.

اوجی ادامه داد: در حوزه تولید  ۹۶ میلیون تن بنزین به ۱۱۴ میلیون تن افزایش یافته است. در حوزه مصرف بنزین نیز از  ۸۳ میلیون به بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

وزیر نفت گفت: صادرات نفت از  ۲۶۲ میلیون بشکه در سال به بیش از ۵۶۰ میلیون بشکه در سال  افزایش یافت. ارزش صادرات نفت و میعانات  از ۹.۸ میلیارد دلار به ۳۶ میلیارد دلار رسیده است. حجم صادرات گاز مایع از ۳.۲ میلیون تن به ۶.۵ میلیون تن در سال افزایش یافته است. در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ گروه نفت و گاز منفی بود اما در سال ۱۴۰۰ به ۲۰ درصد رشد اقتصادی رسیده است.

وی ادامه داد: ۶۷۰۰ روستای محروم و صعب‌العبور را گازرسانی کردیم. بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر خطوط انتقال گاز احداث شده است. وزارت نفت سه سال پی در پی رتبه اول استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان را کسب کرده است و از توان شرکت‌های داخلی به جای شرکت‌های خارجی استفاده کرده‌ایم.

اوجی ادامه داد: ۴۵ همت در پروژه‌های استانی بر عهده وزارت نفت گذاشته شد که بخش زیادی از اعتبارات پروژه‌ها جذب شده است.

وزیر نفت گفت: از فرار و مهاجرت نیروی انسانی و متخصصات صنعت و نفت گاز کشور جلوگیری کردیم. فارغ‌التحصیلان صنعت نفت را جذب کردیم. ۳۴ هزار نفر از ایثارگران نفت تبدیل استخدام شدند.

ارسال نظر