رييس‌جمهور منتخب:

نمي‌شود با روند فعلي مملكت را اداره كرد

۱۴۰۳/۰۵/۰۴ - ۰۱:۲۲:۴۴
کد خبر: ۳۱۷۲۸۴

رييس‌جمهور منتخب گفت: قرار نيست تصميمي بگيريم كه در آن مشاركت مردم وجود نداشته باشد و سياستي را اجرا كنيم كه مردم با ما همراه نباشند، اما بايد تصميمات سختي در اين كشور بگيريم. همه بايد با يكديگر كمك كنيم چرا كه نمي‌شود با روند فعلي مملكت را اداره كرد.

رييس‌جمهور منتخب گفت: قرار نيست تصميمي بگيريم كه در آن مشاركت مردم وجود نداشته باشد و سياستي را اجرا كنيم كه مردم با ما همراه نباشند، اما بايد تصميمات سختي در اين كشور بگيريم. همه بايد با يكديگر كمك كنيم چرا كه نمي‌شود با روند فعلي مملكت را اداره كرد.

مسعود پزشكيان رييس‌جمهور منتخب صبح چهارشنبه - ۳ مرداد ۱۴۰۳ - در جلسه شوراي‌ عالي استان‌ها كه در وزارت كشور برگزار شد، گفت: از مقام معظم رهبري به دليل پيام‌هايي كه دادند از جمله اينكه در جمع نمايندگان پيروزي ما را پيروزي ايران و كشورمان قلمداد كردند، تشكر مي‌كنم؛ طبيعتاً لازمه اين پيروزي همكاري، همراهي، همدلي و رفتن به طرف پاسخگويي به نيازها و خواسته‌هاي مردم است و اين بارقه اميدي است كه وحدت و انسجامي كه در مبارزات انتخاباتي داشتيم را بتوانيم عملياتي و اجرايي كنيم.
وي با تاكيد بر اينكه قطعاً با وحدت مي‌توانيم موفق شويم، گفت: من به تنهايي نمي‌توانم كاري بكنم، عده‌اي تصور مي‌كنند كه من بايد كاري بكنم؛ در حالي كه من نمي‌توانم كاري بكنم. در حوزه بهداشت و درمان ۴ اصل عدالت، مشاركت مردمي، روابط بين بخشي و تكنولوژي مناسب را داريم. تمام حرف‌هايي كه من در مناظرات مي‌گفتم و اصولي كه بر آن معتقد بودم حق و عدالت بود و من وعده خاصي ندادم، اما آنچه كه گفتم براي احقاق حق مردم بود؛ ما به دنبال آن هستيم كه حق هر كسي به او برسد.
رييس‌جمهور منتخب با بيان اينكه «وقتي كه مشاركت باشد مي‌توانيم هر مشكلي را از راه خود‌برداريم» عنوان كرد: اگر در كشور با هم باشيم و دست به دست هم دهيم مي‌توانيم هر مشكلي كه وجود دارد را حل كنيم و اعضاي شوراي عالي استان‌ها مي‌توانند اين مشاركت مردمي را ايجاد كنند. من در دوراني كه رييس دانشگاه بودم روزي تصميم گرفتم ۵۰۰ خانه بهداشت را دو ماهه بسازم؛ در آن دوران مديران و مسوولان مي‌گفتند كه طرف مديريت بلد نيست و مي‌خواهد كاري بكند حتي برخي قصد داشتند تا استعفا دهند اما ماندند؛ ما در ۶ ماه بيش از ۶۰۰ خانه بهداشت را با مشاركت مردم ساختيم. اين مشاركت مردم و روابط بين بخشي بود كه منجر به ساخت بيش از ۶۰۰ خانه بهداشت بدون اعتبار مالي شد.
پزشكيان تاكيد كرد: كليت قضيه اين است كه اگر به مردم و مشاركت آنها باور داشته باشيم هيچ خلأیی نمي‌تواند وجود داشته باشد. مشكل ما [مسوولان] و رفتار ما با مردم و نوع گفت‌وگوي ما با مردم است. اگر مردم به ما كمك كنند هيچ مانعي بر سر راه ما نخواهد بود به اين شرط كه آنها باور كنند كه ما براي مردم هستيم؛ ما آمده‌ايم كه به مردم خدمت كنيم و نيامديم كه به آنها دستور دهيم؛ ما آقا بالا سر آنها نيستيم، بلكه خدمتگزار مردم هستيم.

وي گفت: من به مديراني كه مي‌خواهم انتخاب كنم گفته‌ام كه توقع من از همه مديران اين است كه به اصل رضايت مشتري بايد پايبند باشند؛ مراجعه كننده ارباب رجوع است و ما خدمتگزار آنها هستيم و بايد رضايت آنها را جلب كنيم؛ اگر همين يك كار را انجام دهيم ۵۰ درصد ديگر نيز پاي صندوق‌هاي راي مي‌آيند. ما بايد اگر هم مشكلي داريم صادقانه با مردم در ميان بگذاريم؛ امروز در تحريم هستيم و مشكل داريم. من در انتخابات هيچ وعده عدد و رقمي ندادم بلكه گفته‌ام كه به مردم دروغ نخواهم گفت و با آنها صادق خواهم بود و قول مي‌دهم كه همان‌گونه باشم. تا جايي كه ممكن است تلاش مي‌كنم تا عدالت و انصاف را در اين مملكت پيگيري و پياده كنم و اين امر نيز با مشاركت مردم امكان‌پذير است.
رييس‌جمهور منتخب به بيان روايتي از پيروزي رسول اكرم (ص) در جنگ احد پرداخت و تاكيد كرد: بعد از اين جنگ به پيامبر آيه‌اي نازل شد مبني بر اينكه «فبِما رحْمةٍ مِن‌الله لِنْت لهُمْ  ولوْ كنْت فظًّا غلِيظ الْقلْبِ لانْفضُّوا مِنْ حوْلِك فاعْفُ عنْهُمْ واسْتغْفِرْ لهُمْ وشاوِرْهُمْ فِي الْأمْرِ فإِذا عزمْت فتوكلْ علي‌الله»؛ رسول خدا را رها كردند و در رفتند، اما خداوند به رسول خدا مي‌گويد كه اشكال ندارد؛ آنها را عفو كن و بنشين با آنها يعني كساني كه تو را تنها گذاشتند مشورت كن و وقتي تصميم گرفتي به خدا توكل كن. ما امروز نه با هم دعوا داريم نه پشت يكديگر را خالي كرده‌ايم و نه به آن شكل اختلاف داريم، بلكه سر چهار تا حرف با يكديگر دشمن شده‌ايم؛ مشورت كردن و شورا بودن اصلي است كه مي‌تواند ما را در حل مشكلات با عزم و اراده بيشتري جلو ببرد.

پزشكيان در ادامه درباره طرح موضوع واگذاري اختيارات به شوراها گفت: بر اساس آنچه كه درباره ۴۰ كشور ارزيابي شده است در كشورهايي كه اصلاحات و تغييراتي كه توانسته موفق شود، سه اصل مسووليت پذيري، چگونگي عملكرد و پاسخگويي مورد توجه قرار گرفته است. معتقديم كه بايد اختيار را به افراد واگذار كرد اما او بايد در برابر اين اختيار نقشه راه داشته باشد و پاسخگو نيز باشد. بايد مبنايي علمي، كارشناسي و قانوني براي عملكرد شوراها وجود داشته باشد تا امورات را به اين شوراها واگذار كرد؛ اين كار را با مشاركت مردم، روابط بين بخشي، تكنولوژي مناسب و با در نظر گرفتن عدالت و انصاف مي‌توان انجام داد؛ اين مسائل و اينكه منصفانه با مردم برخورد كنيم، مورد قبول همه دنياست و هيچ ارتباطي به چپ يا راست مذهبي و غير مذهبي ندارد.

وي با تاكيد بر اينكه بايد با مردم باانصاف رفتار كنيم ادامه داد: اگر همين يك كار را در رفتارمان با جامعه مورد توجه قرار دهيم، جامعه با ما قهر نمي‌كند؛ ما حق نداريم اگر مي‌خواهيم كسي را هدايت كنيم بر گوش او سيلي بزنيم. قرار نيست اگر مي‌خواهيم تغيير رفتاري ايجاد كنيم به آنها بي احترامي كنيم بلكه اين حرف‌ها داراي راه و روش است. رفتار من به عنوان مسوول بايد طوري باشد كه طرف مقابل احساس نكند من مي‌خواهم براي او قيافه بگيرم و تكبر و غرور دارم و به او امر مي‌كنم، بلكه او بايد احساس كند كه من مي‌خواهم خدمتگزار او باشم نه اينكه مي‌خواهم آقا بالا سرش باشم.

رييس‌جمهور منتخب همچنين در واكنش به درخواست مطرح شده در اين نشست در خصوص حضور رييس شوراي عالي استان‌ها در جلسات هيات دولت عنوان كرد: اگر در اين خصوص منع قانوني وجود نداشته باشد قطعاً اين كار را انجام خواهم داد و اگر منعي نيز وجود داشته باشد چهارچوبي ايجاد خواهيم كرد تا اين اتفاق بيفتد. ما قرار نيست تصميمي بگيريم كه در آن مشاركت مردم وجود نداشته باشد و سياستي را اجرا كنيم كه مردم با ما همراه نباشند، اما بايد تصميمات سختي در اين كشور بگيريم. همه بايد با يكديگر كمك كنيم چرا كه نمي‌شود با روند فعلي مملكت را اداره كرد؛ بايد تصميم سخت بگيريم و در اين تصميم نيز اجازه ندهيم كساني كه محروم و فقير هستند زير دست و پاي ما له شوند. بايد مواظب باشيم كه آنها صدمه نبينند. اين اصلي است كه من به عنوان كسي كه بايد مسووليت كشور را بر عهده بگيرم مي‌توانم بپذيرم كه تصميم من موجب له شدن آدم‌ها زير دست و پاي توسعه باشد.

پزشكيان ادامه داد: در توسعه نيز بايد آدم‌ها را ديد و نه فقط به رشد اقتصادي توجه كرد. من نيز نمي‌توانم رشد اقتصادي را به هر قيمتي جلو ببرم نبايد اجازه دهم كه انسان‌ها و كساني كه در اين مملكت زندگي مي‌كنند با مشكل مواجه شوند. ما بايد به همديگر كمك كنيم و اين چيزي است كه از دست اعضاي شوراي عالي استان‌ها برمي‌آيد. اگر در شهر بي‌اعتمادي ايجاد شده است هم اعضاي شوراي عالي استان‌ها، هم من، هم روحانيت و هم صداوسيما و همه مسوول هستيم و هر كسي بايد در سيطره كار و مسووليت خودش پاسخگو باشد.

وي گفت: اگر چگونگي انجام امور مشخص شود، قطعاً از واگذاري اختيارات به شوراي عالي استان‌ها استقبال خواهيم كرد.
رييس‌جمهور منتخب در پايان به فرازهايي از نهج‌البلاغه اشاره و عنوان كرد: حضرت علي (ع) با مالك اشتر مي‌گويد نگو من امير هستم و دستور مي‌دهم و ديگران بايد اطاعت كنند. ايشان مي‌فرمايند كه اين ادبيات و اين نوع گفت‌وگو فاصله دارد و موجب سياه كردن قلب، سست و بي پايه شدن دين و نزديك شدن تغيير، دگرگوني و انقلاب‌ها مي‌شود. ما نيامديم كه به مردم دستور دهيم بلكه آمده‌ايم كه خدمتگزار مردم باشيم و در چهارچوب سياست‌هايي كه مقام معظم رهبري مشخص كرده‌اند و همچنين در چهارچوب قانون كشور را به رتبه نخست در منطقه تبديل كنيم و اين اول شدن انسان‌هايي با علم، آگاهي، ايمان و همدلي مي‌خواهد.

ارسال نظر