بحران گرما و انرژي در جهان

افزايش قيمت برق در امريكا از تورم جلو زد

۱۴۰۳/۰۵/۰۶ - ۰۰:۴۲:۱۴
کد خبر: ۳۱۷۳۸۸

شركت‌هاي نيرو در امريكا در مواجهه با تقاضاي رو به رشد براي برق و ضرورت تعويض تجهيزات فرسوده، ناچار به انجام هزينه‌هاي بالاتر شده‌اند و بخشي از اين هزينه‌هاي بالاتر را بر دوش مصرف‌كنندگان خواهند انداخت.

شركت‌هاي نيرو در امريكا در مواجهه با تقاضاي رو به رشد براي برق و ضرورت تعويض تجهيزات فرسوده، ناچار به انجام هزينه‌هاي بالاتر شده‌اند و بخشي از اين هزينه‌هاي بالاتر را بر دوش مصرف‌كنندگان خواهند انداخت. به گزارش ايسنا، مصرف‌كنندگان امريكايي به زودي قبض‌هاي برق سنگين‌تري را دريافت خواهند كرد، زيرا تامين كنندگان برق در حال افزايش سرمايه‌گذاري براي بهبود شبكه‌ برق قديمي هستند كه براي مقابله با افزايش تقاضا و شرايط اقليمي غيرمترقبه طراحي نشده است. طي يك سال گذشته، تورم قيمت برق در امريكا از نرخ كلي تورم مصرف كننده، سبقت گرفته است.

هر چند نشانه‌هاي دلگرم كننده‌اي از پيروزي فدرال رزرو در نبرد براي مهار تورم مشاهده مي‌شود، روند افزايش قيمت برق در سال‌هاي آينده به علت تقاضاي رو به رشد و چالش‌ها در ساخت ظرفيت انتقال نيرو، ادامه خواهد يافت. نيروگاه‌هاي برق هم به نوبه خود به اين حقيقت پي برده‌اند كه تقاضا براي برق در امريكا پس از يك دهه مصرف ثابت، رو به افزايش است و آنها نمي‌توانند پاسخگوي تقاضاي بالاتر باشند.

نيروگاه‌ها و رگولاتورهاي امريكا پيش بيني خود از پيك تقاضا براي برق در يك دهه آينده را افزايش داده‌اند چرا كه رشد انفجاري در تقاضا براي برق از سوي ديتاسنترها و فناوري‌هاي جديدي مانند هوش مصنوعي مولد را  پيش بيني مي‌كنند. برخي از بزرگ‌ترين نيروگاه‌هاي امريكا، در پيش‌بيني‌هاي خود از رشد تقاضا براي برق در كوتاه‌مدت و بلندمدت، بازنگري كرده‌اند و قصد دارند هزينه بالاتري را براي تامين مصرف فزاينده، صرف كنند. به موازات رشد تقاضا براي برق، سهم تجديدپذيرها هم در توليد برق افزايش مي‌يابد و رويدادهاي اقليمي نامساعد مانند امواج گرماي شديد و يخبندان‌هاي زمستان متداول‌تر مي‌شود. شركت‌هاي نيرو مي‌گويند براي تضمين قابليت اطمينان شبكه برق امريكا بايد هزينه قابل توجهي انجام شود و مخارج آن بيشتر از دهه‌هاي قبل خواهد بود. مدرنيزه كردن شبكه به سرمايه‌گذاري زيادي نياز دارد و نيروگاه‌ها بخشي از اين هزينه‌ها را به مصرف‌كنندگان منتقل مي‌كنند.

سرمايه‌گذاري‌هايي كه در سال‌هاي اخير به تعويق افتاده بودند، اكنون براي پرداختن به مسائل قابليت اطمينان شبكه و توسعه زيرساخت انتقال نيرو به منظور تامين تقاضاي رو به رشد و انتقال نيروي بادي و خورشيدي بيشتر در سيستم، مبرم‌تر شده‌اند. پدرو آزاگرا، مديرعامل شركت آوانگريد كه نيروگاه‌هايي را در نيوانگلند و نيويورك اداره مي‌كند، به روزنامه وال استريت ژورنال گفت: مشكلي كه ما اكنون داريم مربوط به چندين دهه عدم سرمايه‌گذاري است. اين كمبود سرمايه‌گذاري را نمي‌توان يك دقيقه‌اي جبران كرد و آوانگريد، هزينه‌ها را براي رسيدگي به چالش‌هاي مربوط به قابليت اطمينان شبكه افزايش داده است.
هزينه‌هاي بالاتر و همچنين مخارج مربوط به تعويض تجهيزات فرسوده و نرخهاي بهره بالاتر موجب شده‌اند بعضي از نيروگاه‌ها به دنبال دريافت مجوز از رگولاتورها براي افزايش نرخ ماليات‌دهندگان باشند. در نتيجه قبوض برق در سال‌هاي پيش رو، افزايش پيدا خواهند كرد. طي ۱۲ ماه گذشته، قيمت برق در امريكا ۴.۴ درصد رشد كرده است در حالي كه طبق جديدترين داده‌هاي شاخص قيمت مصرف كننده اداره آمار كار امريكا، تورم كلي، سه درصد افزايش داشت. طبق اعلام گروه «ائتلاف رقابت انتقال برق»، قيمت برق به دليل تسريع هزينه‌هاي انتقال برق كه مشمول رقابت نيستند، همچنان افزايش پيدا مي‌كند. اين گروه در ماه مه امسال اعلام كرده بود كمتر از ۱۰ درصد از تمام پروژه‌هاي انتقال برق، رقابتي هستند. اداره اطلاعات انرژي امريكا هم خاطرنشان كرده است با وجود كاهش هزينه‌هاي توليد برق، هزينه‌هاي انتقال و توزيع همچنان در حال افزايش است. اگر شركت‌هاي نيرو بخواهند در مواجهه با تقاضاي رو به رشد و شرايط اقليمي نامساعد، يك شبكه قابل اطمينان داشته باشند، اين هزينه‌ها غيرقابل اجتناب است. اتاق بازرگاني امريكا در اوايل امسال اعلام كرد: در سال گذشته، ۱۷ ايالت كه عمدتا در بخش‌هاي مياني ايالات متحده بودند، از كاهش نرخ برق بهره بردند اما ۳۳ ايالت و منطقه كلمبيا شاهد نرخ‌هاي بالاتري در سال ۲۰۲۳ بودند. افزايش پيش‌بيني شده تقاضا براي برق به دليل ديتاسنترهايي كه با هوش مصنوعي كار مي‌كنند، نيروگاه‌ها را واداشته است سرمايه‌گذاري بيشتري در نوسازي زيرساخت خود انجام دهند . 
بر اساس گزارش اويل پرايس، به عنوان مثال، شركت مشاوره گريد استراتژيز اوايل امسال گزارشي را منتشر كرد كه يافته‌هاي مربوط به تجزيه و تحليل داده‌هاي رگولاتور نيروگاه‌ها را منعكس كرد. طبق اين بررسي، برنامه‌ريزان شبكه، پيش‌بيني خود از رشد بار پنج ساله را دو برابر كرده‌اند كه به دليل سرمايه‌گذاري در توليد جديد و تاسيسات صنعتي و ديتاسنترها بود. شبكه برق امريكا براي چنين رشد بار قابل ملاحظه‌اي، آماده نيست. افزايش ديتاسنتر و توسعه صنعتي باعث افزايش ناگهاني و يك‌باره دورنماي رشد بار پنج ساله شد.

ارسال نظر