کارآفرینان با چه چالش‌هایی مواجه هستند؟

۱۴۰۳/۰۵/۰۶ - ۱۰:۱۵:۰۲
کد خبر: ۳۱۷۴۱۹
کارآفرینان با چه چالش‌هایی مواجه هستند؟

مردم دوست دارند وارد کسب و کارهای خرد شوند و در حوزه کارآفرینی نقش‌آفرینی کنند اما وقتی می‌بینند برای فروش و گرفتن مجوز لازم و تسهیلات راه‌اندازی کسب و کار چالش‌هایی وجود دارد، به شغل کارمندی بسنده می‌کنند.

عموم مردم دوست دارند وارد کسب و کارهای خرد شوند و در حوزه کارآفرینی نقش‌آفرینی کنند اما وقتی می‌بینند برای فروش و گرفتن مجوزات لازم و تسهیلات راه‌اندازی کسب و کار و کارآفرینی، مدت زمان زیادی باید صرف شود و چالش‌هایی وجود دارد، به شغل کارمندی بسنده می‌کنند.

به گزارش ایسنا، احمد هرمز رییس کانون کارآفرینان خوزستان ضمن گرامیداشت ۶ مردادماه روز کارآفرینی اظهار کرد: کارآفرینی تعاریف متفاوتی دارد اما مهمترین تعریف آن نوآوری و تولید محصول و یا تبدیل ایده به محصول موردنیاز جامعه است و یا اینکه استفاده بهینه از محصول از پیش تولید شده برای خلق ثروت است.
وی ادامه داد: بدون شک رابطه اشتغال و کارآفرینی رابطه تنگاتنگی است و برای تولید، خودکفایی و قدرتمند شدن هر کشوری مورد نیاز است. از سویی کارآفرینی ارتباط بسیار نزدیکی با دانش بنیان‌ها دارد.

هفت خان رستم مجوز راه‌اندازی کسب و کار

رییس کانون کارآفرینان خوزستان با اشاره به اصلی‌ترین چالش‌های کارآفرینان، گفت: عمده کارآفرینان در گرفتن مجوز و زیرساخت‌ها، برای به ثمر رساندن ایده یا اختراع خود مشکل دارند. وقتی یک طرح کارآفرینی متولد می‌شود، همزمان بقیه رقبا و کشورها در حال کار کردن و جلوتر هستند چون در زمان کوتاه‌تر مجوز دریافت می‌کنند و زیرساخت لازم را دارند و در استفاده از آن سخت‌گیری نمی‌شود. این درحالی است که معمولا در ایران به ویژه استان خوزستان دریافت مجوزها زمان‌بر است.

بی‌توجهی به صنایع پیشرو و کارآفرینی

هرمز ادامه داد: مشکل دریافت مجوز برای کارآفرینی در استان خوزستان به مراتب چشم‌گیرتر است چون مسئولان استان نگاهی به کارآفرینی، صنایع خلاق و پیشرو و صنایع خرد و کوچک ندارند و از سویی برنامه‌ای برای این بخش ندارند و عموم برنامه‌ها در مگاپروژه‌های نفت، گاز، فولاد و پتروشیمی خلاصه می‌شود. این در حالی است که صنایع بزرگ تاثیر چندانی در اشتغال و ایجاد ارزش افزوده ندارند.

وی گفت: ۹۰ درصد بودجه کشور صرف ۱۰ درصد صنایع بزرگ می‌شود. این درحالی است که صنایع کوچک و خرد در ایجاد اشتغال نقش پر رنگ و موثرتری دارند. البته ما به به زنجیره ارزش افزوده اعتقاد داریم و اینکه صنایع کوچک در کنار صنایع بزرگ می‌توانند ارزش افزوده خوبی داشته باشند اما مساله این است که برای صنایع بزرگ برنامه وجود داشته و پیاده‌سازی شد اما هیچ برنامه‌ای برای صنایع کوچک و متوسط وجود نداشته است.

تمایل مردم برای ورود به حوزه کارآفرینی

رییس کانون کارآفرینان خوزستان بیان کرد: عموم مردم دوست دارند وارد کسب و کارهای خرد شوند و در حوزه کارآفرینی نقش‌آفرینی کنند اما وقتی می‌بینند برای فروش و گرفتن مجوزات لازم و تسهیلات راه‌اندازی کسب و کار و کارآفرینی، مدت زمان زیادی باید صرف شود و چالش‌هایی وجود دارد، به شغل کارمندی بسنده می‌کنند.
برنامه‌ای برای پیشبرد شهرک‌های صنعتی وجود ندارد

وی افزود: در آمایش سرزمینی برنامه‌ای برای صنایع پیشرو در کشاورزی، نفت، فولاد و پتروشیمی و... در نظر گرفته نشده و زنجیره کامل نیست و تنها ماده خام تولید می‌شود. برنامه‌ای برای پیشبرد شهرک‌های صنعتی وجود ندارد و برخی از واحدهای صنعتی نیز کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند و در پرداخت تسهیلات جزو سه استان آخر کشور هستیم. کارآفرین با دیدن چنین شرایطی چگونه می‌تواند ایده خود را به محصول تبدیل کند؟

هرمز با اشاره به اهمیت وجود صنایع پایین‌دستی گفت: در صنعت پتروشیمی مثلا در یک محصول ۱۷ هزار میلیارد تومان گردش مالی داریم و این محصول به راحتی می‌تواند تولید شود چون ماده اولیه وجود دارد اما ارزش افزوده‌ای برای آن وجود ندارد با وجود اینکه زنجیره تامین نیز موجود است. در حال حاضر بالاترین ارزش افزوده محصولات بالادستی در پتروشیمی ۳۰۰ درصد است، این درحالی است که در صنایع پیشرو، این ماده خام می‌تواند ۳ هزار درصد ارزش افزوده داشته باشد چون دانش بنیان است.

انتظار نماینده کارآفرینان از دولت چهاردهم

رییس کانون کارآفرینان خوزستان یادآور شد: انتظار داریم که دولت چهاردهم حتما استانداری متخصص در حوزه اقتصاد منصوب کند.خوزستان جامعه مدنی نجیب، بی سرو صدا و مهمان نواز دارد انتظار می‌رود دولت جدید استانداری اقتصادی منصوب کند تا ثروت ایجاد و زنجیره ارزش افزوده تکمیل شود و از این طریق به کشورهای دیگر صادر کند.

ارسال نظر