رشد حجم و ارزش معاملات بازار برق ايران

۱۴۰۳/۰۵/۰۸ - ۰۱:۱۸:۲۲
کد خبر: ۳۱۷۵۲۷

مديركل دفتر اقتصاد، سرمايه‌گذاري و تنظيم مقررات بازار آب و برق گفت: صنعت برق يك صنعت تخصصي است كه سياسي كردن آن مي‌تواند خطاي بسياري ايجاد كند.

مديركل دفتر اقتصاد، سرمايه‌گذاري و تنظيم مقررات بازار آب و برق گفت: صنعت برق يك صنعت تخصصي است كه سياسي كردن آن مي‌تواند خطاي بسياري ايجاد كند. اينكه شاخص‌هاي روند كلان با پديده‌اي به نام انتخابات تجزيه و تحليل شود و نسبت صفت‌هاي غيرواقعي به عملكرد دولت‌ها نسبت داده شود، كار غيرحرفه‌اي و غير اخلاقي است. به گزارش وزارت نيرو، سيد مجيد ميري، مديركل دفتر اقتصاد، سرمايه‌گذاري و تنظيم مقررات بازار آب و برق در ارتباط با انتقادات مطرح شده در ارتباط با بازار برق ايران و عرضه ۶۰ درصد انرژي الكتريكي در بورس انرژي اظهار داشت: تعاملات مالي در هر صنعتي به ويژه در صنعت برق از مهم‌ترين اركان توسعه به حساب مي‌آيد و مي‌تواند تعيين كننده آينده صنعت باشد. انحصار مضر است و توسعه رقابت و بستر شفاف با تنظيم‌گري دولتي مي‌تواند مسير توسعه صنعت برق را فراهم كند.

مديركل دفتر اقتصاد، سرمايه‌گذاري و تنظيم مقررات بازر آب و برق گفت: حركت به سمت توسعه معاملات شفاف برق در بورس انرژي از ديرباز آرزوي فعالان صنعت برق بوده و اين كار از ارديبهشت امسال آغاز و در حال توسعه است. در حاليكه مطابق برنامه هفتم در سال پاياني برنامه بايد ۶۰ درصد برق كشور از مسير بورس انرژي به فروش برسد، امروز و در لحظه، ابلاغ برنامه اين بند اجرا شده و بيش از ۶۰ درصد برق كشور در بورس انرژي به فروش مي‌رسد.
وي با اشاره به نقد مطرح شده از سمت سخنگوي ستاد انتخاباتي آقاي پزشكيان مبني بر كاهش ۳۵ درصدي تزريق نقدينگي براي تامين برق پس از انتخابات گفت: شفافيت ركن بازار برق است و اگر سري به اطلاعات بورس انرژي بزنيم متوجه خواهيم شد كه ميزان برق معامله شده در بازار برق در تيرماه امسال نسبت به ماه شروع اين بازار ۶.۸ درصد رشد داشته و نقدينگي تامين شده از سوي توانير براي شركت‌هاي توزيع نيز رشد ۱۶.۱ درصدي را تجربه كرده است. نه تنها نقدينگي كاهش پيدا نكرده بلكه با دستور وزير نيرو نقدينگي تزريق شده به بازار ۴۰ درصد رشد داشته و از هفنه‌اي ۵۰۰ ميليارد تومان به هفته‌اي ۷۰۰ ميليارد تومان افزايش داشته است.

ميري بيان كرد: امروز مورخ دوم مردادماه نيز با يك جهش ۳۴ درصدي، ركورد معاملات بازار برق شكسته شده و ۳۳۴ ميليارد تومان برق در يك روز خريد و فروش شد. اين مقام مسوول در پاسخ به نقد ديگر مبني بر كاهش قيمت خريد و فروش برق گفت: اگر سري به بازار بزنيم متوجه خطا بودن اين نقد هم خواهيم شد، زيرا ابتدا بايد گفت كه قيمت در بازار تعيين شده و دولت دخالتي در آن ندارد. از طرفي شاخص قيمت متوسط نيز در تيرماه نسبت به ماه شروع فعاليت بازار برق ۱۰.۸ درصد رشد كرده است. وي افزود: براي اولين بار است كه توليدكنندگان برق به صورت برخط هزينه برق توليد شده خود را دريافت مي‌كنند و اين مساله مي‌تواند به افزايش انگيزه براي توسعه نيروگاه‌هاي ايران ختم شود. مديركل دفتر اقتصاد، سرمايه‌گذاري و تنظيم مقررات بازار آب و برق با اشاره به نقد تشديد استفاده از سوخت مايع پس از انتخابات گفت: تامين سوخت واحدهاي نيروگاهي به عهده وزارت نيرو نيست اما با هماهنگي بين دستگاه‌ها حداكثر گاز طبيعي ممكن تامين شده است. ميري تاكيد كرد: صنعت برق يك صنعت تخصصي است كه سياسي كردن آن مي‌تواند خطاي بسياري ايجاد كند. اينكه شاخص‌هاي روند كلان با پديده‌اي به نام انتخابات تجزيه و تحليل شود و نسبت صفت‌هاي غيرواقعي به عملكرد دولت‌ها نسبت داده شود، كار غيرحرفه‌اي و غير اخلاقي است.

ارسال نظر