قيمت نفت يك دلار بالا رفت

۱۴۰۳/۰۵/۱۱ - ۰۰:۲۴:۲۴
کد خبر: ۳۱۷۸۰۹
قيمت نفت يك دلار بالا رفت

قيمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسيا در برابر دورنماي تشديد تنش‌ها در خاورميانه، بيش از يك دلار در هر بشكه افزايش يافت و از پايين‌ترين ركورد ۷ هفته اخير، فاصله گرفت.

قيمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسيا در برابر دورنماي تشديد تنش‌ها در خاورميانه، بيش از يك دلار در هر بشكه افزايش يافت و از پايين‌ترين ركورد ۷ هفته اخير، فاصله گرفت.

بهاي معاملات نفت برنت با يك دلار و ۱۷ سنت معادل ۱.۵ درصد افزايش، به ۷۹ دلار و ۸۰ سنت در هر بشكه رسيد. بهاي نفت برنت براي تحويل در اكتبر، با يك دلار و ۱۱ سنت افزايش، به ۷۹ دلار و ۱۸ سنت رسيد.

بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا يك دلار و ۱۵ سنت معادل ۱.۵ درصد افزايش يافت و به ۷۵ دلار و ۸۸ سنت در هر بشكه رسيد. نفت برنت و شاخص نفت امريكا روز سه شنبه، حدود ۱.۴ درصد ريزش كرده و به پايين‌ترين حد خود در ۷ هفته اخير نزول كرده بودند.
تنش‌ها در خاورميانه در پي انتشار خبر ترور اسماعيل هنيه، رييس دفتر سياسي جنبش حماس، شدت گرفت. همچنين، روز گذشته، رژيم صهيونيستي مدعي شده بود يكي از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان را در يك حمله هوايي به بيروت، ترور كرده است. جديدترين حملات رژيم صهيونيستي با وجود تلاش‌هاي ديپلماتيك امريكا و سازمان ملل متحد براي جلوگيري از تشديد تنش‌ها در خاورميانه، انجام شده است. در اين بين، امريكا هم حمله‌اي را در عراق انجام داد.
عملكرد ضعيف پالايش، تحت الشعاع قيمت بالاتر نفت و خرده فروشي قوي‌تر قرار گرفت. توني سايكامور، تحليلگر شركت‌اي جي گفت: تصور مي‌كنم قرار دادن همه اين‌ها، يقينا احتمال تشديد تنش در خاورميانه را بالا مي‌برد. با اين حال، نفت برنت و وست تگزاس اينترمديت به دليل ادامه نگراني‌ها نسبت به دورنماي تقاضاي چين براي سوخت و حذف بخشي از محدوديت عرضه اوپك پلاس از اكتبر، در مسير ثبت كاهش ماهانه در ژوئيه هستند كه بزرگ‌ترين كاهش از سال ۲۰۲۳ است.

وزيران گروه اوپك و متحدانش، روز پنج شنبه، جلسه كميته نظارتي مشترك اوپك پلاس را برگزار خواهند كرد. پنج منبع آگاه پيش‌بيني كردند در جلسه روز پنجشنبه، تغييري در سياست توليد اوپك پلاس، توصيه نخواهد شد. اوپك پلاس در حال حاضر توليدش را مجموعا ۵.۸۶ ميليون بشكه در روز معادل ۵.۷ درصد از تقاضاي جهاني محدود كرده است. اين گروه در نشست خود در ژوئن، محدوديت عرضه ۳.۶۶ ميليون بشكه در روز را به مدت يك سال، تا پايان سال ۲۰۲۵، تمديد كرد و محدوديت عرضه اضافي ۲.۲ ميليون بشكه در روز كه توسط هشت عضو اجرا مي‌شود را به مدت سه ماه، تا پايان سپتامبر سال ۲۰۲۴ تمديد كرد.

كندي رشد تقاضا براي سوخت در چين كه بزرگ‌ترين واردكننده نفت در جهان و بزرگ‌ترين پيشران رشد تقاضاي جهاني است، بر بازارهاي نفت سنگيني مي‌كند.

فعاليت توليدي چين در جولاي، براي سومين ماه كاهش يافت و انتظارات براي اينكه اقدامات محرك مالي بيشتري توسط چين اعلام خواهد شد را بالا برد.
بر اساس گزارش رويترز، آمار موسسه امريكن پتروليوم نشان داد ذخاير نفت، بنزين و سوخت‌هاي ديگر در امريكا، طي هفته گذشته كاهش پيدا كرد. آمار رسمي ذخاير نفت و سوخت، بعدازظهر روز جاري از سوي اداره اطلاعات انرژي امريكا منتشر خواهد شد. تحليلگران در نظرسنجي رويترز، كاهش ذخاير نفت امريكا به ميزان ۱.۱ ميليون بشكه در هفته منتهي به ۲۶ جولاي را پيش‌بيني كرده‌اند.

ارسال نظر