دورنماي منطقه پس از ترور هنيه

۱۴۰۳/۰۵/۱۳ - ۰۰:۱۲:۵۷
کد خبر: ۳۱۷۸۸۳
دورنماي منطقه پس از  ترور هنيه

بلافاصله پس از ترور اسماعيل هنيه اين پرسش در افكار عمومي مطرح شده است كه اين ترور ناجوانمردانه چه تبعاتي در مناسبات ارتباطي منطقه به جاي مي‌گذارد؟ پرسش مهم‌تر نحوه واكنش ايران به اين جنايت وحشيانه صهيونيست‌هاست كه بايد با نهايت هوشمندي و اثرگذاري صورت گيرد.

حسن حسين‌نيا

بلافاصله پس از ترور اسماعيل هنيه اين پرسش در افكار عمومي مطرح شده است كه اين ترور ناجوانمردانه چه تبعاتي در مناسبات ارتباطي منطقه به جاي مي‌گذارد؟ پرسش مهم‌تر نحوه واكنش ايران به اين جنايت وحشيانه صهيونيست‌هاست كه بايد با نهايت هوشمندي و اثرگذاري صورت گيرد. ترور هولناك اسماعيل هنيه رييس دفتر سياسي حماس، بدون ترديد يك اقدام جنايتكارانه و تروريستي و نقض آشكار قوانين بين‌المللي همچنين نقض حاكميت ملي ايران تلقي مي‌شود. اين نوع رفتارها به هيچ رويكرد انساني و قوانين بين‌المللي همراستا و همخوان نيست. بدون ترديد اگر پاسخ مناسبي به اين رفتارهاي سبوعانه اسراييل داده نشود اين رژيم همچنان دست به اين نوع اقدامات خواهد زد. اما در عين حال بايد توجه داشت اين واكنش‌ها بايد خردمندانه، اصولي و بازدارنده باشند تا ديگر شاهد اين نوع جنايات در كشورهاي منطقه نباشيم.

 نبايد فراموش كرد اسماعيل هنيه ميهمان ويژه جمهوري اسلامي ايران براي شركت در مراسم تحليف رييس‌جمهور منتخب در كنار ساير نمايندگان كشورهاي مختلف بود كه در اين مراسم حضور داشت و ميهمان ويژه ايران بود. مطابق محتويات قوانين بين‌المللي ترور يك چنين فردي از سوي اسراييل، نقض اشكار تمام قوانين بين‌المللي و حاكميت ملي ايران است. هنيه در كنار 110 هيات خارجي ديگر به دعوت ايران راهي تهران شده بود تا در مراسم تحليف رييس‌جمهور منتخب ايران شركت كند. اين اقدام نقض قوانين بين‌المللي است و پيامدهاي حقوقي و قانوني بسياري براي صهيونيست‌ها به همراه خواهد داشت. جمهوري اسلامي ايران در درجه نخست اقدامات ديپلماتيك را در دستور كار قرار داده است تا از ظرفيت‌هاي بين‌المللي براي محكوميت اسراييل استفاده كند. از جمله اين اقدامات دعوت از اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل براي يك نشست اضطراري بود كه در آن در خصوص اين جنايت تصميم‌گيري شود. اين نشست برگزار شد و كشورهاي مختلف اعتراض خود را نسبت به رفتارهاي صهيونيست‌ها بيان كردند. در عين حال برخي كشورهاي عضو شوراي امنيت سازمان ملل اين جنايت هولناك را محكوم كردند اما كشور امريكا و كشورهاي اروپايي از محكوم كردن جنايات صهيونيست‌ها خودداري كردند. اين براي نخستين بار نيست كه امريكا از رفتارهاي تروريستي اين رژيم دفاع كرده و قوانين بين‌المللي را دور مي‌زند.

اما اهميت تشكيل نشست شوراي امنيت سازمان ملل، تاكيد بر استفاده از ظرفيت‌هاي بين‌المللي براي مقابله با جنايات صهيونيست‌هاست. معتقدم هرچند ايران از همه ابزارهاي ديپلماتيك و راهبردي خود بهره‌برداري خواهد كرد اما شتاب‌زده و عجولانه عمل نمي‌كند. ايران با تأني، هوشمندي و درايت بسيار همه مسائل را مورد تجزيه و تحليل قرار داده و بهترين و كاربردي‌ترين واكنش‌ها را در لحظه مناسب و مكان مناسب صورت مي‌دهد. در عين حال شاهد رويارويي جدي‌تر محور مقاومت با جنايات صهيونيست‌ها نيز خواهيم بود. محور مقاومت، به خصوص انصارالله يمن و حزب‌الله لبنان با توجه به اينكه رژيم صهيونيستي يكي از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان را ترور كرده و از سوي ديگر به بندر الحديده يمن تجاوزي آشكار داشته، پاسخ كوبنده‌اي به صهيونيست‌ها خواهند داد. اين ضرورت باعث شده تا امروز اسراييل در ترس و نگراني ويژه‌اي قرار گرفته و نگران آينده باشد. رفتارهاي جنايتكارانه اسراييل به گونه‌اي است كه احتمال درگيري‌ها را بالا برده و فضاي منطقه را به سمت تشنج بيشتر سوق مي‌دهد. ممكن است بسياري از كشورهاي منطقه درگير اين نبرد و جنگ شوند . به هر حال منطقه به سمت و سوي بحران جديد حركت مي‌كند كه ريشه و دليل آن اسراييل و رفتارهاي غير متعارف و جنايتكارانه اين رژيم است. تا زماني كه فكري به حال اين جنايات نشود و كشورهاي غربي از اسراييل چشم بسته دفاع كنند، نمي‌توان توقع داشت كه اسراييل به قوانين و قواعد بين‌المللي پايبند باشد. 

ارسال نظر