«تعادل» روند بازار سرمایه را بررسی می‌کند

بورس در گرداب ریسک‌ها

۱۴۰۳/۰۵/۱۳ - ۰۰:۳۸:۴۰
کد خبر: ۳۱۷۹۰۴
بورس   در  گرداب   ریسک‌ها

بازار سرمایه این هفته تحت تاثیر اخبار، بیش از هفته‌های اخیر منفی شد و بازار سهام همچنان تحت تاثیر ریسک ناشی از درگیری و معضلات منطقه است. تنها مواردی که در چند ماه اخیر روی بورس تاثیر گذاشتند را می‌توان توفان الاقصی، جنگ اسرائیل، حمله به یمن، حمله اسرائیل به کنسولگری ایران، حمله هوایی ایران به اسرائیل و در نهایت شهادت اسماعیل هنیه از جمله مواردی بود که بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داد.

بازار سرمایه این هفته تحت تاثیر اخبار، بیش از هفته‌های اخیر منفی شد و بازار سهام همچنان تحت تاثیر ریسک ناشی از درگیری و معضلات منطقه است. تنها مواردی که در چند ماه اخیر روی بورس تاثیر گذاشتند را می‌توان توفان الاقصی، جنگ اسرائیل، حمله به یمن، حمله اسرائیل به کنسولگری ایران، حمله هوایی ایران به اسرائیل و در نهایت شهادت اسماعیل هنیه از جمله مواردی بود که بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داد. اغلب این اتفاقات در دولت سیزدهم رخ داد؛ اما در آن زمان دولت برنامه خاصی برای بازار نداشت و تنها در صحبت از بازار حمایت نسبی می‌کردند (البته در اکثر اوقات به یک جمله بسیار کوتاه بسنده می‌کردند) اما در روزهای ابتدایی دولت چهاردهم در زمان ریزش و ریسک سیاسی شدید از بازار سرمایه حمایت شد و به نوعی دولت دراولین روزهای خود سعی کرد با مسکنی قوی از بازار حمایت کند. دستور محمدرضا عارف، معاون اول ريیس جمهور، دستور تزریق منابع صندوق توسعه ملی و شبکه بانکی به بازار سهام را برای برطرف شدن نگرانی سهامداران صادر کرد. مهدی غضنفری، ريیس هیات عامل صندوق توسعه ملی درخصوص واریز منابع مالی به بازار سرمایه گفت: حمایت صندوق توسعه ملی از بازار سرمایه همچنان ادامه دارد. در راستای حمایت از بازار سرمایه امروز مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد ریال و شنبه هم مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد ریال به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز خواهد شد. هدف صندوق توسعه ملی از ورود به بازار سرمایه، علاوه بر حمایت از بازار، سرمایه‌گذاری نیز هست و ممکن است در آینده، مبلغ بیشتری را نیز به این بازار واریز کنیم. شایان ذکر است، در ۳ سال اخیر بیش از ۱۴.۳ همت به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شده است و با این مبلغ واریزی جدید ۶۰۰ میلیارد تومانی، مجموع این عدد به حدود ۱۵ همت خواهد رسید. براساس آمار منتشر شده طبق این آمار، ارزش سهام خریداری شده توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه از ابتدای سال تا پایان تیرماه ۱۴۰۳ رقمی ۹.۱ همت بوده است. همچنین، ارزش سهام فروخته شده به صورت خرد و بلوکی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه به ترتیب ۲۰۰ میلیارد تومان و ۴.۶ همت بوده است. منابع حاصل از فروش سهام، مجدد به گردونه حمایت از بازار سهام بازگشته و خروج منابع اتفاق نیفتاده، به عبارت دیگر صندوق تثبیت در کنار حمایت از بازار سرمایه کمک چشمگیری را به نقدشوندگی بازار داشته است. اما نتیجه این حمایت صندوق تثبیت افت ۶ درصدی شاخص کل و افت ۱۱ درصدی شاخص هم‌وزن! به نظر می‌رسد برای حمایت از بازار سرمایه، منابعی غیر از صندوق تثبیت بازار نیاز است! افت دوبرابری شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص کل نیز به خوبی نشان می‌دهد که حمایت صندوق بیشتر از شاخص‌سازها بوده و بازهم نمی‌تواند ضامن سبد مردم باشد! آخرین میزان واریزی صندوق توسعه ملی به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه معادل 8 هزار میلیارد ریال در تاریخ چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ انجام شده و طبق هماهنگی به عمل آمده مقرر شده که مابقی ۶۰ میلیون دلار در دو بخش مجزا در آینده دریافت شود. می‌توان مدعی بود که دستور معاون اول رئیس جمهور می‌تواند این ۶۰ میلیون دلار را زودتر از زمان مقرر شده روانه صندوق تثبیت کند. اما این عدد معادل نصف ارزش معاملات صندوق تثبیت در ۴ ماهه ابتدایی سال بوده و واضحا نمی‌تواند به عنوان بازوی حمایتی نقش آفرینی کند؛ همان‌گونه که تلاش‌های صندوق تثبیت در راستای حمایت از بازار بی نتیجه ماند.

 

بازار از نگاه معاملات

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم 2 میلیون و 67 هزار و 971 واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 107 هزار و 371 واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی 4.9 درصد شد. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 36 هزار و 758 واحد پایینتر ایستاد و بازدهی منفی 5.3 درصدی را ثبت کرد. در ابتدای هفته اخیر شاخص کل بورس تهران روز شنبه 14 هزار و 339 واحد ریزش کرد. روز دوشنبه شاخص 29 هزار و 151 واحد پایین آمد. شاخص در روز سه‌شنبه 11 هزار و 289 واحد افت کرد. در روز چهارشنبه نیز شاخص کل 52 هزار و 459 واحد سقوط کرد. در این هفته، میانگین ارزش معاملات بازار سهام 37 هزار و 934 میلیارد تومان بود. میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز 3 هزار و 532 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 2 هزار و 897 هفته پیشین، افزایش 22 درصدی داشته است. میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر 288 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 344 میلیارد تومان کمتر بود و افت 54 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 370 میلیارد تومان بود که در روز ‌چهارشنبه ثبت شد و کمترین رقم 248 میلیارد تومان بود که در روز سه‌شنبه ثبت شد. میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر 104 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 24 میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 19 درصد کاهش یافته است. بالاترین رقم هفته 138 میلیارد تومان بود و در روز ‌شنبه ثبت شد. پایین‌ترین رقم به روز چهارشنبه برمی‌گردد که 18 میلیارد تومان بود. در اولین روز معاملاتی هفته، 191 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و روز دوشنبه این رقم به 200 میلیارد تومان رسید. روز سه‌شنبه شاهد خروج 201 میلیارد تومان پول حقیقی بودیم.

در آخرین روز معاملاتی هفته برای پنجمین روز متوالی پول حقیقی خارج شد که ارزش آن هزار و 241 میلیارد تومان بود.در مجموع کل هفته هزار و 833 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 458 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین 282 درصد افزایش یافته است.

 

برترین های بورس کالا

آمار معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران نشان می‌دهد در هفته منتهی به ۱۱ مرداد بالغ بر ۱.۸ میلیون تن انواع کالا و محصول به ارزش ۲۰.۳ هزار میلیارد تومان معامله شد. ارزش معاملات ۱۰ شرکت برتر ۱۰.۲ هزار میلیارد تومان برآورد شد. برترین های بورس کالای ایران در هفته منتهی به ۱۱ مرداد ماه براساس ارزش فروش شرکت ها در بازار فیزیکی به شرح زیر است: ذوب آهن اصفهان با ثبت معامله ۲ هزار تن بلوم و بیلت فولادی و ۱۰۲ هزار و ۷۱۴ تن تن تیرآهن به ارزش ۲ هزار و ۶۸۴ میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد. ملی صنایع مس ایران با فروش ۲ هزار و ۵۸۰ تن مس کاتد، هزار و ۲۰۰ تن مس کم عیار، ۷۸۰ تن مفتول مسی و ۲۰۰ تن کنسانتره مولیبدن به ارزش هزار و ۸۳۷ میلیارد تومان دوم شد. فولاد مبارکه اصفهان با فروش ۴۳ هزار تن تختال و ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن ورق و ثبت ارزش هزار و ۶۲۲ میلیارد تومان سوم شد. معدنی و صنعتی گل گهر با فروش ۱۷۰ هزار تن گندله به ارزش ۸۸۹ میلیارد تومان در جایگاه چهارم ایستاد. آهن و فولاد غدیر ایرانیان با فروش ۶۱ هزار و ۵۰۰ تن آهن اسفنجی به ارزش ۷۴۷ میلیارد تومان رتبه پنجم را به خود اختصاص داد. صبا فولاد خلیج فارس با فروش ۵۰ هزار و ۵۰۰ تن آهن اسفنجی بریکت به ارزش ۶۱۱ میلیارد تومان ششم شد.

پالایش نفت تهران با معامله ۲۳ هزار و ۵۰ تن گوگرد، لوب کات و وکیوم باتوم به ارزش ۴۹۷ میلیارد تومان هفتم شد. صنایع تولیدی دنیای مس کاشان با داد و ستد ۹۵۰ تن مفتول مسی به ارزش ۴۹۰ میلیارد تومان در جایگاه هشتم قرار گرفت. پالایش نفت اصفهان ۲۰ هزار تن لوب کات سبک به ارزش ۴۷۳ میلیارد تومان فروخت و نهم شد. پالایشگاه نفت آبادان نیز با معامله ۱۷ هزار تن گوگرد، لوب کات و وکیوم باتوم به ارزش ۳۸۵ میلیارد تومان دهم شد.

ارسال نظر