قيمت خودرو تا پايان تابستان به كدام سو مي‌رود؟

پيش بيني تابستانه از بازار خودرو

۱۴۰۳/۰۵/۱۳ - ۰۰:۵۹:۱۵
کد خبر: ۳۱۷۹۱۸
پيش بيني تابستانه  از  بازار  خودرو

بازار خودرو امروز هم شاهد نوسانات قيمتي بود. ارزيابي‌ها نشان مي‌دهد برخي از خودروهاي داخلي و مونتاژي با افزايش قيمت همراه شدند، در حالي كه برخي ديگر ثبات قيمت داشتند.

تعادل|

بازار خودرو امروز هم شاهد نوسانات قيمتي بود. ارزيابي‌ها نشان مي‌دهد برخي از خودروهاي داخلي و مونتاژي با افزايش قيمت همراه شدند، در حالي كه برخي ديگر ثبات قيمت داشتند. ارزيابي‌ها نشان مي‌دهد، معامله‌ها به پايينترین سطح خود رسيده و خريداران به ناظران بازار بدل شدند. فعالان بازار به اين نكته اشاره مي‌كنند كه رشد قيمت برخي از خودروهاي داخلي به دنبال افزايش نرخ دلار و ساير بازرهاي موازي رخ داده ‌است. از سوي ديگر اتفاق هفته گذشته در تهران و ترور اسماعيل هنيه يكي از شخصيت‌هاي برجسته حماس يكي ديگر از دلايلي است كه فعالان بازار خودرو مي‌گويند، موجب توقف معامله در بازار خودرو شده است. در اين ميان برخي از فعالان بازار خودرو نيز پيش‌بيني كرده‌اند، با توجه به اينكه كابينه دولت چهاردهم هنوز تشكيل نشده پيش‌بيني مي‌شود كه قيمت خودرو تا پايان تابستان دچار ركود سنگين شود و تعداد فروشندگان از خريداران بيشتر باشد.

 

روايت جديد از بازار خودرو

به گزارش «تعادل»، بررسي بازار خودرو نشان مي‌دهد كه همچون هفته‌هاي قبل، اين هفته نيز قيمت‌ها در اين بازار در بخش خودروهاي داخلي و مونتاژي و حتي در بخش خودروهاي وارداتي در حال ريزش البته به صورت قطره چكاني ست. به اعتقاد فعالان بازار خودرو، با توجه به اينكه كابينه دولت چهاردهم هنوز تشكيل نشده پيش‌بيني مي‌شود كه قيمت خودرو تا پايان تابستان دچار ركود سنگين شود و تعداد فروشندگان از خريداران بيشتر باشد. در حال حاضر مصرف‌كنندگان همچنان چشم انتظار تعيين تكليف بازار خودرو هستند چراكه هم قيمت‌ها روند كاهشي به خود گرفته و هم انتشار اخبار مربوط به واردات خودروهاي كاركرده توانسته اثر قابل توجهي بر داد و ستدها در بازار بگذارد. در همين حال، مسيح فرزانه، كارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با تجارت‌نيوز اظهار كرد: «بر كسي پوشيده نيست كه به واسطه درآمدهاي حاصله از خودرو، اين محصول مصرفي در ايران به اشتباه به كالاي سرمايه‌اي تبديل شده است. هر كالاي سرمايه‌اي هم در بازه‌هاي زماني مختلف درگير نوسانات قيمتي مي‌شود.» وي همچنين عنون كرد: «با توجه به اينكه روز چهارشنبه هفته گذشه مراسم تحليف مسعود پزشكيان انجام شد، دولت جديد عملاً منتظر تشكيل كابينه براي آغاز فعاليت خود است. پيش‌بيني مي‌شود كه قيمت خودرو در هفته آينده و حتي تا پايان تابستان نيز در ركود سنگين باقي بماند. اگر در بازار حضور پيدا كنيد متوجه مي‌شويد كه خريداران فعلي بازار، عمدتاً مصرف‌كنندگاني هستند كه جداي از نگاه سرمايه‌اي كه به خودرو در درازمدت دارند، نياز مصرفي خود را هم با آن برطرف مي‌كنند.» فرزانه در نهايت گفته است: «بنابراين اگر فردي قصد دارد براي نياز روزانه اقدام به خريد خودرو كند، در وضعيت فعلي تعداد فروشندگان بازار بيش از خريداران است و مي‌توان با شناخت خوب، خريد مناسبي انجام داد.»

 

افت و خيز قيمت خودروهاي داخلي

گزارش سايت كارنامه و باما نشان مي‌دهد در ميان محصولات ايران خودرو طي روزهاي گذشته قيمت خودروهاي «دنا پلاس 6 دنده توربو»، «پژوi 207اتوماتيك TU5P»، «هايماS7»، «تارا اتوماتV2»، «پژو پارس LX» مدل 1402 و «رانا پلاس» مورد ارزيابي قرار گرفت. بر اساس اين گزارش، «دنا پلاس 6 دنده توربو» در بازار 930 ميليون تومان قيمت خورد و افزايشي پنج ميليوني داشت. از سوي ديگر با بررسي بازار مي‌توان گفت «پژوi 207 اتوماتيك TU5P» هم 890 ميليون توماني ماند. «هايما S7پلاس» هم يك ميليارد و 625 ميليون تومان قيمت‌گذاري شد و بدون تغيير ماند. ارزيابي‌ها همچنين نشان مي‌دهد «تارا V2 اتومات» هم در بازار 915 ميليون تومان قيمت‌گذاري شد و رشد پنج ميليوني داشت. «رانا پلاس» هم در بازار 610 ميليون تومان قيمت خورد و «پژو پارسLX» مدل 1402 هم دیروز و 845 ميليون توماني ماند. به گزارش اقتصادنيوز، در ميان محصولات سايپا، قيمت خودروهاي «شاهينG»، «تيبا هاچ‌بكEX»، «كوييك دنده‌ايR» مدل 1402، «كوييك دنده‌ايS»، «كوييك اتوماتR»، «اطلس» و «ساينا دنده‌ايS» مورد ارزيابي قرار گرفتند. براساس ارزيابي بازار، «شاهينG» در بازار 720 ميليون تومان قيمت‌گذاري شد و تغييري نداشت. در ميان خانواده كوييك هم «كوييك‌R دنده‌اي» در بازار 415 ميليون توماني ماند و «كوييك‌R اتومات» هم در بازار 525 ميليون تومان قيمت‌گذاري شد و تغيير قيمت نداشت، اما «كوييك دنده‌ايS» در بازار 417 ميليون تومان قيمت‌ خورد و رشدي 7 ميليوني داشت. بررسي بازار همچنين نشان مي‌دهد «ساينا دنده‌اي S» هم در بازار 431 ميليون تومان قيمت‌‌گذاري شد و رشد 6 ميليوني داشت. بررسي‌ها همچنين نشان مي‌دهد «اطلس» هم در بازار 537 ميليون تومان قيمت خورد و تغيير قيمت نداشت.

 

۱۹ هزار دستگاه خودرو در گمركات است

اما از واردات خودرو چه خبر؟ مديركل دفتر صنايع خودرو وزارت صمت، مي‌گويد: هم‌اكنون ۱۹ هزار دستگاه خودرو در گمركات موجود است. ۴۳ هزار دستگاه خودرو نيز در مناطق و در حال حمل داريم كه مجموعاً ۸۲ هزار و ۳۶۵ دستگاه تحت واردات و در گمركات و در حال حمل هستند. مهرداد خسروي، مديركل دفتر صنايع خودرو وزارت صمت اظهار كرده، بعد از ابلاغيه مصوبه واردات خودرو كه به وزارت صمت صورت گرفت زيرساخت‌هاي لازم را ايجاد كرديم. با توجه به ثبت سفارشات كه بيش از 90 هزار دستگاه بود، در سال 1402 واردات حدود 11 هزار و 122 دستگاه خودرو انجام شده و در چهار ماهه امسال نيز حدوداً 10 هزار دستگاه وارد كشور شده است. وي گفته است: هم‌اكنون 19 هزار دستگاه خودرو در گمركات موجود است. 43 هزار دستگاه خودرو نيز در مناطق و در حال حمل داريم كه مجموعاً 82 هزار و 365 دستگاه تحت واردات و در گمركات و در حال حمل هستند.

مديركل دفتر صنايع خودرو وزارت صمت با بيان اينكه ابلاغيه خودروهاي كار كرده به تازگي انجام شده است، گفت: ما بر اساس تكاليفي كه وجود دارد چارچوب‌ها را مشخص مي‌كنيم و جلسه ماده 2 نيز با همكاري سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد بايد برگزار شود و به نتايج خوبي هم خواهيم رسيد.

 

وضعيت واردات خودرو  بايد مانند سال‌هاي قبل از ۱۳۹۷ شود

در همين راستا، سخنگوي شوراي رقابت گفت: قطعاً واردات بايد به سال‌هاي قبل از ۱۳۹۷ برگردد چراكه واردات خودرو به ميزان كافي، بازار را متعادل مي‌كند و به صنعت خودروسازي داخلي نيز كمك خواهد كرد. به گزارش خبرگزاري مهر، سپهر دادجوتوكلي، سخنگوي شوراي رقابت گفت: يكي از نهادهايي كه به ‌شدت تأكيد داشت صنعت خودروسازي براي رقابت پذير شدن و رشد بهتر بايد واردات را به مجموعه سبد خود اضافه كند، شوراي رقابت بود. وي به مصوبه ۶۱۷ شوراي رقابت در آبان ماه سال گذشته به منظور تسهيل و رفع بروكراسي واردات خودرو به كشور اشاره كرد و افزود: شوراي رقابت، اين موضوع را به سازمان حمايت سپرد كه مستقيماً توسط اين سازمان انجام شود و تأخيري ايجاد نشود. سخنگوي شوراي رقابت با انتقاد از وضعيت موجود واردات خودرو گفت: اگرچه اقدامات خوبي انجام شده و نمي‌توان انكار كرد اما به هر ترتيب اين مقدار واردات، نياز بازار ما را جوابگو نيست و قطعاً واردات بايد به سال‌هاي قبل از ۱۳۹۷ برگردد چراكه واردات خودرو به ميزان كافي، بازار را متعادل مي‌كند و به صنعت خودروسازي داخلي نيز كمك خواهد كرد. دادجوتوكلي در مصاحبه با راديو در مورد اينكه آيا شوراي رقابت در قيمت‌گذاري خالت مي‌كند يا خير عنوان كرد: ما در قيمت‌گذاري خودروسازي بايد طبق دستورالعمل هيات تعيين قيمت كالا مربوط به سال گذشته عمل كنيم. در حقيقت، سازمان حمايت از مصرف‌كننده براي كمپاني‌ها و افراد واردكننده اين كار را انجام مي‌دهد و هيچ منعي هم براي اين قضيه از طرف شوراي رقابت وجود ندارد.

ارسال نظر