چه كسي سكان صمت را به دست مي‌گيرد؟/آيا پزشكيان تسليم فشار گروه‌هاي ذي‌نفوذ خواهد شد؟

پنج گزينه صمت

۱۴۰۳/۰۵/۱۵ - ۰۱:۴۱:۳۰
کد خبر: ۳۱۸۱۰۲
پنج   گزينه  صمت

به دنبال پيروزي مسعود پزشكيان در انتخابات رياست‌جمهوري، گمانه زني‌ها در مورد وزير آتي صمت همچون ساير وزارتخانه‌ها داغ است.

تعادل | فرشته فريادرس |

به دنبال پيروزي مسعود پزشكيان در انتخابات رياست‌جمهوري، گمانه زني‌ها در مورد وزير آتي صمت همچون ساير وزارتخانه‌ها داغ است. مسعود پزشكيان، در مناظره‌هاي انتخاباتي خود، تاكيد كرده بود كه از متخصصان و افرادي كه داراي برنامه باشند، براي وزارت صمت دعوت خواهد كرد؛ از همين روي، هر متخصص حوزه صنعتي مي‌تواند يكي از گزينه‌هاي وزارت باشد. از اين رو، گروه‌هاي نزديك به نامزد‌هاي وزارتخانه‌ها و جريانات خاص در حال معرفي گزينه‌هاي مدنظر خود هستند. اما براساس برخي اخبار غيررسمي، شوراي راهبري پس از راي‌‌گيري، ۵ گزينه نهايي را انتخاب كرد كه شامل «حسين علايي، حسين سلاح ورزي، فرشيد گلزاده كرماني، ميثم سعيدي و سعيد زرندي» مي‌شود. حالا بايد ديد كه رييس دولت چهاردهم آيا صرفا براساس ليست تعيين شده توسط شوراي راهبري، تصميم‌گيري مي‌كند يا اصرار طرفداران پرنفوذ باعث تغيير نظر رييس‌جمهور در موردگزينه وزارت صمت خواهد شد.

 

ليست شوراي راهبري براي وزارت صمت

پس از هفته‌ها گمانه‌زني آن‌طور كه رسانه‌ها گزارش داده‌اند، بالاخره گزينه‌‌هاي نهايي براي تصدي وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص شدند. كميته انتخاب وزير صمت كه متشكل از پيشكسوتان و كارشناسان اين حوزه بود، پس از بررسي دقيق رزومه بيش از ۶۵ نامزد و برگزاري جلسات متعدد، ليستي ۱۱ نفره را به شوراي راهبري دولت ارايه كرد.

درنهايت پس از حواشي اعتراضي، شوراي راهبري پس از راي‌‌گيري، ۵ گزينه نهايي را انتخاب كرد كه شامل «حسين علايي، حسين سلاح‌ورزي، فرشيد گلزاده كرماني، ميثم سعيدي و سعيد زرندي» مي‌شود. اين اسامي اكنون به رييس‌جمهور ارايه شده است تا وي تصميم نهايي را اتخاذ كند. البته برخي شنيده‌ها حاكي از اين است كه انتخاب اين نفرات با حواشي و انتقاداتي نيز همراه بود. برخي كارشناسان و فعالان اقتصادي نسبت به حذف برخي نامزدهاي شناخته شده مانند رضا رحماني وزير صمت دولت روحاني و خداداد غريب‌پور مديرعامل اسبق ايميدرواز ليست نهايي و حتي قراردادن اسم بعضي از افراد در ليست تاييد شده انتقاد كردند. همچنين، فشارهاي مختلف از سوي گروه‌‌هاي مختلف روي اعضاي كميته انتخاب وزير وجود داشت.
اما ۵ گزينه نهايي وزارت صمت چه سوابقي دارند؟

 

چهره نزديك به پزشكيان

سردار حسين علايي، از فرماندهان سپاه در جنگ تحميلي است. او دوست صميمي مسعود پزشكيان طي ۵۰ سال اخير و حامي رييس‌جمهور جديد در كارزار انتخاب محسوب مي‌شود. طبق شنيده‌ها او به دليل رابطه بسيار نزديكي كه با پزشكيان دارد، از چهره‌هاي اصلي، مطرح و محتمل به نظر مي‌رسد. حسين علايي هم‌اكنون عضو هيات علمي دانشگاه امام حسين و رييس هيات مديره شركت ملي نفت‌كش ايران است. شخصيت معتدل و مرتبط با اجزاي نظام از نقاط قوت علايي است و در مقابل عدم ارتباط مستقيم با حوزه‌هاي تجارت، معدن و صنعت و ذي‌نفعان اين بخش و سن بالاي او، از نقاط ضعفش تلقي مي‌شود.

 

يك چهره از بخش خصوصي

حسين سلاح ورزي گزينه ديگر شوراي راهبري براي وزارت صمت است. سلاح‌ورزي كه بيشتر به‌خاطر فعاليت‌هاي تشكلي در اتاق بازرگاني ايران و كانون عالي كارفرمايي ايران شناخته شده است. سلاح‌ورزي در كنار بنگاه‌داري و اداره شركت‌هاي متعدد، در زمينه‌هاي توليد، معدن و صادرات، سال‌هاي سال در كسوت نايب‌رييس و رييس در اتاق بازرگاني ايران، كانون عالي كارفرمايي و تشكل‌هاي ديگر فعاليت داشته است. با اين حال، اختلافات اخير با دولت سيزدهم باعث شد او از رياست اتاق بازرگاني ايران كنار گذاشته شود. روز گذشته هم خبري در فضاي رسانه‌اي كشور دست به دست شد، مبني بر حمايت اعضاي هيات رييسه اتاق ايران از سلاح‌ورزي. آنها از رييس‌جمهور خواستند حسين سلاح‌ورزي، رييس پيشين بزرگ‌ترين تشكل بخش خصوصي ايران را به عنوان وزير صمت انتخاب و معرفي كند. رييس و ساير اعضاي هيات‌رييسه اتاق بازرگاني، صنايع و معادن ‌‌كشاورزي ايران به‌نمايندگي از حدود ۷۰ هزار عضو حقيقي و حقوقي خود در بخش خصوصي در اين نامه، حسين سلاح‌ورزي را «داراي تحصيلات عاليه مرتبط، آشنايي كامل با مسائل فضاي كسب و كار، تجربيات ارزشمند در نهادها و تشكل‌هاي بزرگ و آشنا با تجارت و اقتصاد جهاني» دانسته و با استمزاج از تشكل‌هاي اقتصادي به رييس‌جمهور پيشنهاد شده است. پيش از آن، ده‌ها تشكل اقتصادي و كارفرمايي هم در نامه ديگري به رييس‌جمهور، اين پيشنهاد را ارايه كرده بودند. به نظر مي‌رسد اين نامه، پاسخي به درخواست مسعود پزشكيان است كه در هر دو بار حضور خود در اتاق ايران از فعالان اقتصادي درخواست كرد در معرفي وزير به او مشاركت فعال داشته باشند. مقبوليت و ارتباط خوب حسين سلاح‌ورزي با فعالين بخش خصوصي و تشكل‌هاي تخصصي، تسلط كافي بر موضوعات و مسائل فضاي كسب‌وكار، آشنايي با تجارت و اقتصاد بين‌الملل، از نكات قوت و حواشي ناشي از اختلاف با دولت سيزدهم در سال گذشته، از‌جمله نكات منفي بر سر راه انتخاب سلاح‌ورزي براي وزارت صمت است.

 

داماد وزير اسبق بازرگاني

دولت ميرحسين موسوي در فهرست

سعيد زرندي ديگر نامزد پيشنهادي وزارت صمت است. او طبق شنيده‌ها داماد حسن عابدجعفري، وزير اسبق بازرگاني دولت ميرحسين موسوي است كه علاوه بر سابقه مديركلي در استان البرز، مديرعامل منطقه ويژه پيام و معاونت برنامه‌ريزي وزارت صمت را هم در كارنامه كاري خود دارد. آن‌طور كه تابناك نوشته: زرندي ازجمله گزينه‌هاي جواني است كه با توجه به ارتباطاتي كه دارد، يكي از شانس‌ها و گزينه‌هاي محتمل براي تصدي كرسي وزارت صمت است. طبق شنيده‌ها براساس حمايت‌هاي واعظي، وزير ارتباطات دولت روحاني به اين مرحله رسيده، ارتباط خوب با تيم پزشكيان، از نقاط قوت سعيد زرندي است و در مقابل، گلايه ذي‌نفعان از عدم تصميم‌گيري قاطع و كندي در تصميم‌گيري از نقاط ضعف وي تلقي مي‌شود.

 

جاگيري دو تابعيتي‌ها در ليست!

ميثم سعيدي ديگر گزينه معرفي‌شده شوراي راهبري است، جواني اصلاح‌طلب و تحصيلكرده از افراد سابق گروه تحكيم وحدت كه تحصيلات عالي خود را در كشور سوئد به پايان رسانده و تجربه مديريت شركت‌هاي حوزه پتروشيمي را با خود به همراه دارد.سابقه تند سياسي (دفتر تحكيم وحدت) و اقامت خانواده‌اش در كشور سوئد كه شائبه دو تابعيتي بودن وي را تقويت مي‌كند، از نكات ضعف وي براي تصدي پست وزارت صمت است.

فرد ديگر فرشيد گلزاده كرماني است. جواني تحصيلكرده و از مديران بخش خصوصي است كه در انگلستان تحصيلات تكميلي خود را دنبال كرده است و به نظر مي‌رسد دوتابعيتي باشد كه البته با برخي چهره‌هاي اصلاح‌طلب نزديك و در ارتباط است. به جرات مي‌توان گفت شاخص‌ترين بخش كارنامه فعاليت اقتصادي وي مديريت فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي رفاه و صندوق بازنشستگي فرهنگيان است و البته در حال حاضر نيز در شركت صنايع لوازم‌خانگي ماد ايران مسووليت دارد!

 

چهره نزديك به عارف

گلزاده كرماني گزينه ديگر است كه در سال‌هاي اخير، به عنوان كارآفرين شناخته مي‌شود. او ارتباط بسيار خوبي با طيف اصلاح‌طلب دارد. البته شنيده شده كه گلزاده كرماني به محمدرضا عارف معاون اول دولت چهاردهم، بسيار نزديك و از افراد محبوب و مورد اعتماد معاون اول پزشكيان است. اما يكي از حواشي اين چهره نزديك به عارف، اقامت همسر و فرزندش در انگلستان و عدم ارتباط كافي با ذي‌نفعان حوزه فعاليتي خود است.قرار گرفتن نام او در فهرست اسامي وزراي احتمالي صمت با يك كارنامه ضعيف در قامت وزير صمت تعجب خيلي‌ها را ابرانگيخته است.

ارسال نظر