مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک این بلاها را سرتان می‌آورد

۱۴۰۳/۰۵/۱۶ - ۱۹:۴۰:۰۱
کد خبر: ۳۱۸۲۴۰
مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک این بلاها را سرتان می‌آورد

مصرف خودسرانه و بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها به یکی از معضلات جدی کشور تبدیل شده است.

روزنامه همشهری نوشت: طبق آمارهای جهانی، ایران دارای رتبه دوم مصرف‌کننده آنتی‌بیوتیک‌هاست که مهم‌ترین و بدترین تبعات آن «مقاومت دارویی» است. براساس تازه‌ترین گزارش سازمان غذا و دارو، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور در مقایسه با سال قبل بیشتر شده است. این در حالی است که نزدیک یک‌سوم نسخه‌های حاوی آنتی‌بیوتیک‌ها در جهان ضرورتی ندارد. اگر دوست دارید درباره مقاومت دارویی بیشتر بدانید، این مطلب را از دست ندهید.

مقاومت دارویی با ما چه می‌کند؟

دکتر آزیتا نبی‌زاده، سرپرست گروه خدمات سرپایی و بستری سازمان غذا و دارو در گفت‌وگویی تلویزیونی به این موضوع مهم اشاره کرده که هر چیزی که باکتری را نکشد، قوی‌ترش می‌کند. آن دوز کمی از آنتی‌بیوتیک که مصرف شده، نه‌تنها باکتری‌ها را از بین نمی‌برد، بلکه موجب ایجاد سویه‌های مقاومی از آن باکتری می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مقاومت آنتی‌بیوتیکی زیرمجموعه مقاومت ضدمیکروبی است و مهم‌ترین دلیل به‌وجود آمدن آن استفاده بیش از حد و نادرست آنتی‌بیوتیک‌هاست، گفته که استفاده بیش از حد و مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها یکی از عواملی است که منجر به بروز مقاومت دارویی در بدن می‌شود که عوارض متعددی دارد.

دکتر نبی‌زاده با اشاره به اینکه مقاومت دارویی، یکی از مشکلات مهم در درمان است، عنوان کرده که مقاومت دارویی تهدیدی جدی برای بهداشت عمومی جهانی است که باعث مرگ میلیون‌ها انسان در سراسر جهان شده است.سرپرست گروه خدمات سرپایی و بستری سازمان غذا و دارو به این موضوع بسیار مهم اشاره می‌کند که گاهی اوقات ساختار ژنتیک باکتری‌ها خودبه‌خود دچار تغییر و باعث می‌شود که آنتی‌بیوتیک قادر به شناسایی باکتری و از بین بردن آن نباشد. از طرف دیگر ممکن است باکتری مقاوم به درمان آنتی‌بیوتیکی به فرد دیگری سرایت کند و بدن بیمار جدید به آنتی‌بیوتیک پاسخ ندهد.

عوارض بسیار آنتی‌بیوتیک‌ها

دکتر ایرج خسرونیا، فوق‌تخصص گوارش و کبد و رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران آنتی‌بیوتیک‌ها عوارض بسیار زیادی دارند. به‌طوری که هم باعث مقاومت دارویی، هم خونریزی دستگاه گوارش و هم نارسایی کلیه می‌شوند و هم می‌توانند موجب فشارخون بالا در فرد شوند. در ضمن اگر مدت مصرف آنتی‌بیوتیک طولانی شود، باکتری‌های مفید بدن را از بین می‌برد و می‌تواند موجب التهاب در روده بزرگ شود.

آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها از رایج‌ترین داروهایی هستند که باعث تداخل دارویی می‌شوند. این داروها بدون نسخه و به راحتی توسط داروخانه‌ها در دسترس افراد قرار می‌گیرد و مصرف آنها در کشور ما خیلی بیش از سایر کشورهای دنیاست و دستگاهی هم نظارت ندارد.مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک در کشور ما به معضلی تبدیل شده و مصرف آن خیلی بیش از سایر کشورهای دنیاست. هیچ جای دنیا شما پیدا نمی‌کنید که مردم راحت بتوانند به آنتی‌بیوتیک دسترسی‌پیدا کنند.

ارسال نظر