ضرورت تشكيل كابينه‌اي كارآمد

۱۴۰۳/۰۵/۱۷ - ۰۰:۴۳:۲۰
کد خبر: ۳۱۸۲۵۸

برخي انتصاب‌ها و شنيده‌ها درباره مقامات دولت چهاردهم، اين برداشت را ايجاد مي‌كند كه آقاي پزشكيان تحت تاثير چند عامل مهم به انتخاب مديران ارشد دولت مي‌پردازند

مرتضی عزتی
  • برخي انتصاب‌ها و شنيده‌ها درباره مقامات دولت چهاردهم، اين برداشت را ايجاد مي‌كند كه آقاي پزشكيان تحت تاثير چند عامل مهم به انتخاب مديران ارشد دولت مي‌پردازند . اما بايد مراقب بود اين بايدها و نبايدها در راستاي وعده‌هاي روشن دولت در ايام انتخابات باشد و به گونه‌اي نشود كه بين مطالبات مردم و سياست‌ها و تصميمات دولت فاصله بعدي ايجاد شود.

1- به نظر مي‌رسد سهم‌خواهي‌ها بسيار موثر بوده است به گونه‌اي كه برخي گروه‌ها اصرار دارند تا افراد معرفي شده آنها هر چند از شايستگي كمتري برخوردار هستند، انتخاب شوند و اين به ‌شدت بر انتخاب‌هاي دولت اثرگذار است. هميشه گروه‌هايي با اين بهانه‌ها تلاش دارند خود را به كابينه‌ها تحميل كنند. اين رويه دولت را از شايسته‌سالاري دور و ناهماهنگ مي‌كند.

2- نبايد شأن و اندازه افراد و جريانات معرفي‌كننده در تصميمات رييس‌جمهور دخالت داشته باشد، به گونه‌اي كه هر چه فرد معرفي‌كننده برجسته‌تر باشد، فرد معرفي شده از سوي او شانس برگزيده شدن بيشتري داشته است.

3- نبايد سابقه دوستي افراد با آقاي پزشكيان عامل مهمي در انتخاب‌ها باشد. گاهي نيز برخي خودشان پست خود را تعيين مي‌كنند. با توجه به شخصيت خاص آقاي پزشكيان، افراد و گروه‌ها نبايد از حسن خلق و ويژگي‌هاي ايشان سوءاستفاده كرده و افراد مورد نظر را به او تحميل كنند.

4- گروه‌هاي نفوذي هنوز تلاش دارند افراد خود يا افراد كم تجربه و كم توان را با بهانه‌هاي جوانگرايي، تغيير ندادن مديران و مانند اينها به كابينه تحميل كنند يا افراد ناتوان و ضعيف را با بهانه‌هايي مانند خوب نبودن تغيير اتوبوسي مديران، مديران گوش به فرمان خود يا مديران ضعيف و ناتوان را در پست‌هاي خود نگهدارند تا كشور از قبل آنها آسيب‌هاي بيشتري ببيند. آنهايي كه با اتوبوس آمدند، اگر با اتوبوس هم بروند اشكال ندارد، ولي شايسته‌سالاري حكم مي‌كند، اگر در ميان آنها فرد شايسته‌تري در راستاي اهداف ملت وجود داشت، باقي بماند. هر اندازه يكدست‌سازي، موجب گسترش نفوذ شده است، شايسته‌سالاري برخلاف آن مي‌تواند نفوذزدايي كند.

5- نكته مهم و تضعيف‌كننده ديگر، باندهاي قدرت هستند كه به نظر مي‌رسد همچنان با بزرگنمايي‌هاي فريبنده، افراد هميشه مدير و فرصت‌طلب درون باندها را به آقاي پزشكيان تحميل مي‌كنند تا با وجود آنها منافع خود را تامين كنند. اين گروه‌ها حتي وظايف خود را رها كرده‌اند تا بتوانند شخص يا اشخاصي از باند و گروه خود را به قدرت بالاتر برسانند و منافع خود را تامين كنند. اينها طيف‌هاي مختلفي هستند، از گعده‌ها و محفل‌ها گرفته تا كاركنان نهادهاي رسمي كشور كه در نزديك 20 سال گذشته به‌ شدت قدرت گرفته‌اند.

6- دست آخر افزون بر اينها، آقاي پزشكيان بايد مراقب باشند پست‌هاي مديريتي كشور به فروش نرسد. در اين مسير همه گروه‌هاي ياد شده مي‌توانند فروشنده باشند، به ويژه آنهايي كه كاسب پست هستند و در دوره‌هايي هم‌پالگي‌هاي‌شان با فروش پست‌ها آسيب اساسي به كشور زدند تا منافع مادي به دست آوردند. آقاي رييس‌جمهور! نبايد وعده‌هاي انتخاباتي شايسته‌سالاري، علم‌مداري، تصميم‌گيري مبتني بر علم، مديريت درستكار و توانمند و مانند اينها را در انتخاب مديران فراموش كنند. نبايد بگذارند از همين آغاز، مسير دولتي كه اميدهاي بسياري را ايجاد كرده به انحراف كشيده شود. نبايد تحت تاثير فرصت‌طلبان و قدرت‌طلبان قرار بگيرند. راي‌دهندگان منتظر كابينه‌اي هستند كه بتواند وعده‌هاي‌تان را تحقق بخشد، چون تشكيلات منسجم و رسمي مانند حزب نداريم كه در انتخاب‌ها ساختارمند عمل كند، افزون بر خود آقاي پزشكيان، همه كساني كه او به آنها اعتماد كرده است نيز در اين زمينه بايد تلاش كنند مسير درستي طي شود.

آقاي رييس‌جمهور! تحقق وعده‌هاي انتخاباتي و كاهش مشكلات مردم، كابينه توانمند و با تجربه مثبت و تصميم‌گيراني علم باور مي‌خواهد. انتخاب مديران فاقد توان علمي نمي‌تواند تصميم‌سازي علمي را به ارمغان بياورد. سياستگذاري مبتني بر علم، سياستگذاراني دانشمند و برجسته در حوزه تخصصي خود مي‌طلبد. شايسته‌سالاري، مديراني خارج از نفوذ باندهاي قدرت‌طلب و فرصت‌طلب مي‌خواهد. زير بار تحميل باندهاي قدرت و فرصت‌طلب رفتن يا فريب آنها را خوردن با شايسته‌سالاري مغايرت دارد. تامين خواسته‌ها و به دست آوردن دل ديگران در گزينش اعضاي هيات دولت و ديگر مديران با شايسته‌سالاري مغايرت دارد.

تا ... شايد دولتي شايسته، مديريت كشور را در دست بگيرد و آينده روشن‌تري به ارمغان بياورد.

ارسال نظر