اشتباهات استراتژيك اسراييل در تنش‌زايي

۱۴۰۳/۰۵/۱۷ - ۲۳:۴۱:۴۵
کد خبر: ۳۱۸۳۴۹

تنش‌ها همواره محصول محاسبات نيستند، بلكه آن سوءمحاسبات كشورهاست كه تنش‌هاي فزاينده را شكل مي‌دهد. از اين منظور، صهيونيست‌ها، مدت‌هاست كه تصميمات خود را مبتني بر سوءمحاسبات و راهبردهاي غلط اتخاذ مي‌كنند. روندي كه باعث شده منطقه اين روزها در شرايط دشواري به سر برد.

محسن جلیلوند

تنش‌ها همواره محصول محاسبات نيستند، بلكه آن سوءمحاسبات كشورهاست كه تنش‌هاي فزاينده را شكل مي‌دهد. از اين منظور، صهيونيست‌ها، مدت‌هاست كه تصميمات خود را مبتني بر سوءمحاسبات و راهبردهاي غلط اتخاذ مي‌كنند. روندي كه باعث شده منطقه اين روزها در شرايط دشواري به سر برد.
منطقه غرب آسيا اين روزها در شرايط حساسي به سر مي‌برد و هر آن احتمال بروز تنش‌هاي فراگير، احساس مي‌شود. ريشه تنش‌ها اما رفتارهاي رژيمي است كه حيات و تداوم حضور خود را در تنش‌آفريني و ترور مي‌بيند و همواره يك طرف چالش‌هاي منطقه‌اي به شمار مي‌رود. پس از ترور اسماعيل هنيه، بسياري از تحليلگران در جست‌وجوي همه احتمالاتي هستند كه ممكن است پس از اين ترور به وقوع بپيوندد. ايران البته اعلام كرده، واكنش مناسبي متناسب با شرايط نشان مي‌دهد. اما هرگز از زمان و مكان اين پاسخ سخني به ميان نياورده است.

اين رويكرد بر التهاب و نگراني صهيونيست‌ها اضافه كرده است. اما جدا از ضرورت واكنش‌هاي احتمالي ايران، موضوع مهم سطح واكنش، وسعت واكنش و شدت پاسخ است كه تحولات آينده را مشخص مي‌كند. در واقع ابتكار عمل در حال حاضر در اختيار ايران است و صهيونيست‌ها، اين روزها با التهاب و نگراني زياد، منتظر تحولات آتي هستند. صهيونيست‌ها از زمان تشكيل و اشغال فلسطين، يك راهبرد مهم را در دستور كار قرار داده‌اند و آن اينكه اگر ما نتوانيم امنيت را تجربه كنيم، همه منطقه بايد در نا امني به سر ببرد. اسراييلي‌ها معتقدند اگر اسراييل به دليل رفتارهايش نتواند ثبات امنيتي را تجربه كند، مشكلات بايد در ساير كشورهاي منطقه توزيع شود. اسراييل در حال حاضر بر اساس اعلام مسوولان اسراييلي به بچه توسري خور منطقه بدل شده است. از عراق و سوريه به اين كشور حمله مي‌شود. از يمن، حملات متعددي به اين كشور صورت مي‌گيرد و كشتي‌هاي اين رژيم نمي‌توانند در درياي سرخ حركت كنند. از سوي ديگر در اغلب كشورهاي اروپايي و امريكايي، تظاهرات گسترده‌اي عليه اين رژيم صورت مي‌گيرد و ماهيت صهيونيست‌ها را زير سوال مي‌برند. حتي هم‌پيمانان اين كشور هم انتقادات بسياري به عملكرد اسراييل دارند. از سوي ديگر ايران هم در جريان عمليات وعده صادق، همه افسانه‌هاي قبلي درباره گنبد آهنين و توانايي‌هاي دفاعي اين رژيم را بر باد داد. در اين شرايط اسراييل به دنبال آن است كه عدم ثبات و نا امني خود را به ساير كشورهاي منطقه توزيع كند. در واقع اسراييل ناامني را پمپاژ مي‌كند و از ساير كشورها مي‌خواهد كه اين ناامني‌ها را در سطح منطقه‌اي و جهاني مديريت كنند.

مهم‌ترين كاري كه اسراييلي‌ها ادعا مي‌كنند به دنبال انجام آن هستند، خدشه‌دار كردن بازدارندگي ايران است. ايران اما نشان داده كه بر سر امنيت و بازدارندگي خود با هيچ كشوري شوخي ندارد. بنابراين مي‌توان پيش‌بيني كرد كه ايران بازدارندگي مورد نظر خود را اعمال سازد. در عين حال ايران متوجه منويات شوم اسراييل هم هست و مي‌داند كه صهيونيست‌ها مي‌خواهند از طريق تنش‌آفريني، پاي قدرت‌هاي جهاني را به ميانه منازعه باز كند. همانطور كه اشاره شد جنگ هرگز حاصل محاسبات نيست، بلكه برآمده از سوءمحاسبات است. كوچك‌ترين سوءمحاسباتي از سوي هر طرفي مي‌تواند اوضاع را به هم بريزد. ايران تا به امروز نشان داده كه محاسبات دقيقي دارد و حاضر نيست وارد سوءمحاسبات و اشتباهات محاسباتي طرف‌هاي مقابل و دشمنان شود. نبايد فراموش كرد كه در محيط‌هاي پر التهاب متغیرهاي ظاهرا كوچك هم مي‌توانند اثرات بزرگي به جاي بگذارند. بايد منتظر بمانيم علي باقري از جده باز گردد و امريكايي‌ها هم مواضع خود را بيان كنند. بدون ترديد ایران واكنش مدنظر خود را نشان مي‌دهد اما زمان و مكان اين واكنش را خود ايران مشخص مي‌كند. در اين ميان بايد توجه داشت كه حمايت امريكا از اسرائيل نامحدود است، اين تصور كه امريكا به دليل انتخابات رياست‌جمهوري از تحولات منطقه غافل است، اشتباه محض است. امريكا در هر شرايطي از اسراييل دفاع مي‌كند. در عين حال معناي حمايت از اسرايیل اين نيست هر تصميم غير معقول كه نتانياهو اتخاذ كند، مورد حمايت امريكا قرار مي‌گيرد. 

ارسال نظر