هوش مصنوعي بازار ۲۵۰ ميليارد دلاري برون‌سپاري در هند را به چالش مي‌كشد

۱۴۰۳/۰۵/۱۸ - ۰۰:۲۳:۱۳
کد خبر: ۳۱۸۳۷۹

هند مدت‌ها است كه به عنوان يكي از مراكز جذاب براي شركت‌هاي فناوري و خدمات غربي شناخته مي‌شود. در طول چند دهه گذشته بسياري از شركت‌ها مشاغل ساده و پيچيده خود را برعهده كاركنان ارزان‌قيمت هندي گذاشته‌اند و حالا طبق گزارش وال‌استريت ژورنال شاهد يك صنعت ۲۵۰ ميليارد دلاري براي برون‌سپاري در اين كشور هستيم.

هند مدت‌ها است كه به عنوان يكي از مراكز جذاب براي شركت‌هاي فناوري و خدمات غربي شناخته مي‌شود. در طول چند دهه گذشته بسياري از شركت‌ها مشاغل ساده و پيچيده خود را برعهده كاركنان ارزان‌قيمت هندي گذاشته‌اند و حالا طبق گزارش وال‌استريت ژورنال شاهد يك صنعت ۲۵۰ ميليارد دلاري براي برون‌سپاري در اين كشور هستيم. اما موج جديد هوش مصنوعي بسياري از اين مشاغل را هدف گرفته‌ است و به ويژه مشاغل سطح پايين از جمله پشتيباني‌ مشتريان و اپراتور‌هاي مركز تماس در معرض خطر هستند. به گزارش پيوست، فعالان صنعتي مي‌گويند هوش مصنوعي مولد باعث تشديد روند كاهش نيروي كار براي شركت‌هاي فناوري مي‌شود. براساس داده‌ها، تعداد كاركنان مورد نياز براي شركت‌هاي به ويژه در بخش فناوري در طول يك دهه گذشته روند نزولي داشته است و اين جريان با فناوري‌هاي جديد شدت بيشتري مي‌گيرد.

فعالان بزرگ در حوزه برون‌سپاري به استفاده از هوش مصنوعي روي آورده‌اند و قصد دارند از آن در بخش‌هاي مختلف كسب‌وكار خود استفاده كنند اما مشاغل رده‌پايين از جمله مركز تماس و پشتيباني در خطر جايگزين شدن قرار دارند. كشاو موروگش، مديرعامل WNS، يكي از شركت‌هاي خدمات فناوري هندي كه در بورس امريكا ليست شده است، مي‌گويد: «اگر كار فرد يك خدمت ساده براي مركز تماس باشد، پس هوش مصنوعي خيلي سريع جايگزين آن فرد مي‌شود. به همين سادگي.» طبق اعلام سازمان Nasscom، هوش مصنوعي مي‌تواند تاثير شگرفي بر ۵.۴ ميليون فعال اين حوزه در هند داشته باشد كه حدود ۸ درصد از اقتصاد اين كشور را تشكيل مي‌دهند. طبق داده‌هاي بانك HSBC، بيش از ۸۰ درصد شركت‌هاي S&P 500 وظايف خود را به هند برون‌سپاري مي‌كنند. وين كومار، مشاور فناوري شركت مشاوره Hackett Group، مي‌گويد شركت‌هاي امريكايي تنها در صورتي به همكاري با شركت‌هاي برون‌سپاري ادامه مي‌دهند كه خودكارسازي در تمام حوزه‌هاي ممكن انجام بگيرد. او مي‌گويد: «اگر شركت‌هاي هندي نتوانند اين كار را انجام بدهند، اين عمليات‌ها دوباره به داخل بازمي‌گردند.» تراكم نيروي كار در صنعت فناوري هند در حال كاهش است؛ تعداد كاركناني كه در يك دهه گذشته براي درآمد يك ميليون دلار سالانه استخدام شده‌اند از ۲۷ نفر به ۲۱ نفر كاهش يافته است. براساس تازه‌ترين داده‌هاي Nasscom، فعاليت‌هايي كه بيشتر از همه در معرض خودكارسازي قرار دارند براساس آخرين آمار سال ۲۰۲۱ بيش از ۱.۴ فرصت شغلي را شامل مي‌شوند. يك سوم اين مشاغل مربوط به مراكز تماس هستند. موروگش مي‌گويد: «بايد از زنجيره ارزش بالا رفت و به دنبال فرآيند‌هاي جديد بود.» هوش مصنوعي باعث قدرت گرفتن روند‌هايي شده است كه پيش از اين هم به كاهش نيروي كار كمك مي‌كردند. حدود يك دهه پيش، شركت‌ها براي كسب درآمد يك ميليون دلار در سال به حدود ۲۷ كارمند نياز داشتند. اين شركت حالا براساس داده‌هاي Nasscom تعداد كاركنان موردنياز به ۲۱ نفر كاهش يافته است. شركت‌ها در گذشته معمولا براساس تعداد كارمنداني كه روي پروژه كار مي‌كردند از مشتريان خود پول مي‌گرفتند. در حال حاضر قيمت پروژه‌ها در برخي از موارد به خروجي آن بستگي دارد. دنيل لي، از اساتيد مدرسه مديريت MIT، كه مقاله‌اي با عنوان «هوش مصنوعي مولد مشغول كار» نوشته است مي‌گويد: «تقاضاي بين‌المللي كاهش مي‌يابد، سهم هند از اين كاهش روشن نيست، اما من كمي بدبين هستم.» داده‌هاي Nasscom نشان مي‌دهد كه اين صنعت در سالي كه گذشت در كمترين سطح يك دهه گذشته، تنها ۶۰ هزار شغل جديد اضافه كرده است. همچنين سه شركت بزرگ فناوري هند (Tato Consultancy Services، Infosys و Wipro) در همين دوره بيش از ۶۰ هزار نفر از كاركنان خود را تعديل كرده‌اند. فعالان صنعتي اما بخش مهمي از كاهش مشاغل را به استخدام بيش از حد در دوران همه‌گيري نسبت مي‌دهند و معتقدند كه اين تعديل نيرو ارتباطي با خودكارسازي ندارد. در دوران پاندمي تنها در طول يك سال ۴۵۰ هزار نفر به استخدام صنعت درآمدند. انتظار مي‌رود كه در سال آتي جريان جذب نيرو جان دوباره بگيرد.

هريك وين، مدير ارشد فناوري در شركت فناوري اطلاعات TCS، مي‌گويد: «توجه داشته باشيد كه جايگاه‌هاي شغلي آينده نيازمند تفكر منتقدانه، طراحي، تنظيم هدف استراتژيك و مهارت‌هاي حل مساله خلاق بيشتري هستند.» مديران صنعتي اميدوارند كه ابزارهاي هوش مصنوعي با وجود نابودي برخي از مشاغل قديمي، كسب‌وكارهاي تازه‌اي را ايجاد كنند. بالاكريشنا دي آر، رييس بين‌المللي هوش مصنوعي در شركت Infosys، مي‌گويد پيلوت پروژه‌هاي جديد مشتريان در حوزه‌هاي كدنويسي و پشتيباني توسعه از دستيار هوش مصنوعي استفاده مي‌كنند و در بانك‌ها نيز براي رفع سوالات داخلي از GPT شخصي‌سازي شده استفاده مي‌شود. به گفته او «براي حركت سازمان‌ها به اين سمت تنها به زمان نياز است.» شركت Tech Mahindra، يكي از فعالان كوچك‌تر فناوري هند، نيز ابزار چت هوش مصنوعي را براي كمك به نصب شبكه‌هاي فيبر در اختيار مهندسان قرار داده است كه جايگزين يك دفترچه ۷۰ صفحه‌اي‌ شده است. مدل زباني بزرگ اين شركت به زبان هندي نيز با هدف استفاده در بخش پشتيباني مشتريان و توليد محتوا ايجاد شده است. كارجويان از همين حالا فشار هوش مصنوعي را احساس مي‌كنند و تعداد زيادي از مشاغل ساده فناوري ديگر تقاضاي چنداني ندارند و حتي در صورت استخدام در چنين مشاغلي هم كاركنان اميدي به آينده آن با وجود ابزارهاي هوش مصنوعي مثل ChatGPT ندارند.

ارسال نظر