30 هزار جانباز خودرو وارد می‌کنند

۱۴۰۳/۰۵/۱۸ - ۰۰:۳۵:۲۸
کد خبر: ۳۱۸۳۸۵

ريیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد که 30 هزار جانباز مشمول واردات خودرو شده‌اند که اسامی آنها به وزارت صمت اعلام شده است. 

ريیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد که 30 هزار جانباز مشمول واردات خودرو شده‌اند که اسامی آنها به وزارت صمت اعلام شده است. 
اما ورود خودروهای جانبازان به بازار ایران می‌تواند قیمت خودرو در بازار را بشکند؟
به گزارش اکوایران، در پی اجرای طرح واردات خودرو وزارت صمت آیین‌نامه واردات خودرو مختص جانبازان و ایثارگران را به تصویب رساند که براین اساس جانبازان بتوانند با سود بازرگانی صفر درصد خودروی موردنظر خود را وارد کشور کنند.
آن‌گونه که در آیین‌نامه واردات خودروی جانبازان آمده است، ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدا باید برای جانبازان 70 درصد دو پا یا دو دست قطع از مچ و یا قطع نخاع تا سقف 35 هزار یورو و سایر جانبازان 70 درصد تا سقف 30 هزار یورو باشد. همچنین برای جانبازان 50 تا 69 درصد تا سقف 25 هزار یورو درنظر گرفته شده است.
اکنون هم امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، ريیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرده است که 30000 جانباز مشمول واردات خودرو شدند که اسامی آنها به وزارت صمت ارسال شد.
ازمیان برداشتن محدودیت‌های موجود طرح واردات عادی خودرو برای جانبازان و ایثارگران می‌تواند باعث شود که خودروهایی با مدل‌های متنوع و قیمت مناسب وارد کشور شود. برخی از کارشناسان نیز معتقدند قیمت خودرو در بازار با ورود خودروهای جانبازان کاهش می‌یابد.
اما باید به این نکته توجه کرد که مدل‌های خودروهای وارداتی جانبازان لوکس‌تر و متنوع‌تر از مدل‌های وارداتی عادی است. برای مثال در طرح واردات خودروی جانبازان بالای 50 بی‌ام‌و 318 مدل 2024 دیده می‌شود. این محصول، احتمالا گران‌ترین خودروی وارداتی ایران در سال 1403 خواهد بود. باتوجه به آنکه 30 هزار جانباز مشمول واردات خودرو شده‌اند، این احتمال وجود دارد که باتوجه به محدود بودن واردات آنها به محض ورود به بازار قیمتی نجومی پیدا کنند. گرچه باید درنظر داشت که احتمالا برخی از این 30 هزار جانباز در فرآیند واردات خودرو با معیارهای وزارت صمت حذف می‌شوند. البته این امید وجود دارد که با تسریع و تداوم روند واردات انحصار بازار و قیمت‌ها شکسته شود.
البته پیش از این نیز شائبه‌هایی مطرح شد که واردات خودرو به نام جانبازان اجرا می‌شود و در اصل دلالان و افراد سودجو از این فرصت استفاده می‌کنند، اما انجمن واردکنندگان در جلسه‌ای با حضور اصحاب رسانه اعلام کردند که تمام فرآیند واردات با حضور و امضای جانبازان و ایثارگران صورت می‌گیرد و افراد دیگری در این فرآیند حضور ندارند.

 کدام‌یک از جانبازان و ایثارگران می‌توانند خودرو وارد کنند؟

براساس آیین‌نامه‌ واردات خودرو مخصوص جانبازان و ایثارگرانی که بهمن سال گذشته ابلاغ شد، تنها دو شرط برای مشمولی واردات خودرو نیاز است. شرط نخست درمورد جانبازان 50 درصد به بالاست. همان‌طور که پیش از این به آن اشاره شد، ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدا باید برای جانبازان 70 درصد دو پا یا دو دست قطع از مچ و یا قطع نخاع تا سقف 35 هزار یورو و سایر جانبازان 70درصد تا سقف 30 هزار یورو باشد. همچنین برای جانبازان 50 تا 69 درصد تا سقف 25 هزار یورو درنظر گرفته شده است. در بند دوم این آیین‌نامه نیز آمده است مشمولینی که ظرف 10 سال گذشته از هیچ‌گونه تسهیلات، اعم از واردات و خرید خودرو استفاده نکرده‌اند در اولویت قرار دارند.

ارسال نظر