معاون اول رييس‌جمهور:

راهبرد انتخاب مديران و وزرا در اين دولت توجه به تفكر سياسي نيست

۱۴۰۳/۰۵/۲۳ - ۰۰:۴۶:۰۰
کد خبر: ۳۱۸۶۸۵

معاون اول رييس‌جمهور گفت: راهبرد انتخاب مديران و وزرا در اين دولت توجه به تفكر سياسي نيست و بايد مديران دولت چهاردهم به دنبال تحقق آرمان‌ها و ارزش‌هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و مطالبات مردم و وعده‌هاي داده شده توسط رييس‌جمهور و در راس همه آنها حل مشكلات معيشتي و اقتصادي مردم باشند.

معاون اول رييس‌جمهور گفت: راهبرد انتخاب مديران و وزرا در اين دولت توجه به تفكر سياسي نيست و بايد مديران دولت چهاردهم به دنبال تحقق آرمان‌ها و ارزش‌هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و مطالبات مردم و وعده‌هاي داده شده توسط رييس‌جمهور و در راس همه آنها حل مشكلات معيشتي و اقتصادي مردم باشند.

محمدرضا عارف در پنجمين جلسه شوراي اقتصاد در سال ۱۴۰۳ كه صبح روز (دوشنبه) به رياست معاون اول رييس‌جمهور برگزار شد، با اشاره به اهميت سازمان برنامه و بودجه و تاكيد بر ارتقاي جايگاه اين سازمان در نظام بودجه‌ريزي و برنامه‌ريزي كل كشور تصريح كرد: سازمان برنامه و بودجه نقشي مهم و اساسي در ايجاد هماهنگي بين وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي دولتي در جهت‌دهي و برنامه‌ريزي منابع مالي موردنياز طرح‌هاي بزرگ زيرساختي و عمراني در كشور دارد.

معاون اول رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه شوراي اقتصاد از نهادهاي مهم و باسابقه تاريخي در كشور است كه بايد در جايگاه واقعي خود قرار گيرد، تصريح كرد: بايد با توجه ويژه به نقش و عملكرد شوراي اقتصاد و ارتقاي جايگاه آن، از ايجاد شوراها و كميته‌هاي موازي براي تصميم‌گيري اقتصادي جلوگيري شود تا راهبردها، وعده‌ها و برنامه‌هاي رييس‌جمهور هر چه سريع‌تر عملياتي شود.

عارف همچنين به اهميت توجه به نظرات بخش خصوصي و غيردولتي از جمله تعاوني‌ها در تصميم‌گيري‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي كلان اقتصادي اشاره و تصريح كرد: امروز انتخاب بخش خصوصي در اداره اقتصاد كشور يك اختيار نبوده، بلكه تكليف و الزام است و بايد در جلسات تصميم‌گيري اقتصادي دولت همانند شوراي اقتصاد بخش خصوصي و فعالين و كارآفرينان اقتصادي نقش پررنگ ايفا كنند و از نظرات آنان در تصميم‌گيري اقتصادي و بودجه‌ريزي استفاده شود. معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينكه تعهد به آرمان‌هاي انقلاب و نظام، خدمت به مردم، به‌كارگيري افراد دردمند و متعهد از مهم‌ترين معيارهاي به‌كارگيري و انتخاب افراد در جايگاه‌هاي مديريتي در دولت چهاردهم است، افزود: راهبرد انتخاب مديران و وزرا در اين دولت توجه به تفكر سياسي نيست و بايد مديران دولت چهاردهم به دنبال تحقق آرمان‌ها و ارزش‌هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و مطالبات مردم و وعده‌هاي داده شده توسط رييس‌جمهور و در راس همه آنها حل مشكلات معيشتي و اقتصادي مردم باشند. وي بر به كارگيري نيروهاي متخصص، متعهد و جوان در مسير رسيدن به اين اهداف تاكيد كرد.

همچنين در اين جلسه حميد پورمحمدي، رييس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اينكه هدف اصلي شوراي اقتصاد گره گشايي از دستگاه‌ها و فعالين اقتصادي است، گفت: شوراي اقتصاد با نزديك به يك قرن تجربه در قالب‌هاي مختلف و با برگزاري جلسات در كميسيون‌هاي تخصصي با حضور معاونين وزرا، نمايندگان بخش‌هاي خصوصي و تعاوني و نظارت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نقشي مهم در تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي كشور دارد.

در ادامه جلسه شوراي اقتصاد كه رييس دفتر رييس‌جمهور، وزراي نفت، جهاد كشاورزي، تعاون، كار و رفاه اجتماعي، روساي سازمان برنامه و بودجه، بانك مركزي، سازمان حفاظت محيط زيست، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و اعضاي دستگاه‌هاي مربوطه حضور داشتند، رويكردها و سياست‌ها و جهت‌گيري‌هاي كلان بودجه ۱۴۰۴ طرح و ضمن تاييد كليات پيشنهاد سازمان برنامه و بودجه مقرر گرديد نظرات اعضا دريافت و در متن پيشنهادي براي طرح در هيات دولت اعمال گردد.

در ادامه اين جلسه درخواست وزارت نفت درخصوص طرح ضربتي افزايش توليد نفت خام به ميزان ۲۵۰ هزار بشكه در روز در ۳۴ ميدان نفتي كشور توسط شركت ملي نفت ايران مصوب و مقرر شد ساز و كار اجرايي اين مصوبه طي تفاهمنامه‌اي بين سازمان برنامه و بودجه، بانك مركزي و شركت ملي نفت ايران تعيين شود.
همچنين سازمان برنامه و بودجه گزارشي از وضعيت اقتصادي و جهت دهي بودجه سال آينده در چهار شاخص كلان اقتصادي بخش حقيقي، بازار كار، بخش اسمي و شاخص نابرابري ارايه كرد كه اعضا و برخي از وزرا نظرات، رويكردها، پيشنهادات و طرح‌هاي خود را در اين زمينه مطرح كردند.

همچنين محمدرضا عارف، معاون اول رييس‌جمهور در مراسم توديع و معارفه معاون رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده اظهار كرد: به خواهر گرامي سركار خانم بهروز آذر تبريك مي‌گويم كه با نشاط جواني و عقبه علمي وارد اين عرصه شدند. براي ما مايه افتخار است كه در دولت در خدمت خانمي جوان، متعهد و پرتلاش هستيم.
وي گفت: به دختران جوان و ورزشكاران قهرمان‌مان در رقابت‌هاي المپيك تبريك مي‌گويم كه هم در عرصه رقابت و هم در عرصه اخلاق پيروز شدند.
عارف در ادامه اظهار كرد: از همه زحمات ۲۰ سال گذشته تشكر كردم، در سال ۸۳ يك سوال از خانم زهرا شجاعي پرسيدم كه اين سوال را از خانم بهروزآذر هم مي‌پرسم كه اگر اين معاونت نبود چه اتفاقي مي‌افتاد و به دنبال آن مطرح كردم كه با چه جامعه‌اي كار مي‌كنيم. خانم بهروزآذر به ما پاسخ دهند كه زنان كجاي كار هستند، آيا با اهداف بلند و شعاري مي‌توانيم به كمك نيمي از جمعيت كشورمان برسيم؟
وي تاكيد كرد: شاخص‌هاي پيشرفت علمي دختران در مقابل پسران را دنبال كنيد. مطمئن هستم كه در اكثر شاخص‌ها دختران ما بهتر هستند. معاون اول رييس‌جمهور ادامه داد: اين روزها به منش ارزشمند پزشكيان بي انصافي مي‌شود.
عارف افزود: جوانگرايي با جوان‌سوزي متفاوت است. مي‌شود جواني را در يك مسووليت گذاشت و بعد از دو ماه پرونده‌اش براي هميشه بسته شود. افراد با پتانسيل زيادي به اشتباه در جايي گذاشتيم كه آمادگي نداشتند، چون توانمندسازي نكرديم و لذا امروز مسوولان را بين افراد خاصي پيدا مي‌كنيم.
وي بيان كرد: جوانگرايي و شايسته سالاري كار ساده‌اي نيست، بايد زحمت كشيد و جوانان با استعداد كشف و آماده پذيرش مسووليت شود، چون اين روند را طي نكرده‌ايم امروز به اجبار سهميه مي‌گذاريم. راهبرد ما اين است كه در پايان چهار سال دولت، چند صد نفر نيروي توانمند در زمينه‌هاي مختلف را تحويل جامعه دهيم كساني كه بشود در مديريت كشور از آنها استفاده كرد.معاون اول رييس‌جمهور در ادامه خاطرنشان كرد: برخي حركات و رفتار، حداكثر يك نگاه مسكني به مشكلات دارد؛ جامعه ما از نظر رواني، آمادگي زعامت، هدايت و رهبري زنان را ندارد. عارف افزود: هنوز بعد از ۴ دهه از گذشت پيروزي انقلاب، براي حضور زنان در بعضي از مجامع، چالش جدي داريم.
وي خاطرنشان كرد: برنامه هفتم كه از امروز آن را به خوبي و با حضور وزراي دولت سيزدهم كليد زديم و اولين شوراي راهبري را با اعضاي دولت شهيد رييسي برگزار كرديم.

معاون اول رييس‌جمهور ادامه داد: وزراي دولت سيزدهم تا امروز با صميميت با ما همكاري كردند. صندلي‌ها عوض مي‌شود، مسووليت‌ها تغييري نمي‌كند. بنا نيست ضعف‌هاي خودمان را با بدگويي از وزراي دولت قبل بپوشانيم و آنها را نفي كنيم؛ بناست نقد كنيم تا بهتر جلو برويم.