بیکاری جوانان جهان نزولی شد

۱۴۰۳/۰۵/۲۴ - ۱۰:۱۵:۰۲
کد خبر: ۳۱۸۸۰۰
بیکاری جوانان جهان نزولی شد

سازمان ملل اعلام کرد که بیکاری جوانان در جهان در پایین‌ترین سطح خود در ۱۵ سال گذشته است، اگرچه هنوز همه مناطق از رکود کووید-۱۹ بهبود نیافته‌اند.

آژانس کار سازمان ملل اعلام کرد که تعداد افراد ۱۵ تا ۲۴ ساله که در کار، تحصیل یا آموزش نیستند (NEET) نگران‌کننده است و افزود که بهبودی پس از همه گیری کووید-۱۹ در همه مناطق جهانی نبوده است.

به گزارش ایسنا، سازمان بین‌المللی کار گفته جوانان در مناطق خاص و بسیاری از زنان جوان مزایای بهبود اقتصادی را نمی‌بینند. نرخ بیکاری جوانان در سال گذشته با ۱۳ درصد، پایین‌ترین سطح در ۱۵ سال گذشته و کاهش نسبت به نرخ ۱۳.۸ درصدی قبل از همه‌گیری در سال ۲۰۱۹ است. پیش بینی می‌شود امسال و سال آینده به ۱۲.۸ درصد کاهش یابد.

با این حال، تصویر در سراسر مناطق یکسان نیست. در کشورهای عربی، آسیای شرقی و آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه، نرخ بیکاری جوانان در سال ۲۰۲۳ بیشتر از سال ۲۰۱۹ بود. گزارش روندهای جهانی اشتغال برای جوانان ۲۰۲۴ سازمان بین‌المللی کار نسبت به افزایش روزافزون کار برای جوانان  و افزایش شکاف در عرضه فارغ التحصیلان جوان و تعداد مشاغل مناسب برای آنها هشدار داد.

تعداد زیادی از جوانان در کار، تحصیل یا آموزش نیستند هستند و فرصت‌های دسترسی به مشاغل مناسب در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه محدود است. نرخ جوانانی که در کار، تحصیل یا آموزش نیستند در سال ۲۰۲۳ به ۲۰.۴ درصد رسید  و از هر سه نفر از این افراد، دو نفر زن هستند. نرخ جوانانی که در کار، تحصیل یا آموزش نیستند برای زنان جوان در سال گذشته ۲۸.۱ درصد و برای مردان جوان ۱۳.۱ درصد بود. در سراسر جهان، بیش از نیمی از کارگران جوان در مشاغل غیررسمی هستند. فقط در اقتصادهای با درآمد بالا و متوسط ‌رو به بالا، اکثریت کارگران جوان امروزی در کار منظم و مطمئن هستند.

گیلبرت اف. هونگبو، رئیس سازمان بین‌المللی کار گفت: «هیچ‌کدام از ما نمی‌توانیم منتظر آینده‌ای باثبات باشیم، وقتی میلیون‌ها جوان در سراسر جهان کار مناسبی ندارند و در نتیجه احساس ناامنی می‌کنند و نمی‌توانند زندگی بهتری برای خود و خانواده‌شان بسازند». در این گزارش آمده است که علیرغم سیگنال‌های مثبت اقتصادی و بازار کار، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جوانان به طور فزاینده‌ای نگران آینده هستند.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد در این بیانیه آمده است که بسیاری از جوانان امروز در مورد از دست دادن شغل و ثبات شغلی، وضعیت اقتصاد، عدم تحرک اجتماعی در بین نسل‌ها و چشم‌انداز آنها برای استقلال مالی نهایی احساس استرس می‌کنند. هونگبو گفت که این ممکن است به این دلیل باشد که اکثر مشاغل موجود موقتی و فاقد حمایت اجتماعی هستند.