وام خود اشتغالی ۱۵۰ میلیون تومانی شامل چه کسانی می‌شود؟

۱۴۰۳/۰۴/۱۸ - ۲۱:۰۰:۰۲
کد خبر: ۳۱۶۱۶۱
وام خود اشتغالی ۱۵۰ میلیون تومانی شامل چه کسانی می‌شود؟

افرادی که برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای خانگی و روستایی، به منابع مالی نیاز دارند، می‌توانند تا 150 میلیون تومان وام خود اشتغالی دریافت کنند.

افرادی که برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای خانگی و روستایی، به منابع مالی نیاز دارند، می‌توانند تا 150 میلیون تومان وام خود اشتغالی دریافت کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، وام خود اشتغالی با همکاری نهادهایی همچون کمیته‌ امداد امام خمینی، بهزیستی، وزارت کار و رفاه اجتماعی و بنیاد شهید با بانک‌ها ارائه می‌شوند. هدف این تسهیلات نیز تامین سرمایه کسب‌وکارهای خانگی و روستایی برای واجدان شرایط است.

تجارت‌نیوز در این گزارش، ملزومات دریافت و وام خود اشتغالی و جزئیات پرداخت این تسهیلات را بررسی می‌کند.

سقف وام خود اشتغالی و شرایط بازپرداخت آن

سقف وام خود اشتغالی و شرایط آن را دولت‌ بر اساس بودجه هر سال و مصارف وام‌های اشتغال‌زایی تعیین می‌کند. سقف وام خود اشتغالی در سال 1403 معادل 150 میلیون تومان تعیین شده است. با این حال، نرخ سود این وام با توجه به بانک وام‌دهنده و نوع وام درخواستی، از چهار تا 10 درصد متغیر است.

حداکثر زمان بازپرداخت وام خود اشتغالی 84 ماه است. بازپرداخت اقساط برای کسب‌وکار‌هایی که سود ماهانه دارند، به طور ماهانه و برای کسب‌وکار‌هایی که سود سالانه دارند، به صورت سالانه تعیین شده است.

در صورت اخذ وام 150 میلیونی و با شرایط پرداخت اقساط ماهانه، وام گیرنده ملزم به پرداخت اقساط دو میلیون و 50 هزار تومانی است. در پایان مهلت اقساط با احتساب نرخ سود بانک، وام‌گیرنده باید مبلغ 172 میلیون و 286 هزار تومان را پرداخت کرده باشد.

چه کسانی واجد شرایط دریافت وام خود اشتغالی هستند؟

وام خود اشتغالی به افراد 18 تا 50 ساله‌ای اعطا می‌شود که در محل راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی اقامت داشته باشد. برای دریافت این وام، وام گیرنده باید بیکار باشد و از هیچ نهاد دیگری تسهیلات وام خود اشتغالی را دریافت نکرده باشد. به عبارت دیگر، وام خود اشتغالی تنها یک بار به هر نفر اختصاص می‌یابد. داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت نظام وظیفه برای آقایان متقاضی این وام اجباری است.

وام گیرنده باید فارغ التحصیل مراکز دانشگاهی یا دارای دیپلم کار و دانش باشد یا دارای مدرک فنی و حرفه‌ای از موسسه‌های آموزشی و دولتی باشد. بازنشستگان دولتی و افرادی که ایده کارآفرینی دارند نیز واجد شرایط دریافت این وام هستند؛ همچنین برندگان مسابقات مهارت‌های ملی، مخترعان و برندگان جشنواره خوارزمی نیز می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

وام خود اشتغالی به کدام کسب‌وکارهای خانگی اختصاص می‌یابد؟

کسب‌وکارهای خانگی متنوعی تحت پوشش پرداخت وام خود اشتغالی قرار می‌گیرند. تولید پوشاک، قالی‌بافی، فرش‌بافی‌، گلیم‌دوزی و گلیم بافی‌، گیوه‌دوزی و گیوه بافی‌، حوله‌بافی، تولیدات چرمی، تولید مصنوعات نمدی، گبه، پارچه‌بافی، چیت‌بافی، تابلو فرش و نخ‌ریسی سنتی، نمونه‌های این تسهیلات هستند.

همچنین هنرهایی مثل تولید زیورآلات، خاتم‌کاری، تراش سنگ‌های نیمه قیمتی، حکاکی روی فلزات، قلم‌زنی، احجام چوبی و منبت و معرق‌کاری در لیست واجدین شرایط اهدا وام قرار می‌گیرند.

متقاضیانی که در نظر دارند در زمینه‌های پرورش قارچ، پرورش گل و گیاه، تولید و فرآوری گیاهان دارویی، تکثیر و پرورش زالوی طبی، پرورش عقرب، تولید عرقیات گیاهی، پرورش کرم ابریشم و تولید میوه خشک و همچنین انواع بسته‌بندی، کسب و کارهای الکترونیکی، پشتیبانی سایت، برنامه‌نویسی و ساخت انیمیشن و مجسمه‌‌سازان مشغول به کار شوند نیز واجد شرایط دریافت وام خود اشتغالی هستند.

مبلغ وام خود اشتغالی مشاغل روستایی چقدر است؟

وام خود اشتغالی مشاغل روستایی به افراد ساکن روستاها که تاکنون از کمیته امداد تسهیلات خود اشتغالی دریافت نکرده‌اند، اعطا می‌شود. پنج بانک عامل کشاورزی، رفاه، ملت، ملی و صادرات این تسهیلات را با نرخ سود چهار درصدی پرداخت می‌کنند.

متقاضی برای دریافت این وام، نیازمند یک ضامن است و  باید از طرف دهیاری‌ به فرمانداری معرفی شود تا با درخواست وام گیرنده موافقت گردد.

برای مشاغل خرد مبلغ این وام بین 50 تا 200 میلیون تومان با بازپرداخت 36 تا 60 ماهه در نظر گرفته شده است.

ارسال نظر