آغاز رسمي فرآيند بررسي صلاحيت وزراي دولت چهاردهم

رييس‌جمهور: براي حق و عدالت به‌شدت به اصلاحات معتقدم

۱۴۰۳/۰۵/۲۸ - ۰۰:۲۹:۱۸
کد خبر: ۳۱۹۰۲۲
رييس‌جمهور: براي حق و عدالت به‌شدت به اصلاحات معتقدم

روز گذشته بر اساس برنامه‌ريزي انجام شده، رسما فرآيند بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي دولت چهاردهم در مجلس شوراي اسلامي آغاز شد. روز گذشته رييس مجلس طرح برگزاري جلسات مجلس در دو نوبت صبح و عصر تا پايان هفته جاري را به راي گذاشت و با موافقت نمايندگان، بنا شد مجلس تا روز چهارشنبه هفته جاري تا ساعت هفت عصر جلسه داشته باشد و پس از پايان بررسي عملكرد وزراي پيشنهادي و برنامه آنها براي ورود به دولت در جلسه روز چهارشنبه، راي‌گيري نهايي براي همه 19 گزينه پيشنهادي رييس‌جمهور انجام شود.

روز گذشته بر اساس برنامه‌ريزي انجام شده، رسما فرآيند بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي دولت چهاردهم در مجلس شوراي اسلامي آغاز شد. روز گذشته رييس مجلس طرح برگزاري جلسات مجلس در دو نوبت صبح و عصر تا پايان هفته جاري را به راي گذاشت و با موافقت نمايندگان، بنا شد مجلس تا روز چهارشنبه هفته جاري تا ساعت هفت عصر جلسه داشته باشد و پس از پايان بررسي عملكرد وزراي پيشنهادي و برنامه آنها براي ورود به دولت در جلسه روز چهارشنبه، راي‌گيري نهايي براي همه 19 گزينه پيشنهادي رييس‌جمهور انجام شود.

محمدباقر قاليباف در ابتداي جلسه علني مجلس شوراي اسلامي براي بررسي صلاحيت ۱۹ وزير پيشنهادي كابينه چهاردهم اظهار كرد: در ابتدا به محضر رييس‌جمهور برادر عزيزم آقاي دكتر پزشكيان خيرمقدم مي‌گويم؛ ايشان فرزند مجلس هستند و امروز به مجلس يعني خانه خودشان تشريف آوردند. به آقاي عارف، معاون اول رييس‌جمهور و ساير معاونان و مشاوران و وزراي پيشنهادي نيز خيرمقدم مي‌گويم. رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به جلسات هفته گذشته كميسيون‌هاي مجلس با وزراي پيشنهادي براي بررسي برنامه‌هاي آنها گفت: هفته گذشته جلسات بسيار مفصل، دقيق و منظم بين وزراي پيشنهادي و همه كميسيون‌هاي مجلس شوراي اسلامي برگزار شد كه اين جلسات حداقل از 8 صبح تا 8 شب و بعضا تا ساعاتي بيشتر ادامه داشت و شناخت خوبي از بعد كارشناسي بين نمايندگان و وزراي پيشنهادي حاصل شد. وي ادامه داد: براساس ماده ۲۰۴ آيين‌نامه داخلي از امروز بحث مربوط به بررسي كابينه در صحن علني شروع مي‌شود كه طبق زمانبندي تا روز چهارشنبه ادامه دارد اميدوارم با يك همدلي و بررسي دقيق و با در نظر گرفتن جنبه‌هاي كارشناسي بتوانيم در پايان وقت قانوني كار را ادامه بدهيم كه بيش از ۳۶ ساعت وقت مفيد خواهد بود و تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت در نهايت روز چهارشنبه راي‌گيري براي وزراي پيشنهادي صورت مي‌گيرد. قاليباف همچنين از نمايندگان خواست كه در طول بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي نظم و انضباط را رعايت كنند. وي همچنين با اشاره به روند بررسي برنامه‌ها و خط مشي كلي دولت مسعود پزشكيان اظهار كرد: رييس‌جمهور دو ساعت و نيم زمان دارد كه به توضيح برنامه‌هاي دولت بپردازد سپس ۱۰ نماينده يعني پنج مخالف و پنج موافق هر كدام ۱۵ دقيقه زمان دارند كه در نهايت فرصت نمايندگان در مجموع ۱۵۰ دقيقه است كه مي‌توانند درباره خط مشي دولت اظهارات‌شان را بيان كنند. رييس مجلس شوراي اسلامي در پايان گفت: رييس‌جمهور مي‌تواند زمان دو ساعت و نيم خود را به فرد ديگري بدهد اما اين زمان قابل انتقال به انتهاي بررسي‌ها يعني روز چهارشنبه نيست و اگر دولت از اين وقت استفاده نكند نمي‌تواند آن را در فرصت ديگري به كار بگيرد.

با پايان صحبت‌هاي قاليباف، نوبت به رييس‌جمهور رسيد تا دفاعيات ابتدايي خود از كابينه‌اش را انجام بدهد. پزشكيان كه در چند دوره اخير خود به عنوان نماينده مجلس در بهارستان حضور داشته، روز گذشته نيز به آشنايي با اين فضا اشاره و البته تاكيد كرد كه قصد صحبت طولاني ندارد و به دنبال آن است تا با يك وفاق ملي در اولين فرصت كابينه به شكل كامل تشكيل شده و كار براي اصلاحات مدنظر كشور سرعت پيدا كند.

 مسعود پزشكيان پس از شنيدن نظرات مخالفان و موافقان كابينه پيشنهادي اظهار كرد: من در تمام دوره‌اي كه امكان و فرصت بود تلاش نكردم عيب‌ها را بزرگ و مطرح كنم كه بهانه دست بيگانگان دهم تا از بحث‌هاي ما سوءاستفاده كنند. من به مردم و به شما هم قول مي‌دهم و در زندگي هم چنين بودم كه امكان ندارد دروغ بگويم يا به حرفي كه زدم، پايبند نباشم. من هميشه از بي‌عدالتي‌ها در هر حالتي حمله و از حق مردم و مذاهب و قوميت‌ها دفاع كردم. آن زمان كه كسي جرات نداشت اين حرف‌ها را بزند من باور داشتم و حرف زدم. من به حق و عدالت در جامعه اعتقاد دارم.

وي افزود: وقتي من را براي گفت‌وگوهاي انتخاباتي فراخواندند گفتم كه اصولي دارم و آن حق و عدالت است و براي آن اصلاحات مي‌كنم و براي آن به‌شدت به اصلاحات معتقدم. امام حسين (ع) وقتي به كربلا مي‌رفت فرمود مگر نمي‌بينيد به حق عمل نمي‌كنند؟ وقتي جامعه‌اي داشته باشيم كه حق در آن ناديده گرفته شود بر هر مسلماني و هر كسي كه حسيني است وظيفه است، قيام كند و اصلاح انجام بدهد. همچنان كه امام حسين (ع) اين را مي‌فرمايند. پزشكيان تصريح كرد: امر به معروف و نهي از منكر براي اين است كه از حق پا بيرون نگذاريم و عدالت را زير پا نگذاريم. من در همه سخنانم گفته‌ام كه موظفيم حق و عدالت را در جامعه پياده كنيم. مملكت مشكل دارد و همه شما بهتر از من اين را مي‌دانيد. استراتژي و روش برون‌رفت از چنين وضعيتي بسيجي است كه زمان جنگ در حمله دشمن به خاك‌مان ايجاد شد اما بسيجي كه همه در آن باشند نه اينكه يك گروه و يك عده در آن باشند. ما همه در مقابل دشمن و وضعيت موجود بايد دست به دست هم بدهيم. باهم اختلاف داريم و سلايق‌مان باهم نمي‌خواند اما اين ممكلت مال ماست. رهبري چشم‌انداز مشخص كرده و موظفيم در مسير سياست‌هاي كلي حركت كنيم. وقتي اين را قبول داشته باشيم، اينكه من و شما چطور فكر مي‌كنيم معنا و مفهوم ندارد.

رييس‌جمهور يادآور شد: برادري كه اينجا مي‌گويد اين وزرا سلايق مختلف دارند، بايد در پاسخش گفت هر سليقه‌اي داشته باشند وقتي به قانون عمل شود ديگر سلايق معني ندارد. ما پايبند به چشم‌انداز و سياست‌هاي كلي ابلاغي رهبري هستيم. در ميدان عمل بايد امتحان‌مان كنيد. 20 سال است قرار است در چشم‌انداز اول شويم اما چه شد؟ فقط باهم دعوا و يكديگر را نقد كرديم. ما بايد به آن پيماني پايبند باشيم كه رهبري انقلاب ترسيم كرده است. قدم اول و رمز موفقيت اين است كه دست به دست هم بدهيم. به ويژه كه در وضعيتي كه از نظر اقتصادي و اجتماعي قرار داريم كه نبايد دعوا كنيم بلكه بايد باهم در قبال اين تهاجمات بايستيم. وي تاكيد كرد: پيماني كه بايد به آن پايبند باشيم مسيري است كه رهبري مشخص كرده است. من هرچه گفتم و هرچه انجام دادم در اين مسير امتحانم كنيد. ما دروغ نخواهيم گفت و با كسي غيرصادقانه و منافقانه برخورد نخواهيم كرد. اين باور و اعتقاد ماست. اين امر را معامله نمي‌كنيم. اگر به اصلاحات معتقديم و بايد اصلاحات كنيم به اين دليل است كه حق و عدالت در جامعه به آن شكلي كه بايد، نيست. بنده هرگز دروغ نخواهم گفت و تاجايي كه از دستم برآيد و زنده باشم و بتوانم حق و عدالت را پيگيري و اجرا خواهم كرد. اما كساني كه علم و مديريت مي‌دانند، متوجهند حل مشكل فرايندها يك‌باره امكان‌پذير نيست. ما به بسيج واقعي نياز داريم، نه اينكه دنبال منافع جناح و دسته خود باشيم، به دنبال حق و عدالت باشيم. اين مجلس است كه بايد اين چارچوب و مسير را مشخص كند.

رييس دولت چهاردهم اظهار كرد: من زماني كه نايب رييس مجلس بودم در جلسه‌اي با شوراي نگهبان پرسيدم تا حالا شده است قانوني به شما بدهيم و بگوييد اين قانون غيرعادلانه است و آن را برگردانيد؟ تاحالا هيچ قانوني به دليل اينكه عادلانه نيست به مجلس برنگشته است. اگر در جامعه مشكل وجود دارد از لوايحي است كه ما داديم و قوانيني است كه مجلس مصوب كرده است‌. دنبال چه كسي مي‌گرديد؟ خود ما هستيم! بپذيريم حق و عدالت بايد در جامعه پياده شود و به خاطر قدرت نبايد دعوا كنيم و بپذيريم رمز موفقيت ما وحدت و انسجام و هم‌پيماني در رفتن به سوي چشم‌اندازهاست. ما بايد در منطقه اول شويم و براي آن بايد خودمان را اصلاح كنيم و تغيير رفتار و گفتار بدهيم. پزشكيان گفت: من اصلا در فكر اينكه رييس‌جمهور شوم نبودم. ولي از همه محرومان كشور از سيستان و بلوچستان، كردستان، خوزستان، تركمن‌ها و تا ديگر مناطق محروم حمايت كردم. زندگي من شاهد چيزي است كه مي‌گويم و انجام مي‌دهم. بنده در زندگي جز به محرومان فكر نكردم و براي آنان كار نكردم. وزير بود و وقتي آن دوره تمام شد، گفتند در بيمارستان خصوصي سهم بگير و كار كن، گفتم به بيمارستان خصوصي نمي‌روم. گفتند بازنشسته شدي، چه كار مي‌كني؟ گفتم باغباني مي‌كنم اما از مردم براي طبابت پول نمي‌گيرم و نگرفتم. نه مجوز مطب گرفتم، نه سهام دارم نه دنبال آن هستم. توانم و علمم را در اختيار اين مردم گذاشتم. نمي‌گويم آدم خوبي هستم. اما آنان كه شهيد شدند و رفتند ديني به گردن ما دارند كه بايد مسيرشان را با باور و اعتقاد ادامه بدهيم. همين آدم‌هايي كه گاهي به آنان گير مي‌دهيم به خاطر آنان زندگي خود را گذاشتند.

رييس‌جمهوري تاكيد كرد: از شما مي‌خواهم به همه وزراي پيشنهادي با قدرت رأي بدهيد تا بسيج شويم و در مسيري كه رهبري انقلاب مشخص كرده يك‌صدا در برابر تهاجمات و تهديدات بايستيم. ما نياز به وحدت داريم. ما نياز داريم كه عقده‌ها و گره‌هاي گذشته را كنار بگذاريم و دست به دست هم دهيم و اين راه سختي كه در پيش داريم را طي كنيم. من نمي‌خواهم عدد و رقم بگويم اما باور كنيد راه آسان نيست. وي يادآور شد: همه وزرايي كه پيشنهاد شدند با اين باور آمدند كه در اين مسير حركت كنند. در همه مراحل انتخاب وزرا مشورت‌هاي لازم را با همه كساني كه بايد، انجام داديم. حداقل در تمامي موارد، مشورت‌ها را در سطح بالا انجام داديم و بدون مشورت به اينجا نيامده‌ايم. عيب و مشكل هم داريم اما الان اگر بخواهيم گير دهيم به هركسي مي‌شود اين گيرها را داد. ما براي ايران و براي اين مملكت، آنچه را كه به آن معتقد هستيم كه رضايت مردم باشد را با تمام وجود پيگيري مي‌كنيم تا آنان راضي شوند و نژاد و قبیله و جناح و حزب براي ما مهم نيست. رييس‌ دولت چهاردهم گفت: دلم مي‌خواهد آن‌طور كه بوده‌ام باشم. نمي‌خواهم تغييري در رفتار و نوع زندگي‌ام ايجاد كنم و خودم را بالاتر و برتر از كسي بدانم. من به عنوان دوست و برادر شما هستم و از شما مي‌خواهم به عنوان دوست و برادر برخورد كنيد. به وزراي پيشنهادي به عنوان دوست نگاه كنيد و آنان را كمك كنيد و بپذيريد. قبول دارم كه ما اشتباه داريم چون معصوم نيستيم. ما به حق و عدالت معتقديم و نمي‌خواهيم حق هيچ كس را در مملكت ضايع كنيم و ناديده بگيريم. كمك كنيد همه وزراي پيشنهادي راي بياورند. به آنان كه گير مي‌دهيد، بيشتر كمك كنيد. من اين عزيزان را بيشتر از شما مي‌شناسم. اگر الان خداي نكرده اتفاقي رخ بدهد در خط مقدم هستند و مطمئن باشيد در دفاع از مملكت و رهبري و انقلاب كوتاه نخواهند آمد. شما و مردم ما را نظارت كنيد و كمك برسانيد تا مملكت را به آن استقلال و عظمتي برسانيم كه لياقت ماست، اين وضعيت لياقت ما نيست.

به اين ترتيب پس از صحبت‌هاي رييس‌جمهور كار رسمي مجلس براي بررسي صلاحيت وزرا آغاز شد و طبق اولويت بندي بر اساس حروف الفبا، وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات در صدر بررسي‌ها در روز شنبه قرار داشتند. مجلس بناست در روزهاي آينده نيز به برگزاري جلسات مكرر، تا پايان هفته تكليف راي اعتماد به وزراي پيشنهادي را مشخص كند.