موافقان و مخالفان كليات كابينه دولت چه گفتند؟

تاكيد اكثريت نمايندگان مجلس بر حفظ وفاق ملي

۱۴۰۳/۰۵/۲۸ - ۰۰:۳۱:۳۴
کد خبر: ۳۱۹۰۲۳

روز گذشته و در آغاز روند بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي دولت، تعدادي از نمايندگان به عنوان موافق و مخالف كليات برنامه اعلامي از سوي دولت صحبت كردند. در بسياري از صحبت‌هاي مطرح شده، بر اهميت وفاق ملي اعلام شده از سوي رييس‌جمهور تاكيد شد.

روز گذشته و در آغاز روند بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي دولت، تعدادي از نمايندگان به عنوان موافق و مخالف كليات برنامه اعلامي از سوي دولت صحبت كردند. در بسياري از صحبت‌هاي مطرح شده، بر اهميت وفاق ملي اعلام شده از سوي رييس‌جمهور تاكيد شد.

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه رييس‌جمهور وعده صادق خود را در مناظره‌ها عملياتي كرد، گفت: ۱۷ صفحه برنامه دولت چهاردهم در سامانه‌ مجلس شوراي اسلامي بارگذاري شده كه در آن خط مشي دولت آمده است. عبدالحسين روح‌الاميني در جلسه علني از فرصت باقي‌مانده رييس‌جمهور در دفاع از كابينه‌اش استفاده كرد و به عنوان موافق كليات برنامه دولت چهاردهم به اظهارنظر پرداخت. روح‌الاميني بيان كرد: آقاي پزشكيان وعده صادق خود را در مناظره‌ها و گفت‌وگوها محقق كرد، ايشان دولت وفاق ملي را تشكيل داد كه نويددهنده حكمراني و مشوق سياست جديد در كشور است كه روندي خلاف همه دولت‌ها را در پيش گرفته ايشان به صراحت گفته بود كه دولت سوم كسي نيست و دولت اول خودش را پياده مي‌كند بايد اين روند را قدر بدانيم تا استمرار و تداوم پيدا كند. نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: ۱۷ صفحه برنامه دولت بارگذاري شده كه در آن خط مشي و اولويت‌ها آمده است منتهي از صبح در مجلس شوراي اسلامي اين برنامه را نقد نكرده است عزم آقاي پزشكيان براي تغيير و تحول جدي است. روح‌الاميني بيان كرد: دوهفته گذشته كه هنوز كار آقاي پزشكيان شروع نشده بود با بنده تماس گرفتند تا در مورد موضوعي كه فكر مي‌كردند تخصص دارم مشورت كنند بلافاصله بعد از آن جلسه‌اي با آقاي فرزين رييس بانك مركزي تشكيل شد و دستوراتي دادند. وي ادامه داد: ارديبهشت‌ماه پارسال چهار وزير به مجلس شوراي اسلامي آمدند كه در مورد اختصاص ارز، در مورد دارو و ملزومات پزشكي به جمع‌بندي برسيم. آقاي رييس‌جمهور هنوز كارش شروع نشده بود آستين‌ها را بالا زد و پيگير اجراي قانون به نفع مردم شد تا از بحران چند ماه آينده پيشگيري شود. پس اين جفا است كه بگوييم ايشان خط مشي و برنامه و جزیيات ندارد.

نماينده مردم ايلام در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه «كابينه پيشنهادي دولت متناسب با شرايط و مطالبه جامعه تعيين شده است» گفت: جامعه امروز ايران از نگاه حذفي، انحصار طلبي، خالص سازي و تندروي خسته شده است؛ اجازه بدهيم شايد براي اولين بار كابينه‌اي در آرامش شكل بگيرد. سارا فلاحي در جلسه مجلس در جريان بررسي خط مشي و اصول كلي برنامه دولت طي اظهاراتي به عنوان موافق اظهار كرد: كابينه آقاي دكتر پزشكيان مانند اسلاف گذشته خود داراي نقاط قوت و ضعف است و اگر انصاف داشته باشيم بايد اعلام كنيم كه نقاط قوتش بر نقاط ضعفش تسلط دارد. وي با بيان اينكه «اين كابينه متناسب با شرايط و مطالبه جامعه تعيين شده است» افزود: جامعه امروز ايران از نگاه حذفي، انحصارطلبي، خالص‌سازي و تندروي خسته شده است؛ اجازه بدهيم شايد براي اولين بار كابينه‌اي در آرامش شكل بگيرد. اتفاقا به واسطه هوشمندي رييس‌جمهور بوده است كه از رقباي خود در قدرت و خدمت استفاده كرده است تا ۴ سال درگير چانه زدن با رقبايش نباشد.

اين نماينده مجلس عنوان كرد: از نقاط قوت ديگر كابينه اين است كه هرچند از چپ و راست و ميانه‌روها استفاده كرده اما اجازه نداده است كه تندروهاي طيف‌هاي سياسي در قلب كابينه قرار بگيرند. يكي ديگر از نقاط قوت كابينه اين است كه از چهره‌هاي نسبتا جديد استفاده و چرخش نخبگان را عملياتي کرده و مانند اسلاف خود قدرت را ميان نخبگان سنتي چپ و راست تقسيم نكرده است. فلاحي اظهار كرد: نقطه درخشان كابينه معرفي يك بانوي باوقار متعهد و متخصص و كسي كه برعكس بسياري از مردان سياست آسانسوري بالا نرفته است، وزارتخانه متبوعش را مي‌شناسد و از جنس اين وزارتخانه است و پشت سرش دلالان سياسي و زمين‌خواران و هلدينگ‌هاي فاسد اقتصادي نيستند بلكه پشت سرش نام پدر شهيدش است. او مي‌خواهد به دنيا اثبات كند كه براي جمهوري اسلامي مديريت مردانه نيست بلكه مديريت يعني راهبري و اينكه ديگران را در خدمت و قدرت سهيم كنيم. او مي‌خواهد به عنوان پيشاني جمهوري اسلامي ايران به جهان اعلام كند كه نظام سياسي ما فارغ از جنسيت به هر فردي كه توانايي داشته باشد، اعتماد مي‌كند. من انتظار دارم كه نمايندگان متعهد و وطن دوست مجلس فرصت تاييد تك بانوي كابينه را از خود دريغ نكنند. وي افزود: يكي ديگر از نقاط قوت كابينه دكتر پزشكيان اين است كه تلاش كرده كه وفاق ملي را با وجود فشارهاي مختلف در كابينه خود عملياتي کند. ما هم از ايشان مطالبه داريم و انتظار داشتيم از زنان بيشتري را در كابينه‌اش استفاده كند و از برادران و خواهران اهل سنت و اقليت‌هاي ديني استفاده كند اما بايد به او فرصت بدهيم و نمي‌توانيم قصاص قبل از جنايت كنيم؛ كابينه هنوز تكميل نشده است و انتظار داريم كه در شوراي معاونانش حتما از زنان جوانان و گروه‌هايي كه امروز حذف شده‌اند در كابينه ايشان استفاده شوند.

نماينده فومن در مجلس شوراي اسلامي گفت كه رييس‌جمهور در معرفي وزراي پيشنهادي مغلوب بازي‌هاي سياسي نشد و تن به سهم‌دهي نداد. كريم معصومي در جلسه علني نوبت عصر با استفاده از وقت تقسيم‌شده رييس‌جمهور، در دفاع از كليات برنامه پيشنهادي دولت چهاردهم گفت: آقاي پزشكيان نداي حق‌طلبانه و عدالت‌خواهانه شما به تأسی از امام علي (ع) دل‌هاي جوانان را شاد كرد و آنها به آينده اميدوار شدند. وي با بيان اينكه وفاق ملي مهم است، گفت: براساس وزراي پيشنهادي مي‌توان گفت كه رييس‌جمهور مغلوب بازي‌هاي سياسي نشد و تن به سهم‌دهي نداد. ايشان تجربه‌گرايي توأم با جوان‌گرايي را مدنظر قرار داد. اين نماينده مجلس معرفي يك زن در بين وزراي پيشنهادي را به عنوان يكي از خصوصيات كابينه چهاردهم بيان كرد و گفت كه رييس‌جمهور مرزهاي جنسيتي را جابه‌جا كرد و بانوان را به مشاركت سياسي اميدوار كرد. وي در پايان اظهار كرد: مي‌گفتند كه قرار است دولت سوم روحاني تشكيل شود كه در پاسخ آقاي پزشكيان مي‌گفت كه جناحي عمل نمي‌كنند. امروز همگان وزراي پيشنهادي را ديدند كه تحقق وعده‌هاي راستين رييس‌جمهور بود. ايشان حتي قائل به خالص‌سازي براي تيم رقيب نشد و به سمت وفاق ملي حركت كرد.

نماينده مردم گچساران در مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه نقطه قوت پزشكيان را نقطه ضعف او نكنيم، گفت: اينكه پزشكيان مي‌گويد كه برنامه ندارم را به فال نيك بگيريم چراكه يك مرتبه نگفت كه ۲ هزار صفحه برنامه دارم؛ برنامه پزشكيان را نمايندگان مجلس تصويب كردند و اگر پزشكيان مي‌آمد و مي‌گفت من برنامه دارم بايد به او شك مي‌كرديم. غلامرضا تاجگردون در جلسه مجلس در موافقت با خط مشي و اصول كلي برنامه دولت چهاردهم عنوان كرد: اين روزها روزهاي حساسي براي همه است و اميدوارم كه ديگر هيچگاه اين صحنه تكرار نشود كه بخواهيم در عرض ۵۰ الي ۶۰ روز رييس‌جمهور را از دست بدهيم و بخواهيم در زماني كوتاه چنين تصميم سختي بگيريم؛ امروز سرنوشت كشور در دست تك تك نمايندگان مجلس است كه بخواهيم براي چهار سال آينده تصميمي بگيريم. وي گفت: امروز روز زيبايي بود چرا كه يكي از عزيزترين و نزديك‌ترين افراد به رييس‌جمهورمان و كسي كه از روز اول انتخابات كه كسي جرأت همراهي كردن با رييس‌جمهور را نداشت، او را همراهي كرد، در نقد رييس‌جمهور صحبت كرد و در انتها گفت كه من به شخص رييس‌جمهور اعتماد دارم؛ زيباتر از آن اين بود كه كسي بود كه تمام قد ايستاد تا پزشكان راي نياورد و تمام تلاشش اين بود كه پزشكيان رييس‌جمهور نشود و امروز در دفاع از پزشكيان صحبت كرد؛ امروز را بايد قدر بدانيم چرا كه روز انسانيت، حريت و روز بزرگي مجلس است. اين نماينده مجلس تاكيد كرد: امروز نقطه قوت پزشكيان را نقطه ضعفش مي‌دانيم؛ اينكه پزشكيان مي‌گويد كه برنامه ندارم را به فال نيك بگيريم چراكه يك مرتبه نگفت كه دوهزار صفحه برنامه دارم؛ برنامه پزشكيان را نمايندگان مجلس تصويب كردند و اگر پزشكيان مي‌آمد و مي‌گفت من برنامه دارم بايد به او شك مي‌كرديم. پزشكيان مي‌گويد من رشد هشت درصد را مي‌خواهم، ما گفته‌ايم و رهبري نيز آن را گفته است. نقطه قوت پزشكيان را نقطه ضعف او نكنيم؛ ما بايد از اين به بعد پاسخگوي درخواست پزشكيان براي اجراي برنامه‌هاي او باشيم. تاجگردون گفت: همه ما انسان هستيم و دچار اشتباه مي‌شويم اما عقل مي‌گويد كه يك انسان را در طول ارزيابي كنيد و هيچگاه يك انسان را در نقطه ارزيابي نمي‌كنند؛ اگر قرار است ما را در نقطه‌اي از زندگي‌مان دچار ضعف و خطا و اشتباه شديم قضاوت كنند، همه ما مردود هستيم و اينجا نبوديم. ما بايد به آنهايي كه ما را در طول ارزيابي كردند، اعتماد كنيم.

همچنين نماينده مردم بوكان در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه «مردم به تغيير راي دادند و به جريان عقلاني و منطقي اصلاح‌طلبي روي آوردند اما تركيب كابينه رييس‌جمهور هرگز نشان‌دهنده تغيير و تحول در هيچ حوزه‌اي نيست» گفت: وفاق ملي با جمع اضداد محقق نمي‌شود شما دولت اشتراكي تشكيل داده‌ايد و دولت اشتراكي خيلي زود ناهماهنگي به دنبال خواهد داشت. محمد قسيم عثماني در جلسه مجلس در جريان بررسي خط مشي و اصول كلي برنامه دولت طي اظهاراتي به عنوان مخالف اظهار كرد: رييس‌جمهور گفتماني را در انتخابات رياست‌جمهوري عرضه كردند كه مورد اقبال اكثريت قاطع راي‌دهندگان و حتي كساني قرار گرفت كه در انتخابات شركت نكردند؛ رييس‌جمهور با گفتمان خود اعتماد عمومي را احيا كردند و يك سرمايه عظيم اجتماعي را براي خود به وجود آوردند و به انتظارات و توقعات اجتماعي جهت مثبت و سازنده دادند و بخش قابل توجهي از مردم را با حاكميت آشتي دادند و از اين بابت به رييس‌جمهور دست مريزاد عرض مي‌كنم. وي خطاب به رييس‌جمهور كه در جلسه حضور داشت، گفت: آقاي پزشكيان مردم به تغيير راي دادند و به جريان عقلاني و منطقي اصلاح‌طلبي روي آوردند اما تركيب كابينه شما هرگز نشان‌دهنده تغيير و تحول در هيچ حوزه‌اي نيست؛ وفاق ملي با جمع اضداد محقق نمي‌شود شما دولت اشتراكي تشكيل داده‌ايد و دولت اشتراكي خيلي زود ناهماهنگي به دنبال خواهد داشت و بايد شما مرتباً گزينه‌هاي خود را تغيير بدهيد و اين تغييرات و جابه‌جايي‌هاي آينده باعث خواهد شد كه كشور معطل بماند. اگر در امور اجرايي كشور نيز همانند چنين كابينه‌اي عمل شود كشور دچار مشكلات عديده بيشتري خواهد شد.

نماينده مردم شاهين شهر در مجلس شوراي اسلامي گفت: آقاي پزشكيان نطق امروز شما مانند مناظرات بود. انتظار داشتم شما به صراحت ديدگاه‌هاي خود را درباره موضوعاتي مانند ارز بيان كنيد. حسينعلي حاجي دليگاني در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي در مخالفت با برنامه‌ها و اصول كلي دولت چهاردهم عنوان كرد: آقاي پزشكيان خودتان فرموديد كه از نقد منصفانه استقبال مي‌كنم و از بي انصافي بدم مي‌آيد. شما را آدمي صادق، با اراده و صريح و شفاف مي‌دانم. بيشتر وزراي شما به نظر مي‌آيد راي اعتماد را خواهند گرفت. نطق امروز شما مانند مناظرات بود. انتظار داشتم شما به صراحت ديدگاه‌هاي خود را درباره موضوعاتي مانند ارز بيان كنيد. عضو كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: مجلس و دولت در شرايطي استثنايي باهم كارها را شروع كرده‌اند و برنامه هفتمي نيز براي ما وجود دارد. مجلس همه قوانين برنامه هفتم را قبول ندارد. انتظار داشتيم همان روزي كه اسامي وزرا آمد، برنامه‌هاي كلي دولت نيز به دست ما مي‌رسيد. جنابعالي بفرماييد برنامه شما براي اجراي عدالت چيست؟ در خصوص زنان، خانواده و جمعيت مطالب قابل قبولي در اصول برنامه دولت نيامده است.