نماينده سابق ايران در اوپك در گفت‌وگو با «تعادل» مطرح كرد

ريل‌گذاري‌هاي توسعه پتروپالايشگاه‌ها!

۱۴۰۳/۰۵/۲۸ - ۰۰:۳۴:۵۹
کد خبر: ۳۱۹۰۲۶
ريل‌گذاري‌هاي توسعه پتروپالايشگاه‌ها!

پتروپالايشگاه‌ها واحدهاي صنعتي بزرگي هستند كه از تركيب پالايشگاه‌ها و پتروشيمي‌ها ايجاد مي‌شوند. در كشورهاي پيشرفته، اين واحدها از يكديگر جدا نيستند و در كنار هر پالايشگاه يك واحد پتروشيمي ايجاد شده است. دليلش اين است كه تركيب اين واحدهاي صنعتي مي‌تواند در نهايت به توليد محصولاتي منجر شود كه استفاده فراواني در صنايع دارند و از ارزش افزوده بالايي برخوردار هستند.

گلناز پرتوي مهر |

پتروپالايشگاه‌ها واحدهاي صنعتي بزرگي هستند كه از تركيب پالايشگاه‌ها و پتروشيمي‌ها ايجاد مي‌شوند. در كشورهاي پيشرفته، اين واحدها از يكديگر جدا نيستند و در كنار هر پالايشگاه يك واحد پتروشيمي ايجاد شده است. دليلش اين است كه تركيب اين واحدهاي صنعتي مي‌تواند در نهايت به توليد محصولاتي منجر شود كه استفاده فراواني در صنايع دارند و از ارزش افزوده بالايي برخوردار هستند.

به گزارش خبرنگار«تعادل»، ما به عنوان كشوري كه منابع اوليه و خام پتروپالايشگاه‌ها را در اختيار داريم، بايد به سمت توسعه اين واحدهاي صنعتي در كشورمان گام‌برداريم. در مجلس ريل‌گذاري‌هاي لازم براي اين كار انجام شده است. قانون تنفس خوراك و امكان تهاتر روازنه 150 هزار بشكه نفت با تجهيزات پتروپالايشگاهي در همين راستا مصوب شده‌اند.

متأسفانه تا كنون مصوبات قانوني مرتبط با توسعه پتروپالايشگاه‌ها اجرايي نشده‌اند. همين امر نگراني كارشناسان را در ارتباط با از دست دادن مزيت‌هاي اين واحدهاي صنعتي پرسود در كشور افزايش داده است. حالا بايد منتظر شويم و ببينيم كه دولت آتي و وزارت نفت دولت چهاردهم چه برنامه‌اي براي اجراي مصوبات مجلس و برنامه هفتم توسعه در زمينه پتروپالايشگاه‌ها دارند. نظرات محمدعلي خطيبي، نماينده سابق ايران را در اوپك در ادامه مي‌خوانيد.

خطيبي با اشاره به اين موضوع كه توسعه پتروپالايشگاه‌ها در كشور يك ضرورت است و منافع سرشاري براي‌مان دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل»، تصريح كرد: از ابعاد مختلف مي‌توان به مزيت‌هاي پتروپالايشگاه‌ها توجه كرد. اولين موضوع اين است كه اين واحدهاي صنعتي ارزآوري بالايي براي كشور ايجاد خواهند كرد. در پتروپالايشگاه‌ها امكان توليد محصولات و فرآورده‌هاي گوناگوني وجود دارد كه از ارزش افزوده بالايي برخوردارند. همين امر موجب مي‌شود كه توسعه پتروپالايشگاه‌ها به افزايش درآمدهاي كشور منجر شوند.

وي ادامه داد: پتروپالايشگاه‌ها به لحاظ مقابله با تحريم‌ها نيز براي‌مان مزيت دارند. صادرات نفت كه در مقادير عظيم و با تانكر و كشتي انجام مي‌شود، به راحتي قابل رديابي و تحريم است. اما محصولات پتروپالايشگاهي در مقادير اندك قابل صادرات هستند. همين امر باعث مي‌شود كه رهگيري آنها سخت باشد. از سوي ديگر، بازارهاي هدف توليدات پتروپالايشگاهي بسيار وسيع هستند و اين امر نيز بر كاهش خاصيت تحريم‌پذيري اين محصولات اضافه مي‌كند .نماينده سابق ايران در اوپك همچنين خاطرنشان كرد: بسياري از توليدات پتروپالايشگاه‌ها در داخل كشور و در صنايع مختلف قابليت مصرف دارند. در حال حاضر، اين نيازها را از خارج از كشور تأمين مي‌كنيم. با توسعه پتروپالايشگاه‌ها مي‌توانيم نياز صنايع داخلي را از اين طريق برآورده كنيم و نياز به واردات و خروج ارز از كشور را كاهش دهيم. به اين ترتيب، رونق اقتصادي و صنعتي را مي‌توانيم به مزيت‌هاي توسعه پتروپالايشگاه‌ها در كشور اضافه كنيم.

خطيبي گفت: با توجه به تمامي آنچه در بالا گفته شد، اهميت و ضرورت راه‌اندازي پتروپالايشگاه‌ها در كشور بر كسي پوشيده نيست. نياز است دولت چهاردهم برنامه دقيق و حساب شده‌اي در زمينه توسعه پتروپالايشگاه‌ها داشته باشد و عزم جدي خود را در اين زمينه نشان دهد.وي ادامه داد: توسعه پتروپالايشگاه‌ها نياز به سرمايه، زمان و تكنولوژي دارد. در زمينه جذب سرمايه، ريل‌گذاري‌هاي لازم در مجلس صورت گرفته است. قانون تنفس خوراك كه قرار است به عنوان يك مشوق در راستاي جذب سرمايه‌گذاران به توسعه پتروپالايشگاه‌ها عمل كند، بسيار كمك‌كننده خواهد بود. اجراي اين قانون ضرورت دارد و بايد در دستور كار باشد.

نماينده سابق ايران در اوپك خاطرنشان كرد: شركت‌هاي دانش‌بنيان توانمندي‌هاي بالايي دارند و مي‌توانيم از توان آنها در توسعه پتروپالايشگاه‌ها استفاده كنيم. از شواهد اين طور برمي‌آيد كه امكان تحقق توسعه پتروپالايشگاه‌ها در كشور وجود دارد. بسترهاي لازم براي اين كار مهيا شده است و تنها نياز به عزم حاكميتي داريم تا اين واحدهاي صنعتي پرسود را در كشور داشته باشيم.

خطيبي گفت: امكان تهاتر روزانه 150 هزار بشكه نفت با تجهيزات پتروپالايشگاهي مصوبه مجلس وجوددارد و تبديل به يك قانون شده است. اجراي اين طرح بسيار مفيد خواهد بود و به توسعه پتروپالايشگاه‌ها در شرايط تحريم كمك مي‌كند. در شرايطي كه به لحاظ منابع مالي در مضيقه هستيم، تهاتر روش مناسبي براي دسترسي به تجهيزات مورد نياز پتروپالايشگاه‌هاست.

وي ادامه داد: اميدواريم برنامه هفتم توسعه بر خلاف برنامه‌هاي قبلي اجرايي شود و كشور از مزيت‌هاي طرح‌هايي كه در اين برنامه پيش‌بيني شده است، بهره‌مند شود. متأسفانه ميزان اندكي از برنامه‌هاي قبلي توسعه اجرايي شدند، اميدواريم اين اتفاق براي برنامه هفتم توسعه نيفتد.

نماينده سابق ايران در اوپك خاطرنشان كرد: مطالبه مصوبات مجلس و برنامه هفتم توسعه در خصوص توسعه پتروپالايشگاه‌ها از وزير پيشنهادي نفت يك مطالبه قانوني است.

چه وزير پيشنهادي اين موضوعات را در برنامه‌هايش داشته باشد يا نداشته باشد، بر اساس قانون بايد به اجراي اين مصوبات بپردازد و در راستاي توسعه پتروپالايشگاه‌ها در كشور گام بردارد.