«تعادل» روند بازار سهام را بررسي مي‌كند

اميد در راه بورس تهران

۱۴۰۳/۰۵/۲۹ - ۰۱:۲۹:۲۳
کد خبر: ۳۱۹۱۱۷
اميد در راه بورس تهران

معاملات دومين روز كاري نيز با سبزپوشي به پايان رسيد و اميد سهامداران براي بهبود شرايط بازار بيش از گذشته شد. از سوي ديگر در روزي كه گذشت عبدالناصر همتي، وزير پيشنهادي اقتصاد در صحن مجلس سخن گفت و به عقيده برخي از كارشناسان اين وزير سيگنال مثبت به بازار سرمايه تزريق كرده است.

معاملات دومين روز كاري نيز با سبزپوشي به پايان رسيد و اميد سهامداران براي بهبود شرايط بازار بيش از گذشته شد. از سوي ديگر در روزي كه گذشت عبدالناصر همتي، وزير پيشنهادي اقتصاد در صحن مجلس سخن گفت و به عقيده برخي از كارشناسان اين وزير سيگنال مثبت به بازار سرمايه تزريق كرده است.

به عقيده كارشناسان با توجه به طرز فكر گزينه‌هاي تيم اقتصادي مسعود پزشكيان و موضع‌گيري‌هاي اسبق اين مهره‌ها كه فضاي پيش‌بيني چارچوب فكري آنها را فراهم كرده است، به نظر مي‌رسد روال مثبت بازار سرمايه مي‌تواند ادامه داشته باشد؛ و اين افزايش مقطعي نباشد. همچنين اسامي مطرح شده از تيم اقتصادي معرفي شده اين ديدگاه را ابراز مي‌كند كه روند افزايش نرخ نيمايي سرعت بخشيده شود و اگر به تدريج نرخ سود بانكي هم كاهش يابد، ما مي‌توانيم اميدوار باشيم روند كاهش سودآوري شركت‌ها متوقف شود و با افزايش سودآوري مواجه شوند و جذابيت‌هاي بازار بيشتر شود و ما شاهد ورود وجه نقد به بازار شويم و با اين شيوه بتوانيم به تدريج افزايش بازدهي بازار تا انتهاي شهريور ماه را شاهد باشيم.

وزير پيشنهادي امور اقتصادي و دارايي گفت: همه همت خود را براي رفع مشكلات اقتصادي كشور با حكمراني درست، كمك نمايندگان و تعامل با مردم و خارج به كار خواهم گرفت. وي همچنين عنوان كرد: بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه، از قيمت‌گذاري دستوري اجتناب و از دخالت‌هاي غير ضروري در امور غير ضروري پرهيز خواهد شد و اقتصاد رقابت پذير و پيش‌بيني‌پذير كه واحدهاي توليدي در آن احساس امنيت كنند و سرمايه‌گذاري در آن افزايش يابد و از همه مهم‌تر سهامداران بورس در آن بازار حضور يابند، مورد توجه است. تاكيد خواهم كرد كه بازار بورس بايد سمبل اعتماد سهامداران باشد.

باتوجه به برنامه‌هاي مطرح شده توسط همتي به نظر مي‌رسد كه بورسي‌ها از وي استقبال نسبتا خوبي داشته باشند و نسبت به اين وزير واكنش منفي نشان ندهند. البته اين موضوع درحالي است كه وي موضع‌هاي پيشين خود را نسبت به بورس تغيير دهد و به نوعي شرايط بهتري براي بازار سرمايه رقم بزند. يكي از اولويت‌هاي مهم اجراي منويات رهبري در خصوص مردمي‌سازي اقتصاد است كه اين موضوع با اولويت سهامدار كردن مردم و شركت‌هاي سهامي پروژه قابل تحقق است و موجب افزايش نقش مردم در رشد اقتصادي مي‌شود.

به عقيده كارشناسان بازار سهام، راهكار‌هايي كه در مواضع انتقادي آقاي همتي در دولت سيزدهم شاهد بوديم نشان مي‌دهند كه ايشان به راهكار‌ها و راه‌حل‌ها آگاهي دارند و مي‌دانند مشكلات و گلوگاه‌هاي آنها كجا هستند. البته اگرچه در سال ۹۹، نتيجه بازار پرشتاب و صعودي يك اتفاق ناخوشايند براي فعالان بازار سهام بود، ولي حمايت‌ها و مديريت بانك مركزي در آن مقطع توانست تا حد زيادي به رشد بورس و ورود سرمايه‌ها كمك كند. البته در آن مقطع، سوءاستفاده‌هايي از سوي نهاد‌هاي شكل‌گرفته صورت گرفت، ولي در شرايط فعلي مي‌توان با بررسي و آسيب‌شناسي آنها از اتفاقات مجدد جلوگيري كرد.

فعالان بازار سهام مي‌توانند درمورد همتي به عنوان گزينه معرفي شده براي وزارت اقتصاد نگاه مثبتي داشته باشند و در عين حال، اين را درنظر بگيرند كه وزراي پيشنهادي ديگر مثل وزير صمت يا حتي وزير كار كارنامه بهتر و عملكرد‌هاي خوبي دارند و طرز تفكر و بيان ديدگاه‌هاي اقتصادي‌شان نيز، حاكي از تصميماتي است كه مي‌توانند به بازار كاراتر و همچنين، روند بازار سرمايه كمك كنند؛ به‌طوري‌كه ديدگاه‌هاي آنها مي‌توانند فعاليت‌هاي اقتصادي به ويژه در زمينه قيمت‌گذاري را بهبود ببخشند و خود را در صورت‌هاي مالي سهام و شركت‌ها نشان دهند.

گرچه عشقي به عنوان رييس سازمان بورس در مقطع پر فراز و نشيبي انتخاب شد، ولي مديريت ايشان همواره مورد نقد فعالان بازار سرمايه بوده است و تفكر ايشان درمورد بازار و همچنين، استراتژي كه انتخاب كرد خيلي مورد حمايت اهالي بورس نبوده است؛ به‌طوري‌كه شاهد تشكيل صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري متعددي بوديم كه اگرچه اين موضوع، يكي از نكات مثبت ارزيابي مي‌شود، ولي شايد نحوه مديريت و برنامه‌ريزي آنها نيازمند تدبير بيشتر است.

 

بازار از دريچه معاملات

طي معاملات دومين روز كاري هفته يعني يكشنبه، شاخص كل بورس تهران 18 هزار و 201 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 30 هزار و 558 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش 3 هزار و 373 واحدي در رقم 638 هزار و 830 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس 65 واحد رشد كرد به رقم 20 هزار و 791 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش 574 واحد به سطح 110 هزار و 60 واحد رسيد.

روز يكشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي مثبت شد و 218 ميليارد تومان پول حقيقي به بازار سهام وارد شد. روز اخير نماد فولاد بيشترين ورود پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 27 ميليارد تومان بود. پس از فولاد، نمادهاي فملي، فخوز، نوري و حفارس بيشترين ورود پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين خروج پول حقيقي به نمادهاي غالبر، آسياتك، فزر، تكنو و وصندوق تعلق داشت.

در روزي كه گذشت نمادهاي فملي، فولاد و فارس نمادهاي سبزپوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي اخابر، جم و ثفارس نمادهاي قرمزپوشي بودند كه بيشترين اثر منفي را بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي ارفع، آريا و زاگرس بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص كل داشتند و نمادهاي كگهر، بپاس و فجهان بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نيز نماد فملي بيشترين تراكنش را داشت و اخابر و فولاد در رتبه‌هاي بعدي بيشترين تراكنش قرار گرفتند. در فرابورس نيز فزر، خنور و زملارد بيشترين تراكنش را داشتند.

روز يكشنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 9 هزار و 147 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 2 هزار و 470 ميليارد تومان بود كه 27 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با افزايش 16 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم هزار و 813 ميليارد تومان رسيد.

در معاملات روز اخير نيز نماد فزر بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 68 ميليارد تومان بود. پس از فزر، وصندوق بيشترين ارزش معاملات را داشت و فملي رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد فولاد و اخابر در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.

در حجم معاملات نيز سهام ذوب با تعداد يك ميليارد و 366 ميليون سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وبملت تعلق داشت. دو نماد وبصادر و خگستر نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات يكشنبه، 332 نماد صف خريد داشتند و 142 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 2 درصدي نسبت به روز كاري قبل به هزار و 147 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 25 درصدي به رقم 583 ميليارد تومان رسيد.