گروه ام‌تي‌ان زيان‌ده شد

۱۴۰۳/۰۵/۳۰ - ۰۱:۴۳:۴۹
کد خبر: ۳۱۹۲۱۹

گروه ام‌تي‌ان (MTN Group) كه بزرگ‌ترين اپراتور تلفن همراه آفريقا از نظر درآمد است، به دليل افت ارزش نايراي نيجريه، براي اولين بار از سال ۲۰۱۶، ضرر كرد.

گروه ام‌تي‌ان (MTN Group) كه بزرگ‌ترين اپراتور تلفن همراه آفريقا از نظر درآمد است، به دليل افت ارزش نايراي نيجريه، براي اولين بار از سال ۲۰۱۶، ضرر كرد.

به گزارش ايسنا، گروه ام‌تي‌ان در بيانيه‌اي كه روز دوشنبه منتشر شد، ضرر ۷.۳۹ ميليارد راند (۴۱۴.۷ ميليون دلار) را در شش ماهه منتهي به ژوئن گزارش كرد، در حالي كه در مدت مشابه سال قبل، ۴.۱۴ ميليارد راند سود كرده بود. اين ضرر، اولين ضرر گروه ام‌تي‌ان از زمان پرداخت جريمه بيش از يك ميليارد دلاري به دولت نيجريه است. از زماني كه بولا تينوبو در ماه مه ۲۰۲۳ به رياست‌جمهوري نيجريه رسيد و اجراي اصلاحات ارزي خارجي و ساير اصلاحات اقتصادي را آغاز كرد، نايراي نيجريه در برابر دلار، بيش از ۷۰ درصد كاهش يافته است. گروه ام‌تي‌ان، حدود ۷۷ ميليون مشتري در نيجريه دارد و از نظر تاريخي، حدود يك سوم درآمد خود را از پرجمعيت‌ترين كشور آفريقا، كسب مي‌كند.
كاهش ارزش پول در بازارهاي ديگر از جمله سودان جنوبي نيز بر درآمد گروه ام‌تي‌ان تاثير گذاشته است. اين شركت با وجود خروج از افغانستان و ادامه منازعات در سودان كه منجر به كاهش كاربران شد، تعداد كل مشتريان خود را ۰.۸ درصد افزايش داد و به ۲۸۸ ميليون نفر رساند.
رالف موپيتا، مديرعامل گروه ام‌تي‌ان، به خبرنگاران گفت: اين شركت به دنبال خروج از بازارهاي بيشتري است و در حال حاضر در حال مذاكره بر سر واحد كوناكري گينه خود است. همچنين اين شركت قصد دارد از طريق فروش به سهامداران محلي، سهم خود را در تجارت نيجريه به ۶۵ درصد كاهش دهد.