گره كور بنزين در ايران
استاد دانشگاه صنعتيشريف گفت: در حال حاضر، قيمت گازوئيل در افغانستان ۵۱ هزار تومان و در ايران ۳۰۰ تومان است، اين رويه يعني اينكه اجازه ميدهيم قاچاق ادامه پيدا كند.
استاد دانشگاه صنعتيشريف گفت: در حال حاضر، قيمت گازوئيل در افغانستان ۵۱ هزار تومان و در ايران ۳۰۰ تومان است، اين رويه يعني اينكه اجازه ميدهيم قاچاق ادامه پيدا كند.
هاشم اورعي در گفتوگو با ايلنا، درباره راهكارهاي عبور از ناترازي بنزين اظهار داشت: در حال حاضر مصرف روزانه بنزين به ۱۲۷ ميليون ليتر و گازوئيل به ۱۱۰ ميليون ليتر در روز رسيده است بعبارت ديگر هرروز هم مصرف بنزين و گازوئيل بيشتر ميشود و از سوي ديگر نميتوان انتظار داشت كه توليد افزايش قابل توجهي داشته باشد اين يعني هر روز مساله حادتر ميشود.
وي با بيان اينكه در بودجه امسال پيشبيني شده كه ۶ ميليارد دلار براي واردات بنزين كنار بگذاريم، افزود: اگر با اين فرمان جلو برويم ۳ تا ۴ سال آينده تمام درآمد نفتي كشور را بايد صرف واردات سوخت مايع كنيم و اين در حالي است كشوري هستيم كه همهچيز به درآمدهاي نفتي بستگي دارد، سوال اينكه اگر قرار باشد همه اين درآمد صرف واردات فرآوردههاي نفتي شود، چگونه ميتوانيم بقيه هزينههاي كشور را تامين كنيم؟
استاد دانشگاه صنعتيشريف با بيان اينكه ماجراي بنزين در حال تبديل به يك ابربحران و گره كور است و كاري هم نميتوان كرد، گفت: اكنون كنترل ميزان مصرف سوخت خودروها را رها كردهايم، از يك طرف مرزها را ميبنديم و اجازه نميدهيم صنعت خودرو مجبور به رقابت با نمونه مشابه خارجي شود و از سوي ديگر دايم هم فراخوان ثبتنام خريد خودرو منتشر ميشود يعني به همان ميزان كه خودرو روانه بازار ميكنيم به همان ميزان هم فاصله خودروهاي داخل با فناوريهاي روز دنيا بيشتر ميشود.
وي بيان داشت: متوسط مصرف سوخت خودروهاي ايران تقريبا دو برابر دنيا است و اين قابل قبول نيست، در حالي كه اگر فرض كنيم يكشبه خودروهاي ما استاندارد دنيا شوند مصرف نصف ميشود.
اورعي در ادامه با اشاره به موضوع قاچاق سوخت در كشور خاطرنشان كرد: در حال حاضر قيمت گازوئيل در افغانستان ۵۱ هزار تومان و در ايران ۳۰۰ تومان است، اين رويه يعني اينكه اجازه ميدهيم قاچاق ادامه پيدا كند. وي با بيان اينكه در حال حاضر ۲۰ تا ۴۰ ميليون ليتر در روز سوخت از كشور قاچاق ميشود، تاكيد كرد: ما نبايد شرايط را به اين شكل رها كنيم.
استاد دانشگاه صنعتيشريف با اشاره به راهكارها براي عبور از وضع موجود گفت: اگر دولت بنا ندارد بنزين را خصوصيسازي كند حداقل اجازه دهد به صورت موازي اشخاص و بخش خصوصي وارد شوند و بنزين را با قيمت بالا وارد و با نرخ بالاتر و خدمات بهتر توزيع كنند، چه بسا عدهاي حاضرند بنزين را با نرخ بالاتر حتي ليتري تا ۱۰ هزار تومان و كيفيت بهتر خريداري كنند، كماينكه اكنون برخي اشخاص از خودورهاي سوخترسان سيار بنزين مورد نياز خود را تامين ميكنند. يعني بيشتر از قيمت بنزيني كه در جايگاههاي دولتي دريافت ميكنند حقالزحمه پرداخت ميكنند.
وي اظهار داشت: ما اصرار داريم همهچيز تمام و كمال دست دولت باشد اما اگر دولت كنار برود و قيمت به سمت آزاد شدن برود اوضاع به روال بهبود را طي خواهد كرد.
اورعي يادآور شد: نميتوانيم صنعت خودروسازي را رها كنيم و انتظار داشته باشيم مصرف خودبهخود كاهش يابد، اين روند افزايشي است و بدون شك ماجراي بنزين روزبهروز بدتر ميشود.
وي تاكيد كرد: واقعا بايد به سمت اين برويم كه خودروسازان را مجبور كنيم كيفيت را افزايش دهند و اين بدون رقابت با نمونه خارجي غيرممكن است، با اين فرمان جلو برويم هر روز معضل بنزين حادتر ميشود.
اين كارشناس حوزه انرژي با بيان اينكه قيمت بنزين ايران با كشورهاي همسايه هيچگونه همخواني ندارد، گفت: بايد به اقتصاد آزاد اعتقاد پيدا كنيم و اين از بديهيات است و غير از اين راهي نداريم.
وي با بيان اينكه اكنون تمام تمركز ما روي توليد است كه غيرعملي است، تصريح كرد: اكنون بخشي از بنزين را با كاهش كيفيت و بخشي را با توقف توليد ديگر فراوردهها و توليد بيشتر بنزين تامين ميكنيم و اين اشكال دارد چون درواقع درآمد ارزي را كاهش ميدهيم، علاوه بر اين بيش از ۳ ماه است كه بنزين سوپر در پمپبنزينها موجود نيست و اين بدان معناست كه كيفيت را پايين ميآوريم.
اورعي معتقد است: حتي اگر شرايط هم وجود داشت كه توليد را افزايش دهيم بايد تمركز را از توليد به سمت مصرف ببريم تا بتوانيم بنزين را به سمت مسير درست هدايت كنيم.